galéria megtekintése

„Ha ez könnyítés volt, akkor az állam ne segítsen”

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 02. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Gyakorlatilag senkit sem érdekelt a kormány devizahiteles mentőcsomagjának záró akciója. A 3000 milliárd forintnyi lakáshitel-állományból mindössze 2,5 milliárdot mozgatott meg a program július végéig. Ennek az lehet a fő oka, hogy az ügyfelek belefáradtak az intézkedésbe.

Hatalmas bukta lesz a devizaalapú lakáshitelesek megmentésének utolsó fejezeteként hirdetett hitelkiváltás. A devizakölcsönök forintra váltása és a banki elszámoltatást követően az adósoknak lehetőségük volt a hitelüket újratárgyalni és adott esetben más bankokhoz vinni. Az előzetes kalkulációk szerint akár tízezer forinttal kisebb törlesztőrészleteket is ki lehetett alkudni – ehhez igencsak rossz kondíciójú régi és nagyon jó új hitel is kellett. Több bank is rárepült a lehetőségre, de nem tudtak érdemben ügyfeleket átcsábítani.

A váltást azzal könnyítette a kormány, hogy jogszabályban határozta meg, milyen költségeket számolhatnak fel a bankok. A régi hitelt nyújtó praktikusan semmit, az új hitelt adó bank pedig sok esetben elengedte a kezdeti költségeket, így jó esetben ingyen is lecserélhette az adós a hitelét. Az induláskor nagyon élénk volt az érdeklődés, havi 45-50 ezren vették igénybe a váltást segítő kalkulátort – mondta Gergely Péter, a Bankráció.hu tulajdonosa, vezetője. A banki ajánlatokat lajstromozó portálon a régi hitel kondícióihoz képest kedvezőbb ajánlatokat pár adat kitöltése után meg lehetett ismerni, így nagyjából fel tudták mérni, mennyivel faragható a törlesztő. A kezdeti roham után hónapról hónapra lankadt a kedv – mondta Gergely.

A végeredmény egészen siralmas lett: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felmérése szerint július végéig mindössze 2,5 milliárd forintot tett ki a hitelkiváltás mértéke. Ez még biztosan lesz több is, ám még a következő negyedévi adatokkal együtt sem fogja meghaladni a tízmilliárd forintot – a csőben még van hatmilliárd forint az MNB szerint, s valamennyi becsoroghat ezen kívül is.

 

A teljes lakossági lakáshitel-állomány éppen 3000 milliárd forint alá csúszott be, amelyből a problémamentes hitelállomány 1600 milliárd forint körül alakult. Korábbi becslések szerint az ügyfelek harmada elvileg kaphatna jobb ajánlatot, pesszimistább vélemények tíz százalékra tették a hitelt kiváltók arányát. Ehhez képest is hatalmas a különbség a várakozás és a tény között.

Sokkal többet reméltek, hiába reklámoztak gőzerővel a bankok
Sokkal többet reméltek, hiába reklámoztak gőzerővel a bankok
Korponai Tamás

A sikertelenség egyik oka biztosan az volt, hogy az ügyfelek belefáradtak az évek óta tartó „hitelmentősdibe”. Az elmúlt öt évben volt itt végtörlesztés, árfolyamgát, módosított árfolyamgát, forintosítás, elszámolás és hitelkiváltás, az ügyfelek pedig rendre azt látták, hogy nem lett érdemben jobb a helyzetük. A csalódottságot csak tetézte, hogy sokan hitegették is az embereket: nem kell törlesztőt fizetni, mert bíróságon támadják meg a szerződéseket. Bár voltak sikerek is (például egy ilyen pernek köszönhető az elszámolás), de zömében elbuktak, az ordító hibákat leszámítva egyetlen banki szerződést sem semmisített meg a bíróság. Mindez azt eredményezte, hogy már nem maradt sem erő, sem kedv az utolsó ajánlatra. A havi néhány ezer forinttal kisebb törlesztőért alig mozdultak meg, pedig ez tízéves futamidő mellett már milliós megtakarítást jelentett volna.

– Ha ez könnyítés volt, akkor többet inkább ne segítsen az állam – összegezhető egy ügyfél véleménye, aki kiváltotta a hitelét. – Egyszerre kellett hitelfelmondást és hitelkérelmet intézni, ráadásul úgy, hogy nekem kellett közvetítenem a két bank között – magyarázta lapunknak Károly.

– A hitel felmondását követően folyamatosan kaptam a fizetési felszólítást, mintha a bank nem érzékelte volna: vége a mesének. Másik oldalon meg az igazolások, nyilatkozatok tömkelege várt, értékbecslővel, földhivatallal, a lakásbiztosítás módosításával. Ha nem lett volna ingyenes, nem csinálom végig – tette hozzá.

A kiváltást azért kellett az ügyfeleknek maguknak intézni, mert a törvény kizárta az ügynököket a folyamatból. (A bankok nem fizethettek az ügynökök munkájáért, akik így nem is vettek részt a hitelkiváltásban.) Ennek megvolt az az előnye, hogy az ügynökök nem tudták kövér jutalékért, ámde értelmetlenül átszerződtetni az ügyfeleket. Ám így az adós az ügyintézésben is egyedül maradt. Ügynök mellett a legtöbb sorban állástól, egyeztetéstől és levelezgetéstől az ügyfél megszabadult volna.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.