galéria megtekintése

Alibaba a Facebook babérjaira tör

1 komment


Kriván Bence

Az internetes kereskedelem kínai gigásza beveszi Amerikát: az Alibaba az egyik New York-i tőzsdére vezeti be részvényeit, várhatóan 15 milliárd dollár értékben.

Ketten az Alibaba 21 ezer dolgozójából.Állóképességre ezután is szükség lesz.
Ketten az Alibaba 21 ezer dolgozójából.Állóképességre ezután is szükség lesz.
Steven Shi / Reuters

Lesz félnivalójuk az internetes kereskedelem amerikai óriásainak: a kínai Alibaba ugyanis szorgos hangya módjára tanulja el és fejleszti tovább módszereiket. Az Alibaba nem is rejti véka alá, hogy globális piacvezetővé szeretne válni a gyorsan fejlődő e-kereskedelem területén, s ehhez Amerikában is meg kell vetnie a lábát. Az egykori angoltanár, Jack Ma alapította és vezette cég sorra vásárolja fel vagy épül be a Szilícium-völgyi ígéretes vállalkozásaiba, hogy a technológiai fejlesztésekből közvetlenül profitálhasson. Az Alibaba tavaly októberben 202 millió dollárért megszerezte például a 48 órán belüli házhozszállítást garantáló Shoprunner 39 százalékos részvénycsomagját.

Ez a cég a hasonló szolgáltatást kínáló Amazon Prime helyi versenytársa. Emellett hamarosan elindítják első amerikai e-kereskedelmi portáljukat, a 11 Main-t. A kínaiak tehát nemsokára az Egyesült Államokban is hazai pályán érezhetik magukat, ehhez nagy lépést tesznek a nyáron az Alibaba-részvények amerikai bevezetésével.

 

Ez nagy durranásnak ígérkezik: szakértők a Facebook 2012 májusi, 16 milliárd dolláros részvénykibocsátásához mérhető tőzsdei földindulást várnak ettől. Az már korábban eldőlt, hogy a hongkongi tőzsde elvesztette az Alibaba részvényeinek bevezetéséért vívott harcot, az viszont kérdéses, hogy a két nagy New York-i börze közül a NYSE-t vagy a Nasdaqot választják a kínaiak.

Az Alibaba megálmodója, Jack Ma tajcsi tudását csillogtatja az általa alapított iskola átadásán
Az Alibaba megálmodója, Jack Ma tajcsi tudását csillogtatja az általa alapított iskola átadásán
China Daily / Reuters

A távol-keleti ország internetes üzletkötéseinek nyolcvan százalékát lebonyolító Alibaba várhatóan 15 milliárd dolláros részvénykibocsátást céloz meg, de könnyen elképzelhető, hogy lélektani szempontok miatt erre rátesznek még egy lapáttal, csak hogy a nevükhöz fűződhessen a technológiai szektor legnagyobb tőzsdei bevezetése. Az ilyenkor szokásos dokumentációt egyelőre egymilliárdos összeggel nyújtották be kedden a tőzsdefelügyelethez (SEC). Az Alibaba részvénykibocsátással minden bizonnyal a Yahoo! jár a legjobban, az internetes szolgáltató még 2005-ben vásárolt egymilliárd dollárért 40 százalékos részesedést az akkor még feltörekvő, hatéves vállalatban. Azóta 22,6 százalékosra csökkent a részvénypakettjük, ennek a harmadától fognak most megválni. Új részvényeket is kibocsátanak, és Jack Ma elnök-vezérigazgató is csökkenti tulajdoni hányadát a vállalatban. Az Alibaba értéke a tőzsdei bevezetés közeledtével rohamosan nő, egyes becslések szerint már 200 milliárd dollárnál jár. A cég valós értékét viszont valahol 116 és 152 milliárd dollár közé teszik. A Reuters becslései szerint a főrészvényesek közül a Yahoo! 26,2, a japán Softbank 40, míg Jack Ma 10,3 milliárd értékű tulajdonnal rendelkezik.

Tavaly csak Kínában 248 milliárd dollár értékű üzletet kötöttek a cég internetes piacterein (Taobao, Tmall és Juhuasuan). Aktív felhasználóik száma 231 millió volt, azaz több, mint az Amazonnak és az eBay-nek együttvéve. Hatékonyságuk sem lehet rossz, hiszen csupán 21 ezer főmunkaidős dolgozójuk van, szemben az Amazon 117, illetve az eBay 33 ezres létszámával. A dokumentációban az Alibaba nem tett említést amerikai üzleti terveiről, de szakértők szerint nem az Amazon modelljét követi, amely közvetlenül a termelőkkel áll kapcsolatban és kiterjedt raktárhálózatát felhasználva juttatja el a címzetthez a megrendelt árukat. Közlik viszont a tavalyi záró negyedéve adatait: a hárommilliárd dolláros bevételből 1,33 milliárd volt a nyereség. Előbbi több mint másfélszerese, utóbbi pedig a duplája az egy évvel korábbinak.

A globális piacvezető  Amazonnál nem repesnek az örömtől a kínai konkurencia megjelenése miatt.
A globális piacvezető Amazonnál nem repesnek az örömtől a kínai konkurencia megjelenése miatt.
STR / Reuters

Több elemző azonban kétli, hogy ez a fejlődési tempó fenntartható lesz a jövőben, jóllehet a McKinsey Global Institute prognózisa alapján 2020-ra csak a kínai piac mérete elérheti az évi 650 milliárd dolláros méretet, azaz duplájára hízhat. Kelland Willis, a  Forrester elemzője szerint az Alibaba versenytársak nélkül tudott nagyra nőni, ám a piacrésze innentől már csak zsugorodhat. Ám ezt ellensúlyozhatja más területeken, így például a mobilinternetes alkalmazásoknál, ahol a Tencenttel vív harcot a kínai piac feletti ellenőrzés megszerzéséért. A tét nagy, hiszen 2017-re már 750 millió okostelefon – egyben pénztárca - lapul majd kínai zsebben, s az üzletek ötöde már ilyen eszközök igénybevételével köttetik.

Ami biztos, az Alibaba tőzsdei fogadtatása csak akkor lesz valóban mesébe illő, ha üzleti stratégiáját hosszú távon is fenntarthatónak ítélik a befektetők, a vállalatirányítás átlátható és ellenőrizhető lesz és a cég nem vonja ki magát a hatóságok szigorú felügyelete alól.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.