galéria megtekintése

Tizenhárom áldozat egy filléres alkatrész hibája miatt

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 20. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

Tovább dagad a General Motors (GM) visszahívási botránya. Az amerikai autóipari óriás banális tervezési hibák miatt kénytelen a szervizekbe hívni 3,36 millió, Észak-Amerikában forgalmazott járművét, s ezzel az idén már húszmillióra nőtt az alkatrészcserére szoruló GM-autók száma. Ez a cég által tavaly világszerte értékesített járműveknek több mint a duplája.

A visszahívást azzal indokolták, hogy az indítókapcsolóba helyezett és elfordított slusszkulcs menet közben apróbb mechanikai hatásra is képes elfordulni, ezzel leállítani a motort, lekapcsolni a szervókat, és innen már a vakszerencsén vagy a lélekjelenléten múlik, mi következik. Elég, ha a slusszkulcsot egy nagyobb kulcscsomóra fűzik fel, amely így saját megnövekedett súlyánál fogva képes hirtelen leállítani a motort és kikapcsolni a légzsákokat. Akár egy vasúti átjáró vagy egy kátyú is végzetes lehet, a szakértők szerint ennyi is elég a kulcs akaratlan elmozdításához.

Az egyik baleset, amelyet bizonyítottan a tervezési hibára vezethető vissza 2006 októberében történt Wisconsin államban (Reuters: St Croix Sherriff/Handout)
Az egyik baleset, amely bizonyítottan a tervezési hibára vezethető vissza, 2006 októberében történt Wisconsin államban (Reuters: St Croix Sherriff/Handout)

A hétfőn elrendelt GM-visszahívási akció a 2000 és 2014 között gyártott modellek egy részére terjed ki, a leltár szerint 3 360 555 gépkocsira. A visszahívottak között Buick-, Cadillac-, Chevy- és Chevrolet-modellek szerepelnek. A GM februárban – hasonló problémák miatt – már 2,59 millió Chevrolet Cobaltot és Saturn Iont is berendelt javításra. A két esetben Ray DeGiorgio személye a közös pont, ő és csapata tervezte a cégóriás számára a most visszahívott autók indítókapcsolóját is.

 

A GM hálózatához már egy évtizede érkeztek panaszok arról, hogy a legváratlanabb pillanatokban állt le a motor, de a hiba okozóját csak később, 2006-ban tudták pontosan beazonosítani. Akkor DeGiorgio – akit 14 társával együtt a botrány kirobbanása után azonnal kirúgtak – korrigálta a hibát, de az alkatrészszámot nem pontosan tüntette fel, valószínűleg emiatt nem épülhetett be a változtatás a gyártási folyamatba.

A Bloomberg szerint a konstrukciós hibára visszavezethetően legalább 54 karambol történt, a halálos áldozatok száma tizenhárom volt. Az ügy az amerikai képviselőház energetikai és kereskedelmi albizottsága elé került, ahol szerdán már másodszor hallgatták meg Mary Barrát.

Mary Barra GM-vezér a kongresszusi meghallgatásán
Mary Barra GM-vezér a kongresszusi meghallgatásán
Jonathan Ernst / Reuters

A GM vezérigazgatójának arra kell felelnie, miként fordulhat elő, hogy egy halálos áldozatokat is követelő tervezési hiba felfedezése és kijavítása között majd tíz év telhet el aktatologatással és semmittevéssel, és egyáltalán: milyen vállalati kultúra honol Amerika legnagyobb autógyártójánál? Arról is faggatták, hogy járműveinek biztonságossá tételéhez milyen lépéseket tettek eddig, és mit terveznek a jövőben. A nyilvános, az áldozatok hozzátartozóinak jelenlétében tartott meghallgatáson terítékre került az a vizsgálati jelentés is, amit Anton Valukas korábbi ügyész készített a GM megbízásából, s amely rámutat a cégen belüli kommunikáció hiányosságára, a döntési szintek között elsikkadó információk súlyos következményeire.

A jelentés szerint sem Mary Barra, sem elődje, de még a jogi osztály és az igazgatóság sem tudott a 13 áldozatot követelő „problémáról”, ezt Diana DeGette képviselő megdöbbentőnek, egyben riasztónak nevezte. Társa, Tim Murphy pedig hangsúlyozta: azzal, hogy a cégnél dolgozó kétszázezer emberből tizenötöt kirúgtak, nem állhat meg a rendcsinálás. Arra is kíváncsiak voltak, mit tesz a GM a hozzátartozók gyászának enyhítése, illetve a balesetekben megrokkantak anyagi kártérítése érdekében. Az egyik képviselő idézett egy belső e-mailből, amelyet 2005-ben egy GM-mérnök írt, aki a tesztpályán modellezte egy Chevrolet Impalánál a meghibásodást, hangsúlyozva, hogy a hirtelen motorleállás rendkívül nagy veszélyt jelent a kocsiban ülők és a forgalomban részt vevők számára. A mérnök tömeges visszahívást javasolt.

Az áldozatok hozzátartozói is részt vettek a meghallgatáson
Az áldozatok hozzátartozói is részt vettek a meghallgatáson
Soul Loeb / AFP

A feltárt hiányosságok Mary Barrát is meglepték, s megígérte, „addig nem nyugszik, amíg teljes körűen nem orvosolják a hibákat, mert ez így nem mehet tovább”. A meghallgatással egy időben dobott mentőövet a GM számára a J. D. Power & Associates piackutató, amely az új autómodellek évente kiadott minőségi értékelésében hat szegmensben is a GM-et hozta ki győztesként. A GM márkái minőségi szempontból sokkal jobbak az iparági átlagnál, egyedül a Chevy megítélése gyengébb, mindez azt jelzi, hogy valami jó irányba mozdult el a detroiti autógyártónál, de az utakon futó korábbi modellek biztonsága ettől még kérdéses marad.

Érdekesség, hogy a botrány nem vetette vissza a GM eladásait, mi több, a cég 2008 augusztusa óta legjobb forgalmi statisztikáját produkálta májusban, amikor is 284 694 járművet adott el a hazai piacon. Ez 13 százalékos éves növekedésnek felel meg. A tavalyi évet 5,35 milliárd dolláros nyereséggel zárta, a Bloomberg által megkérdezett 24 elemző közül csak háromnál negatív a vállalat jövőjének megítélése. A GM árfolyama sem mozdult érdemben a meghallgatás előtt, illetve azt követően. Az árfolyamra nagyobb hatást gyakorol az értékesítési adat, mint a botrány, február óta két százalékot drágult a papír.

Lesz tehát miből fedezni azt a hétszázmillió dolláros extra kiadást, amivel a második negyedévben a visszahívások miatt szembesülhet a cég. Az első negyedévben 1,3 milliárd dolláros extra szervizköltséget kellett lenyelniük a váratlan visszahívási akciók miatt. Ehhez képest légypiszok az a maximális, 35 millió dolláros bírság, amit a közlekedési hatóság a visszahívások miatt rótt ki rájuk. Ennél húzósabb tétel lesz az áldozatok kártalanítása, továbbá a több millió autótulajdonost ért értékcsökkentés kompenzálása, ami együtt a tízmilliárd dollárt is meghaladhatja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.