galéria megtekintése

Avatóroller karácsonyra

Sikerekben gazdag új esztendőt! Ezzel a jó kívánsággal koccinthattak tavaly szilveszterkor a hazai mélyépítő cégeknél, és a beteljesületlen reményekre hivatkozva végül igazán kevesen panaszkodhatnak. A decemberben még hajrázó út- és vasútépítők 57 beruházás befejezése után állíthatnak ki végszámlát idén. Járandóságuk karácsonyig több százmilliárd forint.

A pontos összeg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. adatai alapján összesen nettó 540 milliárd forint. Ebből 316 milliárdot 440 kilométernyi közút építésére, illetve fejlesztésére, 224 milliárdot 120 kilométernyi vasút korszerűsítésre fordítottak. Méghozzá mindezt úgy, hogy a döntő hányadában az Európai Unió kasszájából kifizetett összegek a szakvállalkozások széles köréhez jutottak el. Annyiban legalábbis mindenképp, hogy a tavaly lezárult uniós költségvetési ciklus keretének terhére még elosztható brüsszeli támogatásokból jutott a Simicska Lajos többségi tulajdonában lévő Közgép Zrt.-nek, a kormány új kedvenceként emlegetett Duna Aszfalt Zrt.-nek és a farvizükön hajózó többi cégnek is.

Az avatóroller tavasszal vett lendületet. Az első lökéseket Tasó László adta áprilisban a 31-es főút Pest és Heves megye közti, Jász-Nagykun-Szolnok megyét átszelő 30,6 kilométeres szakaszának korszerűsítése után. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, a NIF 9,68 milliárd forintba kerülő, út- és hídfelújítási, burkolat megerősítési munkálatainak, valamint parkolók, buszöblök, illetve a vércsék védelmét szolgáló légvezetékek építését magába foglaló beruházásának átadásán, újabb projekteket ígért. És igaza lett, noha a valóban nagy építkezések lezárására nyárig várni kellett.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

 

A milliárdok már júniusban repkedtek. Nyár elején adta át a Colas Út és Colas Hungária párosa az M85-ös 11,5 milliárd forintból megépült 10,3 kilométerét Győr és Kóny között. Július 10-én pedig a Duna Aszfalt Kft.-nél bonthattak pezsgőt egy, a legnagyobb versenytársak, köztük a Közgép orra elől elhappolt beruházás lezárására. Az M43-as autópálya Makótól Nagylakig és onnan az országhatárig vezető 23,1 kilométerének megépítése önmagában 46,49 milliárd forintot emésztett fel. Cserébe a sztráda forgalomba helyezése után nagyjából egy órával csökkent az eljutási idő az M5-ös autópálya és az országhatár között.

A 18 híd, köztük kilenc sztrádahíd építését is magában foglaló projekt lezárása örömhír volt a 43-as főút mellett fekvő települések lakói számára is. Magyarcsanád, Nagylak, Apátfalva, és Makó belterülete ugyanis mentesült az átmenő teherforgalom hatásai alól. Így év vége felé a helyiek és az erre személygépkocsival közlekedő legfeljebb azon búsonghatnak, hogy vége a jó világnak: szilveszterkor megszűnik a nyáron avatott útszakasz díjmentessége az e-matricás rendszerben.

Nyár végén a Duna Aszfalt ismét teljesítette egy szerződését. A Kecskemét északi elkerülőjeként ismert, a térképeken 445-ös jelzéssel szereplő utat 13,6 milliárd forintért építették meg. És a 10,3 kilométer hosszú, irányonként egy forgalmi sávos aszfaltcsíkra valóban szükség is volt. A harminc éve ígérgetett beruházás megvalósításával közvetlen kapcsolat létesült az 5-ös és a 44-es főút között. Ami a Budapest és Békéscsaba közti közúton mért távolságot nagyjából tíz kilométerrel csökkentette. Mi több, Kecskemét is fellélegezhetett, a város belső úthálózatán ugyanis csökkent a forgalom. A NIF felügyelete mellett lebonyolított nagyberuházás mindezek ellenére a szokásosnál valamivel szerényebb uniós támogatást kapott. Brüsszel a költségek 68 százalékát állta, a többit a magyar adófizetőnek kellett összeadniuk.

A Duna Aszfalt idei szereplése ezzel még nem ért véget. A társaság szeptemberben fejezte be az 55-ös főút Kelebia és Tataháza közti 26,5 kilométerének burkolat megerősítési munkálatait és az úttal párhuzamos 22,6 kilométeren kerékpárutat is létesített. Mindezt 10,9 milliárd forintért. Amibe a többi között belefért három új csomópont kialakítása, másik három kanyarodósávos csomópont korszerűsítése, két szintbeli vasúti keresztezést felújítása, Mélykúton gyalogos jelzőlámpa telepítése, egy a település előtti forgalomlassító sziget építése, és a vasúti keresztezés fejlesztése is.

Befejezett projektből jutott a Strabag Általános Építő Kft.-nek is. A NIF július 3-án avatta fel a Komoró és Tiszabezdéd közötti öt kilométeres útszakaszt, amiért a cég 1,37 milliárd forintot számlázhatott. A hónap végén pedig a Strabag és az NFM, a 86-os főút Körmendtől Zala megye határáig vezető 9,2 kilométerének 3,2 milliárd forintos burkolat megerősítését ünnepelte. Mindezek után szeptemberben a Közgép is alkalmat kapott a pezsgőzésre: a Strabaggal közösen 4,66 milliárd forintért építették meg a 813-as főút első ütemét az M1-es autópálya győrszentiváni csomópontja és Győr keleti iparterülete között. A 4,4 kilométeres városi elkerülőt az autósok szeptember 8-án vehették birtokba, az útavatót azonban csak a hónap derekán tartották meg, az utolsó munkafázisok pedig október elején zárultak le.

A Közgép és a vele szövetségben dolgozó cégek ideje ezzel együtt csak az év végén jött el, méghozzá vasúton. Elsők között a Szajoltól Püspökladányig vezető vaspálya felújított 67,7 kilométerét adták át novemberben. A rendezvényen a kivitelezőkről kevés szó esett, de ettől függetlenül tény: a hazánk legnagyobb vasúti beruházásaként emlegetett pályafelújításon a Swietelsky Vasúttechnika, a Közgép és a Strabag (korábban Szentesi Vasútépítő) csapata 99,6 milliárd forintért dolgozott, amit 20,9 milliárddal fejeltek meg a biztosító berendezési és távközlési munkák. A MÁV menetrendkönyveiben 100-as számmal szereplő, meglehetősen drágán megújult vasútvonal így elvileg egészen európai színvonalúvá vált. A többi között kapott óránként 160 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmas pályát, különszintű közúti keresztezéseket, biztosítóberendezéseket, zajvédő létesítményeket, az állomások pedig akadálymentesített peronaluljárókkal, térfigyelő kamerarendszerekkel és P+R parkolókkal próbálják vonatra csábítani az utasokat.

A „nagy hármas" dolgozott a Balatonnál is. A Swietelsky, Közgép, Strabag összefogás munkájával újult meg a Lepsény-Szántód-Kőröshegy vonal. A MÁV 30-as számú, dél-balatoni vonalának 32 kilométerét 29,9 milliárd forintért építették át. A munkálatok novemberben zárultak le az utoljára fél évszázada felújított vasútvonalon, de a masiniszták már nyár óta százas tempót diktálhatnak a korábban óránként hatvan kilométeres cammogás helyett. És persze a vonal megkapta mindazt, amit egy ilyen átépítésnél szokás: magasperonok, esőbeállók, fénysorompók, akadálymentes gyalogosátkelők, zajárnyékolók létesültek, mi több, Zamárdiban különszintű csomópont is épült.

A Közgép vezetésével ugyanez a csapat bizonyított december elején a Szolnok-Szajol vasútvonal felújításának befejezésével. A MÁV legforgalmasabb vonalai között számon tartott 6,4 kilométeres pályaszakasz 20,6 milliárd forintért újult meg. Ebből a keretből futotta például az óránként 160 kilométeres száguldást is elbíró alépítményre és sínekre, felsővezeték rendszerre, kétszáz méteres Tisza felett átívelő mederhídra, ártéri hidak átépítésére, a Zagyva feletti híd felújítására, egy közút felett átvezető híd megemelésére, illetve gátépítésre, zajvédőfal létesítésére.

Decemberben volt vasútavató Vácon is. Itt az állomás teljes, 14,8 milliárd forintos átépítését végezte el a Közgép, Swietelsky, Strabag trió. Feladataik között volt az állomásépület felújítása, új üzemi épületek építése, az utasforgalmi csarnok kibővítése, fedett magasperonok, lifttel felszerelt aluljárók, P+R parkolók, zajárnyékoló falak kialakítása. A biztosító berendezések és a távközlés rendszerek 4,9 milliárdos korszerűsítésén a Thales Austria Gmbh., a Thales Rail Solutions Kft. és Dunántúli Kft. dolgozott. Szerződés szerint új elektronikus biztosító berendezést építettek ki, az állomás 41 vezérelt váltót kapott.

Az év legjobban várt avatási ünnepségét mégis a MÁV esztergomi vonalán tartották. Az Aquincum és Pilisvörösvár közti 14,3 kilométeres vonalszakasz forgalomba helyezése ugyanis nagyjából másfél évet csúszott. A részben új nyomvonalon futó vasúti pályát 24,4 milliárd forintért a projektre eredetileg összeállt A-HÍD, Vasútépítők Kft. és az A.F. Wiebe GmbH & Co. konzorciuma építette. A vonalszakasz biztosító berendezési és távközlési munkáit ugyanakkor a Siemens Óbuda Konzorciuma végezte nettó 8,79 milliárdért. És bár az utasok az augusztusi forgalomba helyezéskor visszakapták a korábban is erre közlekedő dízel motorvonatokat, két problémával még az év vége felé is küzdöttek. A főváros és Esztergom közti vonalon mindennaposak a tekintélyes késések, és jövőre az eddig elhalasztott villamosítási munkák is megkezdődnek. Ami a vonatforgalom újabb, átmeneti szüneteltetésével járhat.

A NIF Zrt. mindenesetre még nem végzett, idei avatási naptárában decemberre tucatnyi szalagátvágás szerepel. December 16-án adják át az 5-ös főút egy felújított szakaszát, az 56-os út Palánki úti körforgalmú csomópontját, valamint Békéscsabán az Orosházi úti felüljárót. Két nappal később a 61-es főút Nagykanizsai elkerülő szakaszán hasít majd az avatóroller, de lesz ünnepség Záhonyban és a 41-es, valamint 4101-es utak Nyíregyháza-Oros körforgalmú csomópontjában. A sort karácsony előtt Győrben, a 83-as főút körforgalmának átadása, és a 25-ös főút három csomópontjának avatása zárja Egerben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.