A probléma alapja, hogy mivel a főváros és Esztergom között egyelőre el sem kezdődött a vasút villamosítása,
a MÁV hiába vásárolta meg a svájci Stadler AG villamos motorvonatait.
A felsővezeték-rendszer kiépítéséig a Flirt típusú szerelvényekkel nem sokra mennek a 2-es számmal jelölt vonalon. A helyettük szolgálatba küldhető dízelvonatok viszont dolgoznak vagy javításra várnak. A MÁV-nál kérdésünkre azt közölték: 31 egységből álló Siemens Desiro flottájukból „tervszerű és futójavítás miatt átlagosan 4-5” motorkocsi áll szervizben, egy motorkocsi pedig balesetes, ezért nem közlekedhet. Más forrásból viszont úgy tudjuk: a MÁV-Start kilenc Desirója van szervizben.
Köztük a vasutasok között csak Döglött Dezső néven emlegetett, régóta tárolóvágányon veszteglő egységei.
Bárhogy is, a MÁV közlése szerint a Desirókkal lehet találkozni Pilisvörösvár és Esztergom között. De dolgoznak a Esztergom–Almásfüzitő, a Székesfehérvár–Komárom, illetve a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonalon is. Kínosabb, hogy az állami vasút csak ezekkel a szerelvényekkel tudja a korszerűség látszatát kelteni a Balaton északi partján is. És miután a „Katica” néven jegyzett járatokat adó motorvonatokra az idegenforgalmi szezon után a magyar tengernél már nem lesz akkora szükség, ezek a járművek települnek majd át az esztergomi vonalra. De csak nyár végén.
A MÁV korábbi nyilatkozatai szerint az esztergomi vonalon hat Desiro szállítja majd az utasokat. Ám miután ezeket bárhonnan vezénylik is át,
a szolgáltatási színvonal romlása a Siemens szerelvények nélkül maradó viszonylatokon látványos lesz.
Így aztán bármennyire rossz, mégis minden jól jöhet, ami az Aquincum és Pilisvörösvár között a brüsszeli uniós kassza 25,4 milliárdjából pénzelt építkezés gyors befejezését gátolja. Még akkor is, ha a beruházás a sínpálya megépülésével tavaly decemberben befordult a célegyenesbe, és már csak a biztosítóberendezések telepítése volt hátra. Ami mellett a nyári menetrend júniusi életbelépése idejére prognosztizálták a vonatforgalom beindítását. A gépezetbe azonban porszem került. Méghozzá a hírek szerint éppen a vasút egy munkatársának jóvoltából.
A vasútvonal építői körében terjedő hírek szerint a MÁV iránymutatása nyomán a biztosítóberendezések kábelalépítményeinek kialakításakor olyan csövek kerültek a földbe, amelyekbe csak „laboratóriumi” körülmények között fértek be a különféle vezetékek. A helyszínen a kábelek behúzása elakadt, így a csövek egy részét ki kellett ásni, és újakra cserélni. Ami a kapcsolódó munkákkal együtt véletlenül éppen annyi időt vett igénybe, hogy a vasúti forgalom júniusi indulása szóba se kerülhessen.
Új határidő pedig kettő is van.
A NIF korábbi közleménye szerint ha csak rajtuk múlik, augusztus 20-án az Esztergom és Budapest közti vasútvonal teljes 43 kilométerén közlekedhetnek a vonatok. Az új vasútvonala birtokbavételére bizonyára nagyon készülő MÁV-nál viszont sajnálkoznak. Mondván, Angyalföld és Pilisvörösvár között augusztus 28-ig marad a vágányzár. A labda az NFM térfelén pattog, ám megkeresésünkre eddig nem árulták el, mit lépnek.