galéria megtekintése

Végre kész az esztergomi vasút, csak most vonat nincs rá

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 18. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Kihasználja az esztergomi vasút építésének elhúzódását a MÁV. Amíg az utasok vonatpótló buszokon nyomorognak, a korábban itt szolgáló Desiro motorvonatokkal a vasúttársaság a Balatonnál ellensúlyozza a késéseket kísérő elégedetlenséget, és a Nyugati pályaudvart is bezárja.

Tasó Lászlón múlik, mindez meddig lesz így. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára pontot tehetne az esztergomi vasút fejlesztését menedzselő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) és a MÁV vitájára. Csak azt kell eldöntenie, hogy a menetrend a NIF nemzeti vasútnak küldött írásbeli tájékoztatásával összhangban augusztus 20-án hajnalban, vagy a vágányzárra hivatkozva újabb halasztást szorgalmazó MÁV akarata szerint augusztus 28-án álljon helyre.

A működőképes Desirók nyáron a Balatonra járnak, kidőlt példányait Döglött Dezsőnek becézik
A működőképes Desirók nyáron a Balatonra járnak, kidőlt példányait Döglött Dezsőnek becézik
Teknős Miklós / Népszabadság

A választás szabad, a vasútvonal másfél év késéssel, de kész. Már csak a közúti átjárókat biztosító jelzőberendezéseknek kell a helyükre kerülniük. A hírek szerint azonban a MÁV-nál okozna némi fejfájást, ha a nyári idegenforgalmi szezon vége előtt vonatokat kellene indítani a Nyugati pályaudvarról Esztergomba. És nem azért, mert a naponta 60-70 ezer utast kiszolgáló Nyugatit június 22.–július 5. között bezárják. Az NFM-ben e helyett azt kell mérlegelni, hogy a MÁV-Start a nyár vége előtt csak akkor tud vonatokat küldeni Esztergomba, ha más vonalairól visszavonja azokat.

 

A probléma alapja, hogy mivel a főváros és Esztergom között egyelőre el sem kezdődött a vasút villamosítása,

a MÁV hiába vásárolta meg a svájci Stadler AG villamos motorvonatait.

A felsővezeték-rendszer kiépítéséig a Flirt típusú szerelvényekkel nem sokra mennek a 2-es számmal jelölt vonalon. A helyettük szolgálatba küldhető dízelvonatok viszont dolgoznak vagy javításra várnak. A MÁV-nál kérdésünkre azt közölték: 31 egységből álló Siemens Desiro flottájukból „tervszerű és futójavítás miatt átlagosan 4-5” motorkocsi áll szervizben, egy motorkocsi pedig balesetes, ezért nem közlekedhet. Más forrásból viszont úgy tudjuk: a MÁV-Start kilenc Desirója van szervizben.

Köztük a vasutasok között csak Döglött Dezső néven emlegetett, régóta tárolóvágányon veszteglő egységei.

Bárhogy is, a MÁV közlése szerint a Desirókkal lehet találkozni Pilisvörösvár és Esztergom között. De dolgoznak a Esztergom–Almásfüzitő, a Székesfehérvár–Komárom, illetve a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonalon is. Kínosabb, hogy az állami vasút csak ezekkel a szerelvényekkel tudja a korszerűség látszatát kelteni a Balaton északi partján is. És miután a „Katica” néven jegyzett járatokat adó motorvonatokra az idegenforgalmi szezon után a magyar tengernél már nem lesz akkora szükség, ezek a járművek települnek majd át az esztergomi vonalra. De csak nyár végén.

A MÁV korábbi nyilatkozatai szerint az esztergomi vonalon hat Desiro szállítja majd az utasokat. Ám miután ezeket bárhonnan vezénylik is át,

a szolgáltatási színvonal romlása a Siemens szerelvények nélkül maradó viszonylatokon látványos lesz.

Így aztán bármennyire rossz, mégis minden jól jöhet, ami az Aquincum és Pilisvörösvár között a brüsszeli uniós kassza 25,4 milliárdjából pénzelt építkezés gyors befejezését gátolja. Még akkor is, ha a beruházás a sínpálya megépülésével tavaly decemberben befordult a célegyenesbe, és már csak a biztosítóberendezések telepítése volt hátra. Ami mellett a nyári menetrend júniusi életbelépése idejére prognosztizálták a vonatforgalom beindítását. A gépezetbe azonban porszem került. Méghozzá a hírek szerint éppen a vasút egy munkatársának jóvoltából.

A vasútvonal építői körében terjedő hírek szerint a MÁV iránymutatása nyomán a biztosítóberendezések kábelalépítményeinek kialakításakor olyan csövek kerültek a földbe, amelyekbe csak „laboratóriumi” körülmények között fértek be a különféle vezetékek. A helyszínen a kábelek behúzása elakadt, így a csövek egy részét ki kellett ásni, és újakra cserélni. Ami a kapcsolódó munkákkal együtt véletlenül éppen annyi időt vett igénybe, hogy a vasúti forgalom júniusi indulása szóba se kerülhessen.

Új határidő pedig kettő is van.

A NIF korábbi közleménye szerint ha csak rajtuk múlik, augusztus 20-án az Esztergom és Budapest közti vasútvonal teljes 43 kilométerén közlekedhetnek a vonatok. Az új vasútvonala birtokbavételére bizonyára nagyon készülő MÁV-nál viszont sajnálkoznak. Mondván, Angyalföld és Pilisvörösvár között augusztus 28-ig marad a vágányzár. A labda az NFM térfelén pattog, ám megkeresésünkre eddig nem árulták el, mit lépnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.