A digitális gazdaság terjedésének hatása alól senki sem mentesítheti magát, de vajon miért is tenné, amikor magánemberként és vállalatként is egyaránt a szolgáltatások haszonélvezője lehet. Az okos eszközök világában okosan kell szolgáltatni is. Hogy ez mennyire igaz, arról Javorniczky Áront, az Invitel vállalati és nagykereskedelmi üzletágának vezérigazgató-helyettesét kérdeztük.
– Ma már ott tartunk, hogy az a cég, amelyik nincs jelen az interneten, nem használja ki az informatika lehetőségeit, az gyakorlatilag nem létezik. A gazdaság mely területein működő vállalkozások vannak még – úgymond – aluldigitalizálva?
– Hogy egy első pillanatra meghökkentő, de jellemző példát említsek, a mezőgazdaság nagy fejlesztési lehetőséget rejt magában, ahol sok folyamatot lehetne automatizálni és mérni, ezáltal könnyebben és hatékonyabban működtetni. Pár éven belül az IoT (a dolgok internete, egymással kommunikáló, egymást szabályozó rendszerek) segítségével eljutunk oda, hogy például egy kombájn folyamatosan információkat osszon meg magáról, vagy információkat kapjon a gazda a tehenekről, a legelőről, amiből a tejtermelésre vonatkozó adatokat előre lehet tudni, tervezni és a folyamatokat még időben befolyásolni. Az agráriumban a szenzorok világa ezután fog még jobban elterjedni, forradalmasítva a jelenlegi termelési rendszereket.
– Az IT- és telekommunikációs rendszerek tárgyi és műszaki feltételei az országban csaknem mindenütt adottak vagy gyorsan kiépíthetők. Hogy állnak az emberi tényezőkkel e téren a magyar kkv-k?
– Még egy nagy cégtől sem elvárható és nem is lenne gazdaságos megoldás, hogy saját IT-szakembereket képezzen vagy tartson állományban több területen. A cégek ma már megoldásokat keresnek, mi pedig megoldásokat szállítunk. A digitális világgal lépést tartani a cégek számára is egyre nehezebbé válik, és itt van a szolgáltatóknak jelentős szerepük. A végfelhasználók ugyanis megszokták, hogy egyszerűen megtanulható, gyorsan működő szolgáltatásokat kapnak. Mindannyiunk elvárása, hogy ne kelljen órákon keresztül beállítanunk egy mobiltelefont, hanem az percek alatt működőképessé váljon. Ugyanezt várják el ma már az üzleti felhasználók is. Továbbá nem akarják saját szakembergárdával követni ezt a nagyon gyors iramot, inkább a fő működési területükre koncentrálnak, a szolgáltatótól pedig kulcsrakész, jól működő, a technológiai trendekkel folyamatosan lépést tartó szolgáltatást vásárolnak.