A klímaváltozás csökkentéséért folytatott harcban fordulóponthoz érkeztünk, a kockázatokat felismerő és ezeket elkerülni akaró cégek hozzájárulása magasabb a kormányokénál. Az Unilever számára komoly motivációt jelent, hogy a felmelegedés okozta kár jelenleg évente 300 millió dollár.
|
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Más cég a hírnevét félti, ha nem csatlakozik a fenntarthatóságért folytatott harchoz. A norvég olajcég, a Statoil bejelentette, felhagy a sarkvidéki fúrásokkal, követve a Shell pár héttel korábbi hasonló bejelentését.
S van, aki az átalakuló gazdaság üzleti lehetőségeit látja.
Pontosan nem határozható meg, a világcégek hány százaléka fordult már zöld irányba, de tavaly már száz nagy cég írta alá a szén árának befolyásolását célzó, Világbank által kezdeményezett nyilatkozatot, amely a fenntartható, szén-dioxid-kibocsátást csökkentő gazdaságot célozza.
Három hete a globális kitermelés 16-20 százalékát lefedő tíz olajipari multi kötött megállapodást Párizsban a klímaváltozás ellen. Több ilyen célú nemzetközi együttműködés formálódik, amelynek keretében eddig 140 cég nyilvánította ki készségét új megoldások kidolgozására. Mindent egybevetve, az elnök szerint hamarosan ezer cég írja alá csatlakozását valamelyik fenntarthatósági kezdeményezéshez.
Az igazi fordulópont akkor jön el, ha az összes cég harminc százaléka veszi fel harcot a felmelegedés ellen.
Ha az energiafelhasználásban mindent úgy folytatnánk, ahogy eddig, akkor 2030-ban 68 gigatonna szén jutna a légkörbe – mondta Bakker. Ez 57 gigatonnára csökkenne, ha az egyes kormányok ismert nemzeti kibocsátás-csökkentési vállalásai megvalósulnának. A WBCSD a szükséges változásokhoz kilenc fő területet jelölt ki, s ha ezek közül nyolcat a cégek megvalósítanak, további hét gigatonnával kevesebb szén kerülne a levegőbe. Ha viszont a bűvös kétfokos hőmérséklet-emelkedés alá akarnánk menni, az 50 gigatonnát 42-re kellene zsugorítani.
A párizsi terrorcselekmények Bakker szerint mellékrendezvények elmaradásával csökkenthetik a klímaértekezlet dinamikáját, de a fő tárgyalásokat megtartják. Az üzleti élet képviselői első ízben kaptak meghívást az úgynevezett tematikus akciónapokra, ahol bemutathatják, mivel tudnak hozzájárulni a klímaváltozás elleni harchoz, s ahol párbeszéd alakulhat ki a politikai vezetőkkel.