Tűrés és türelem
A nagy jogszabály-fogalmazói munka ezzel együtt nem volt hiábavaló. Ha alagút egyelőre nincs is, amire az új paragrafusokat alkalmazni lehetne, legalább az olyan tetszhalott fejlesztéseknél, mint az M0-s továbbépítése, mindenki tisztában lehet a szabályokkal. Budakalász, Üröm és Pilisborosjenő érintett kiskerttulajdonosai például kezdhetnek barátkozni a gondolattal: ha az NFM tavaly őszi előrejelzéseivel összhangban 2022 után megkezdődik az M0-s alagútjainak fúrása, kötelesek lesznek „tűrni”, hogy a kivitelezők, később a közútkezelők használják ingatlanjuk területét. A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása szerint ugyanis a sztráda nyomvonalába eső telkek alatt éppúgy szabadon lehet majd építkezni, mint ahogy az „alagút biztonságos üzemeltetéséhez szükséges létesítményeket”, mondjuk szellőzőket, közműcsatlakozásokat is el lehet helyezni a magáningatlanokon. Ráadásul ezekhez a sztráda forgalomba helyezése után a közútkezelőnek is hozzáférést kell biztosítani.
Nem kötelező a kisajátítás
Aki inkább menekülne, ne számítson automatikus állami kisajátításra. A törvény betűje szerint legalábbis a felszín alatti közút építése a felszínen fekvő ingatlan tulajdonjogát nem érinti. Vagyis csak mert ürömi telkek sora alatt átvezetik az M0-st, azokat nem veszik át tulajdonosaiktól. A sztrádát építtető államnak még csak elővásárlási jogot sem adnak saját előírásai. A jó hír az, hogy ha a felszín alatti építkezés korlátozza vagy akadályozza a nyomvonalába eső ingatlan használatát, a tulajdonos ennek és a forgalmiérték-csökkenésnek megfelelő összegű kártérítést kaphat. Így ha a telek marad is, legalább némi pénz leeshet érte.
Könnyebb helyzetben azok vannak, akiknek a birtoka az alagút építése vagy üzemeltetése során alkalmatlanná válik a rendeltetésszerű használatra. Ilyenkor az elértéktelenedett telek megvásárlását, kisajátítását a tulajdonos éppen úgy kezdeményezheti, mint az alagutat építtető beruházó.
Akik érzelmi okból vagy kénytelen-kelletlen megtartják telküket, reménykedhetnek benne, hogy a felszín alatti autópálya-szakaszok építésére vállalkozó cégek okultak az M6-os autópálya alagútomlásából. Így a budai hegyek alatt átvezető útpálya építésénél a kiskertekben álló gyümölcsfák talán nem tűnnek el egy hatalmas gödörben. Az NFM mindenesetre látszólag számolt a baj lehetőségével. Erre utal, hogy leírta: a felszín alatti műtárgy építése, üzemeltetése vagy a felszíni használat kapcsán a terepszinten fekvő ingatlanokban, alkotórészeikben, tartozékaikban keletkező károkat, illetve az azok megelőzésére, csökkentésére és elhárítására fordított kiadásokat a beruházás építtetője köteles megtéríteni.
Vállalják a rizikót
Kártérítés akkor nem jár, ha erről az ingatlantulajdonos eleve lemond. Bármennyire is valószínűtlen, az M0-s Budakalásztól Ürömön át Pilisborosjenőig vezető szakaszán az építkezéstől évekkel ezelőtt eltiltott „telkesek” talán ezt is vállalnák. Csak azért, hogy megépíthessék házukat. Amit a törvénymódosítások után meg is tehetnek: a föld alatt futó alagút tengelyvonala fölötti sávban is kiadható lesz az építési engedély. Megszerzéséhez elég, ha az építkezés nem jár értéknövekedéssel. Vagy ha ez a roppant valószínűtlen feltétel mégsem teljesül, a tulajdonos lemond az értéknövekedés nyomán számolható kártérítési igényéről.