Ez nagy durranásnak ígérkezik: szakértők a Facebook 2012 májusi, 16 milliárd dolláros részvénykibocsátásához mérhető tőzsdei földindulást várnak ettől. Az már korábban eldőlt, hogy a hongkongi tőzsde elvesztette az Alibaba részvényeinek bevezetéséért vívott harcot, az viszont kérdéses, hogy a két nagy New York-i börze közül a NYSE-t vagy a Nasdaqot választják a kínaiak.
|
Az Alibaba megálmodója, Jack Ma tajcsi tudását csillogtatja az általa alapított iskola átadásán China Daily / Reuters |
A távol-keleti ország internetes üzletkötéseinek nyolcvan százalékát lebonyolító Alibaba várhatóan 15 milliárd dolláros részvénykibocsátást céloz meg, de könnyen elképzelhető, hogy lélektani szempontok miatt erre rátesznek még egy lapáttal, csak hogy a nevükhöz fűződhessen a technológiai szektor legnagyobb tőzsdei bevezetése. Az ilyenkor szokásos dokumentációt egyelőre egymilliárdos összeggel nyújtották be kedden a tőzsdefelügyelethez (SEC). Az Alibaba részvénykibocsátással minden bizonnyal a Yahoo! jár a legjobban, az internetes szolgáltató még 2005-ben vásárolt egymilliárd dollárért 40 százalékos részesedést az akkor még feltörekvő, hatéves vállalatban. Azóta 22,6 százalékosra csökkent a részvénypakettjük, ennek a harmadától fognak most megválni. Új részvényeket is kibocsátanak, és Jack Ma elnök-vezérigazgató is csökkenti tulajdoni hányadát a vállalatban. Az Alibaba értéke a tőzsdei bevezetés közeledtével rohamosan nő, egyes becslések szerint már 200 milliárd dollárnál jár. A cég valós értékét viszont valahol 116 és 152 milliárd dollár közé teszik. A Reuters becslései szerint a főrészvényesek közül a Yahoo! 26,2, a japán Softbank 40, míg Jack Ma 10,3 milliárd értékű tulajdonnal rendelkezik.
Tavaly csak Kínában 248 milliárd dollár értékű üzletet kötöttek a cég internetes piacterein (Taobao, Tmall és Juhuasuan). Aktív felhasználóik száma 231 millió volt, azaz több, mint az Amazonnak és az eBay-nek együttvéve. Hatékonyságuk sem lehet rossz, hiszen csupán 21 ezer főmunkaidős dolgozójuk van, szemben az Amazon 117, illetve az eBay 33 ezres létszámával. A dokumentációban az Alibaba nem tett említést amerikai üzleti terveiről, de szakértők szerint nem az Amazon modelljét követi, amely közvetlenül a termelőkkel áll kapcsolatban és kiterjedt raktárhálózatát felhasználva juttatja el a címzetthez a megrendelt árukat. Közlik viszont a tavalyi záró negyedéve adatait: a hárommilliárd dolláros bevételből 1,33 milliárd volt a nyereség. Előbbi több mint másfélszerese, utóbbi pedig a duplája az egy évvel korábbinak.
|
A globális piacvezető Amazonnál nem repesnek az örömtől a kínai konkurencia megjelenése miatt. STR / Reuters |
Több elemző azonban kétli, hogy ez a fejlődési tempó fenntartható lesz a jövőben, jóllehet a McKinsey Global Institute prognózisa alapján 2020-ra csak a kínai piac mérete elérheti az évi 650 milliárd dolláros méretet, azaz duplájára hízhat. Kelland Willis, a Forrester elemzője szerint az Alibaba versenytársak nélkül tudott nagyra nőni, ám a piacrésze innentől már csak zsugorodhat. Ám ezt ellensúlyozhatja más területeken, így például a mobilinternetes alkalmazásoknál, ahol a Tencenttel vív harcot a kínai piac feletti ellenőrzés megszerzéséért. A tét nagy, hiszen 2017-re már 750 millió okostelefon – egyben pénztárca - lapul majd kínai zsebben, s az üzletek ötöde már ilyen eszközök igénybevételével köttetik.
Ami biztos, az Alibaba tőzsdei fogadtatása csak akkor lesz valóban mesébe illő, ha üzleti stratégiáját hosszú távon is fenntarthatónak ítélik a befektetők, a vállalatirányítás átlátható és ellenőrizhető lesz és a cég nem vonja ki magát a hatóságok szigorú felügyelete alól.