galéria megtekintése

„Behúzott kézifékkel hajtunk”

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 31. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Húzd meg, ereszd meg – leginkább ehhez a játékhoz lehet hasonlítani az Európai Unió és Oroszország energetikai viszonyát.

Európa számára Oroszország lesz az elkövetkező évtizedekben is a fő földgázszállító, ugyanakkor a beszerzési források tekintetében az oroszok részesedése csökkenni fog. Ahogy csökkent korábban is, egy évtized alatt 42 százalékról 32 százalékra az Eurostat adatai szerint – erről Cécile Maisonneuve, a párizsi székhelyű Nemzetközi Kapcsolatok Francia Intézetének (IFRI) vezető energiapolitikai tanácsosa beszélt lapunknak.

A krími válság és az Oroszországgal szembeni esetleges szankciók kapcsán Angela Merkel német kancellár beszélt a minap arról, hogy Németországnak és az Európai Uniónak gyökeresen át kell gondolnia energiapolitikáját. Több elemző ezt úgy értékelte, hogy Merkel azt üzente: le kell építeni az orosz gázszállításokat. Ami persze korántsem egyszerű, hiszen mint Maisonneuve rámutatott, az uniós tagállamok eltérő mértékben függnek a Gazpromtól. Franciaország esetében az orosz gáz az import 15 százalékát adja, Kelet-Európában és a Baltikumban viszont ez az arány 80-100 százalék között mozog.

Bár az Egyesült Államok után Kanada is bejelentkezett, hogy kész lenne palagázt exportálni Európába, Maisonneuve nem hisz abban, hogy ha e szállítások egyszer meg is valósulnak, akkor azok gyökeresen felforgatják majd a piacot. Hasonlóképpen látja a cseppfolyós gáz (LNG) európai jövőjét, mivel a termelők figyelme alapvetően Ázsiára összpontosul. Ott az LNG-t sokkal magasabb áron tudják értékesíteni, mint az öreg kontinensen – s ez igaz a palagázra is.

 
Cécile Maisonneuve
Cécile Maisonneuve

A francia szakértő szerint az orosz gázszállításokban érintett országok azzal tudnak a legjobban érvelni a Gazprommal szemben, ha megpróbálnak minél több más forrásból energiához jutni. A diverzifikációs törekvésekre a Gazprom ugyanis rendkívül érzékeny, azokban piacvesztési veszélyt lát, ezért pozíciói megőrzése érdekében kész jelentős árcsökkentésekre is.

Az atomerőművek még hosszú évtizedekig Európa fő villamosenergia-termelési forrásai lesznek – folytatta Maisonneuve, aki 2007 és 2012 között a nagy francia atomenergetikai konszern, az Areva vezető munkatársaként jövőkutatással és nemzetközi kapcsolatokkal is foglalkozott. Jelenleg az atomerőművekből származik az európai villamosenergia-termelés 29 százaléka, a megújítható energiaforrások 22, a földgáz 17, a kőolaj 10 százalékot ad. S bár a kontinens vezető ipari hatalma, Németország ki fog szállni az atomenergiából, még pár évig a német villamosenergia-szükséglet hét százalékát az ottani atomerőművek biztosítják.

Franciaországban 2013 elején országos vita kezdődött az energiáról, a villamos áramtól kezdve a hatékonyságon át a fűtésig minden terítékre kerül. A meghatározó nyugat-európai ország 2020-ig 23 százalékra akarja növelni a megújítható energiaforrások arányát, ami azért is érdekes, mert Franciaország áramszükségletének 75 százalékát jelenleg az atomerőműveiből biztosítja. Ráadásul Francois Hollande államfő a 2012-es elnökválasztási kampányában az ígérte, hogy a 75 százalékot ötvenre csökkenti. E cél érdekében még keveset tettek az illetékesek, kivéve azt a döntést, hogy a legrégebbi atomerőművet, Elzászban, a német határ mentén fekvő fessenheimit valószínűleg 2017-ig bezárják.

Az energiafordulat Maisonneuve szemében nem kizárólag az atomenergia részesedésének csökkentését jelenti. Szerinte az épületek fűtésének vagy a közlekedésnek az átgondolása is beletartozik ebbe, a járművek döntő részét még mindig importált benzin, illetve gázolaj hajtja. Persze lehet takarékosságról beszélni, de azt nem vesszük észre, hogy az energiafelhasználásban behúzott kézifékkel haladunk. Az energiafogyasztás növeléséhez az információs társadalom, az internetkorszak, a mobil távközlési eszközök felhasználása, azok folyamatos feltöltése is hozzájárul. Arról nem is beszélve, hogy a virtuális tér is bőségesen fogyaszt energiát, a Second Life netes szerepjátékban egy figura, egy avatar létrehozása fajlagosan több energiát emészt fel, mint amennyi üzemanyag ugyanannyi idő alatt elég egy kamion motorjában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.