A GM hálózatához már egy évtizede érkeztek panaszok arról, hogy a legváratlanabb pillanatokban állt le a motor, de a hiba okozóját csak később, 2006-ban tudták pontosan beazonosítani. Akkor DeGiorgio – akit 14 társával együtt a botrány kirobbanása után azonnal kirúgtak – korrigálta a hibát, de az alkatrészszámot nem pontosan tüntette fel, valószínűleg emiatt nem épülhetett be a változtatás a gyártási folyamatba.
A Bloomberg szerint a konstrukciós hibára visszavezethetően legalább 54 karambol történt, a halálos áldozatok száma tizenhárom volt. Az ügy az amerikai képviselőház energetikai és kereskedelmi albizottsága elé került, ahol szerdán már másodszor hallgatták meg Mary Barrát.
|
Mary Barra GM-vezér a kongresszusi meghallgatásán Jonathan Ernst / Reuters |
A GM vezérigazgatójának arra kell felelnie, miként fordulhat elő, hogy egy halálos áldozatokat is követelő tervezési hiba felfedezése és kijavítása között majd tíz év telhet el aktatologatással és semmittevéssel, és egyáltalán: milyen vállalati kultúra honol Amerika legnagyobb autógyártójánál? Arról is faggatták, hogy járműveinek biztonságossá tételéhez milyen lépéseket tettek eddig, és mit terveznek a jövőben. A nyilvános, az áldozatok hozzátartozóinak jelenlétében tartott meghallgatáson terítékre került az a vizsgálati jelentés is, amit Anton Valukas korábbi ügyész készített a GM megbízásából, s amely rámutat a cégen belüli kommunikáció hiányosságára, a döntési szintek között elsikkadó információk súlyos következményeire.
A jelentés szerint sem Mary Barra, sem elődje, de még a jogi osztály és az igazgatóság sem tudott a 13 áldozatot követelő „problémáról”, ezt Diana DeGette képviselő megdöbbentőnek, egyben riasztónak nevezte. Társa, Tim Murphy pedig hangsúlyozta: azzal, hogy a cégnél dolgozó kétszázezer emberből tizenötöt kirúgtak, nem állhat meg a rendcsinálás. Arra is kíváncsiak voltak, mit tesz a GM a hozzátartozók gyászának enyhítése, illetve a balesetekben megrokkantak anyagi kártérítése érdekében. Az egyik képviselő idézett egy belső e-mailből, amelyet 2005-ben egy GM-mérnök írt, aki a tesztpályán modellezte egy Chevrolet Impalánál a meghibásodást, hangsúlyozva, hogy a hirtelen motorleállás rendkívül nagy veszélyt jelent a kocsiban ülők és a forgalomban részt vevők számára. A mérnök tömeges visszahívást javasolt.
|
Az áldozatok hozzátartozói is részt vettek a meghallgatáson Soul Loeb / AFP |
A feltárt hiányosságok Mary Barrát is meglepték, s megígérte, „addig nem nyugszik, amíg teljes körűen nem orvosolják a hibákat, mert ez így nem mehet tovább”. A meghallgatással egy időben dobott mentőövet a GM számára a J. D. Power & Associates piackutató, amely az új autómodellek évente kiadott minőségi értékelésében hat szegmensben is a GM-et hozta ki győztesként. A GM márkái minőségi szempontból sokkal jobbak az iparági átlagnál, egyedül a Chevy megítélése gyengébb, mindez azt jelzi, hogy valami jó irányba mozdult el a detroiti autógyártónál, de az utakon futó korábbi modellek biztonsága ettől még kérdéses marad.
Érdekesség, hogy a botrány nem vetette vissza a GM eladásait, mi több, a cég 2008 augusztusa óta legjobb forgalmi statisztikáját produkálta májusban, amikor is 284 694 járművet adott el a hazai piacon. Ez 13 százalékos éves növekedésnek felel meg. A tavalyi évet 5,35 milliárd dolláros nyereséggel zárta, a Bloomberg által megkérdezett 24 elemző közül csak háromnál negatív a vállalat jövőjének megítélése. A GM árfolyama sem mozdult érdemben a meghallgatás előtt, illetve azt követően. Az árfolyamra nagyobb hatást gyakorol az értékesítési adat, mint a botrány, február óta két százalékot drágult a papír.
Lesz tehát miből fedezni azt a hétszázmillió dolláros extra kiadást, amivel a második negyedévben a visszahívások miatt szembesülhet a cég. Az első negyedévben 1,3 milliárd dolláros extra szervizköltséget kellett lenyelniük a váratlan visszahívási akciók miatt. Ehhez képest légypiszok az a maximális, 35 millió dolláros bírság, amit a közlekedési hatóság a visszahívások miatt rótt ki rájuk. Ennél húzósabb tétel lesz az áldozatok kártalanítása, továbbá a több millió autótulajdonost ért értékcsökkentés kompenzálása, ami együtt a tízmilliárd dollárt is meghaladhatja.