Visszajelzést nem küld – technikai okok miatt nem képes erre –, ezért ha biztosra akar menni az ügyfél, érdemes a szolgáltatót, vagyis a bankot, brókercéget is megkeresni. A lekérdezés február 10-én indul. Valószínűleg az első időszakban különösen sok fals hibaüzenetet fog kapni a jegybank és a befektetési szolgáltató egyaránt. A kiküldött egyenleg ugyanis nem az aktuális állapotot fogja mutatni, hanem az előző hónap végit. Vagyis ha az ügyfél március 6-án bevásárol Richter-részvényből, nem fogja látni annak eredményét a március 10-én kézhez vett egyenlegben, hiszen az februárról szól.
|
Az összeomlás után szigorítottak a rendszeren Móricz-Sabján Simon |
Ez könnyedén vezethet ideges telefonálgatáshoz és levelezgetéshez, holott semmilyen visszaélés nem történt, csak más időszakot lát az ügyfél a nyilvántartásban, mint amire kíváncsi. Szintén problémát okozhat, hogy a lekérdezés során az ügyfél nem a nevével jelentkezik be, hanem egy 24 karakterből álló számsorral, amelyet a befektetési szolgáltatója küld meg postán.
Ez a bejelentkezési név állandó lesz, jelszót azonban minden hónapban kapni fog az aktuálisan kiküldött egyenlegértesítője mellé. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy minden szolgáltató külön azonosító számot küld, vagyis ha egy ügyfélnek több befektetési szolgáltatónál van értékpapírszámlája, akkor több azonosítót fog kapni, s ha adott szolgáltatónál többféle számlája van, akkor is. Így a többfajta 24 számú azonosítóhoz havonta újabb és újabb jelszavak jönnek majd. Ráadásul az államkincstár is beszáll a játékba néhány hónapon belül.
Borítékolható, hogy a kezdeti időszakban ömleni fognak a panaszok a vélt eltérésekről. Bár a szolgáltatók az esetek legnagyobb arányában azt fogják válaszolni, minden rendben van, kérdéses, mennyire értik meg az ügyfelek a rendszer működését. Összesen kétmillió értékpapírszámláról van szó, vagyis nem egy szűk pénzügyi befektetői körnek szól majd a tájékoztatás.
Főleg annak fényében lehet zavarokra számítani, hogy általánosságban nagyon alacsony a lakosság pénzügyi kultúrája. Erről ad képet a bankok által kiküldött betétbiztosítási tájékoztatókra adott reakció. Az uniós követelmények miatt a bankok az Országos Betétbiztosítási Alap általános tájékoztatóját kötelesek postázni az ügyfeleknek. Ebben olyan általános témák vannak, hogy az OBA 100 ezer euróig biztosítja a bankbetéteket, vagyis ha bedől a pénzintézet, ekkora összeget visszafizet.
Az ügyfelek azonban rendhagyóan értelmezték a tájékoztatást, volt, aki megküldte a számlaszámát, ahová kéri a 100 ezer eurót. De olyan is akadt, aki saját fizetésképtelensége miatt kereste meg az alapot, sőt volt, aki egyenesen azt állította, neki nincs bankja, csak egy kártyája.