galéria megtekintése

Nem épül, de szabály már van rá

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 24. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Az autópálya-alagutak építésére és esetleges beomlására is felkészült a kormány. Noha legközelebb, valamikor 2021 táján az M0-s pályáját vinnék a földfelszín alá Budakalász és Pilisvörösvár között, a mélyben zajló fejlesztések feltételeit máris törvénybe iktatják. A nyomvonal feletti ingatlanok tulajdonosai dönthetnek: lemondanak az építkezésről vagy kockáztatnak.

A kiemelt jelentőségű közlekedési infrastrukturális beruházások megvalósításának gyorsítására hivatkozva a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tucatnyi törvény módosítását kezdeményezi. Ezek sorában rendezik a felszín alatti közútépítés jogi feltételeit is, aminek formába öntésével a szaktárca egyszerre késett el és szaladt előre.

Elkésett, mert az M0-s 10-es és 11-es főút közti nyolc kilométerének évekkel ezelőtt megkezdett előkészületei már a kisajátítási és kártérítési költségek elszabadulásával fenyegettek, éppen az alagútépítés jogi szabályozásának hiányosságai miatt. A pálya nyomvonalában a mai napig érvényben van az indokolatlanul elrendelt építési tilalom is. Az új szabályozás idő előttiségét jelzi ugyanakkor, hogy az egyetlen ilyen aktuális beruházással, azaz a csonka körgyűrű alagutas szakaszának építésével a szakminisztérium is csak a következő évtizedben számol.

A nyomvonal fölött felhúzott lakóházak kisajátítására nem vállalkozik az állam
A nyomvonal fölött felhúzott lakóházak kisajátítására nem vállalkozik az állam
Reviczky Zsolt / Népszabadság

 

Tűrés és türelem

A nagy jogszabály-fogalmazói munka ezzel együtt nem volt hiábavaló. Ha alagút egyelőre nincs is, amire az új paragrafusokat alkalmazni lehetne, legalább az olyan tetszhalott fejlesztéseknél, mint az M0-s továbbépítése, mindenki tisztában lehet a szabályokkal. Budakalász, Üröm és Pilisborosjenő érintett kiskerttulajdonosai például kezdhetnek barátkozni a gondolattal: ha az NFM tavaly őszi előrejelzéseivel összhangban 2022 után megkezdődik az M0-s alagútjainak fúrása, kötelesek lesznek „tűrni”, hogy a kivitelezők, később a közútkezelők használják ingatlanjuk területét. A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása szerint ugyanis a sztráda nyomvonalába eső telkek alatt éppúgy szabadon lehet majd építkezni, mint ahogy az „alagút biztonságos üzemeltetéséhez szükséges létesítményeket”, mondjuk szellőzőket, közműcsatlakozásokat is el lehet helyezni a magáningatlanokon. Ráadásul ezekhez a sztráda forgalomba helyezése után a közútkezelőnek is hozzáférést kell biztosítani.

Nem kötelező a kisajátítás

Aki inkább menekülne, ne számítson automatikus állami kisajátításra. A törvény betűje szerint legalábbis a felszín alatti közút építése a felszínen fekvő ingatlan tulajdonjogát nem érinti. Vagyis csak mert ürömi telkek sora alatt átvezetik az M0-st, azokat nem veszik át tulajdonosaiktól. A sztrádát építtető államnak még csak elővásárlási jogot sem adnak saját előírásai. A jó hír az, hogy ha a felszín alatti építkezés korlátozza vagy akadályozza a nyomvonalába eső ingatlan használatát, a tulajdonos ennek és a forgalmiérték-csökkenésnek megfelelő összegű kártérítést kaphat. Így ha a telek marad is, legalább némi pénz leeshet érte.

Könnyebb helyzetben azok vannak, akiknek a birtoka az alagút építése vagy üzemeltetése során alkalmatlanná válik a rendeltetésszerű használatra. Ilyenkor az elértéktelenedett telek megvásárlását, kisajátítását a tulajdonos éppen úgy kezdeményezheti, mint az alagutat építtető beruházó.

Akik érzelmi okból vagy kénytelen-kelletlen megtartják telküket, reménykedhetnek benne, hogy a felszín alatti autópálya-szakaszok építésére vállalkozó cégek okultak az M6-os autópálya alagútomlásából. Így a budai hegyek alatt átvezető útpálya építésénél a kiskertekben álló gyümölcsfák talán nem tűnnek el egy hatalmas gödörben. Az NFM mindenesetre látszólag számolt a baj lehetőségével. Erre utal, hogy leírta: a felszín alatti műtárgy építése, üzemeltetése vagy a felszíni használat kapcsán a terepszinten fekvő ingatlanokban, alkotórészeikben, tartozékaikban keletkező károkat, illetve az azok megelőzésére, csökkentésére és elhárítására fordított kiadásokat a beruházás építtetője köteles megtéríteni.

Vállalják a rizikót

Kártérítés akkor nem jár, ha erről az ingatlantulajdonos eleve lemond. Bármennyire is valószínűtlen, az M0-s Budakalásztól Ürömön át Pilisborosjenőig vezető szakaszán az építkezéstől évekkel ezelőtt eltiltott „telkesek” talán ezt is vállalnák. Csak azért, hogy megépíthessék házukat. Amit a törvénymódosítások után meg is tehetnek: a föld alatt futó alagút tengelyvonala fölötti sávban is kiadható lesz az építési engedély. Megszerzéséhez elég, ha az építkezés nem jár értéknövekedéssel. Vagy ha ez a roppant valószínűtlen feltétel mégsem teljesül, a tulajdonos lemond az értéknövekedés nyomán számolható kártérítési igényéről.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.