galéria megtekintése

Csúcsidőszakban csúcsra jár a tarifa

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 30. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Az Uber is készült a szilveszteri rohamra: bevezeti a dinamikusan alkalmazandó csúcsidőszaki tarifát. Amikor a felhasználók a legtöbb autót rendelik, magasabb díjjal vehető igénybe a szolgáltatás. Az önjelölt sofőrök és az utasok egymásra találását lehetővé tévő alkalmazás üzemeltetője mindezt azzal magyarázza: így biztosítható, hogy legyen elég sofőr a csúcsidőszakban. Munkatársaink többheti Uber-tapasztalatai alapján ez a leggyengébb pont.

Az Uber köszöni, jól van Budapesten, s mindent megtesz, hogy mihamarabb teljesen bevegye a magyar fővárost. A felhasználóknak a napokban küldött levelük szerint magasabb díjakkal csábítanák az utcára az autós sofőrjeiket, s a legforgalmasabb időszakokban az utasoknak is magasabb árat számláznak.

Emelkedő tarifa. Még mindenkinek megéri
Emelkedő tarifa. Még mindenkinek megéri
Mirkó István

A felhasználói visszajelzések alapján ugyanis a legnagyobb gond az Uber budapesti jelenlétével az, hogy a legnagyobb forgalomban, jellemzően a bulik időszakában, nincs elég sofőr, aki fel tudná venni az alkalmi utasokat. Ezért változtatnak a budapesti díjstruktúrán.

 

„Ezekben az időintervallumokban a rendszer dinamikusan csúcsidős árazásra vált, ezáltal ösztönözve minél több autóspartnert, hogy álljon az utasok rendelkezésére. Így azok a felhasználók, akik sürgősen utazni szeretnének, ezt sokkal nagyobb eséllyel tehetik majd meg” – írják az ügyfeleknek küldött e-mailben.

Az, hogy a dinamikus csúcsidő pontosan mikortól értendő és milyen tarifát takar, a levélből nem derül ki, csupán annyi látszik, hogy mintegy másfélszeres tarifáról van szó. Az Uber oldalán csak a korábban megismert díjak találhatók meg, azaz 300 forint az alapdíj, percenként 25 forint a várakozási idő és kilométerenként 130 forintot kell fizetni.

Vagyis a csúcsidős tarifa 195 forintos kilométerdíjat jelenthet, de ez még így is jóval alacsonyabb, mint a pesti taxizás.

A „hagyományos”, immár sárga, minősített taxikban ugyanis jelenleg 280 forint a kilométerdíj. Az üggyel kapcsolatban kerestük a cég magyar egységét is, ám lapzártánkig nem kaptunk választ.

A változtatás annak fényében érthető is, hogy felhasználóként azt tapasztaltuk, egy-egy hétvége pörgősebb időszakában sokszor nem lehet autót kapni a rendszerben. Három hete ez csütörtöktől szombatig szinte általános volt éjszaka, mostanság azonban egyre ritkábban fordul elő.

Az Uber vadul toborozza a sofőröket, immár előadásokat is szervez azoknak, akik szeretnének a rendszeréhez csatlakozni. Ezeken a bemutatókon próbálják akár helyszíni belépésre is ösztönözni az érdeklődőket. A regisztrált sofőröknek, ha nincs okostelefonjuk, még készüléket is biztosítanak.

A sofőrök nem is nagyon panaszkodnak. Utazásaink során kivétel nélkül afféle kalandvágyó, nyitott és beszédes sofőrökkel volt dolgunk, akik pusztán kíváncsiságból, buliból ubereznek. A legtöbbjük kifejezetten örült annak, hogy a fuvar végén nem kell „pénzezni”. A fuvardíjat ugyanis az Uber az utas előre regisztrált kártyájáról vonja le, s később utalja a sofőrnek.

Volt olyan sofőr, aki elmondta: azzal, amit az amerikai cég a sofőröknek kínál, egyetlen hazai taxiscég sem tudna versenyezni. Azzal, hogy fuvarra készen belép a hálózatba, eleve kap 3000 forintot a számlájára a cégtől, s akkor még egyetlen utast sem szállított.

– Az utasoktól nagyon vicces sztorikat hallok, rengeteg érdekes emberrel ismerkedek így meg. A vezetés meg amúgy is hobbi, jólesik kicsit furikázni – mondta egyik sofőrünk egy BMW volánja mögött. Találkoztunk olyannal, aki sokkal racionálisabban szemlélte a dolgokat. Mint mondta, a munkahelyén „kicsit bizonytalan a helyzet”, akár az is előfordulhat vele, hogy belátható időn belül elveszíti az állását, s az Uber afféle második láb, amire támaszkodhat. Most úgy látja, ha ezzel foglalkozna, akár meg is élhetne ebből. Ezt több sofőr is megerősítette munkatársainknak, hozzátéve, hogy az ember nem ezzel keresi meg a „havi négyszázezret”.

Az a fő kérdés, hogy engedik-e

Az alkalmazás egyelőre zavartalanul működik Budapesten, kérdés azonban, hogy ez meddig marad így.

A lapunk által megkérdezett sofőrök valamennyien tudják, hogy több városban, ahol erős a taxislobbi, betiltották már az Ubert. Úgy vélik, esetükben nem az a kérdés, milyen a szabályozás, hanem, hogy engedik-e a közösségi fuvarszervezést.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál már készül az egész országot lefedő új taxisrendelet. Ebben a korábbiak szerint nem szerepelt az, hogy engedélyhez kötnék a személyszállítással foglalkozó vállalkozások működését, elegendő lenne egy egyszerű bejelentés, s ez vonatkozna az Uberre is. Úgy tudjuk azonban, hogy a közelmúltban a taxisszervezetekkel tartott egyeztetésen elhangzott az, hogy kötelező lenne az engedélyek beszerzése. Ez viszont ellehetetleníthetné az amerikai cég működését.

Módosított jogszabálytervezetről azóta sincs hír, az utolsó általunk látott tervezetben pedig nincs benne a kötelező engedélyezés. (Munkatársunktól)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.