galéria megtekintése

Adófizetés kizárásos alapon

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 27. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Idéntől, ha egy magyar érintettségű nemzetközi adózási ügyben az érintett tagállamok eltérően értelmezik az ezzel kapcsolatos egyezményeket, és emiatt a cég sehol se adózik, akkor Magyarország magához vonhatja az adóztatás jogát. A szakértők egyelőre értelmezni igyekeznek a passzusokat.

Érdekes, nehezen értelmezhető, ellentmondásos – így jellemezték a lapunknak nyilatkozó szakértők azt az idén életbe lépő törvénymódosítást, amelyet multinacionális vállalatok adóoptimalizáló trükkjei kivédésére talált ki a kormány. A szóban forgó passzus nagyon leegyszerűsítve azt tartalmazza: ha az egyezményeket eltérően értelmezik az érintett tagállamok, és emiatt egy cég egyik országban sem fizet adót, akkor Magyarország magához vonhatja az adóztatás jogát.

Hogy ez pontosan mit jelent, nem nagyon tudták megfejteni a szakértők. Ha a hatályos nemzetközi egyezmények és a mögöttes nemzeti jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy adott ügylet után ne kelljen adót fizetni egyetlen tagországban sem, akkor elég nehezen képzelhető el, hogy ezeket a rendelkezéseket bármilyen módon is felülírja egy az adózás rendjéről szóló törvénybe iktatott egyoldalú rendelkezés – mondta Fajcsák Gábor, az RSM DTM menedzsere. Tény, hogy vannak olyan adótervezési megoldások, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a belföldi szabályok közti különbözőségeket, illetve az egyezmények értelmezése közti eltéréseket kihasználva jelentősen csökkentsék az adófizetési kötelezettséget, ám ezt nem nagyon lehet ilyen általános szövegekkel megakadályozni.

Az sem teljesen világos, mit is akar akadályozni a mostani rendelkezés – nyilatkozta Máthé Dóra, a PwC cégtársa. Maga a szöveg egyértelműen a nemzetközi szerződések kiskapuit zárná be, a jogszabály indokolásában azonban az úgynevezett hibrid megoldások ellen lépne fel. A hibrid struktúrák arra épülnek, hogy adott jövedelmet az egyes országok belföldi szabályozása eltérően ítél meg, következésképpen egyik helyen sem kell adót fizetni. Tipikusan ilyen lehet, ha egy anyavállalat finanszírozza a leányait. Formálisan hitelt nyújt az anya a leánynak, a kamatfizetés azonban függhet például a leány által termelt nyereségtől. Amikor a leány visszafizeti a kamatot, ezt egy normál hitelhez hasonlóan el tudja számolni költségként. Az anyavállalatnál azonban nem kamatjövedelemként jelentkezik, ami adóköteles, hanem osztalékként, ami viszont mentes.

 

Az eltérő megítélés abból is adódhat, hogy a magyar szabályozás formálisan értelmezi a szerződést, vagyis azt hitelként kezeli. A másik érintett állam viszont tartalmi elemek szerint értelmezi ezt, vagyis tőkejuttatásnak minősíti az ügyletet – magyarázta Csővári István, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje. Az unió egyik irányelve, amely az anya- és leányvállalatok közti ügyletek megítélését egységesítené, mellesleg már rendezi ezt a kérdést: a bevételi oldalon adóztathatóvá teszi az osztalékot. Az OECD-tervek között pedig az szerepel, hogy a kamat költségének levonhatóságát meg lehessen tiltani, ha a célállamban a kamatjövedelem osztaléknak minősül. Itthon 2012-ben már megszavazott az Országgyűlés a társasági adóban egy szigorítást, amely szerint az ilyen kifizetés csak akkor lehet osztalék, ha a másik oldalon azt nem számolták el költségként. Van persze más trükk is: például a telephelyek megítélése. Elképzelhető, hogy az itthoni szabályok szerint a külföldi jelenlét már telephelynek minősül, ám az adott ország szabályai szerint nem. Ebben az esetben sehol sem adózik az ügylet – mondta a PwC szakértője. Ilyen főleg a finanszírozási struktúrák, jogdíjakat szerző cégek esetében fordulhat elő, ahol nincs külön stáb, iroda.

Összességében elég bizonytalan helyzetet teremt ez a szabályozás. Kicsit ingoványossá válik a talaj, ezért inkább nem járnak majd rajta, ennyi lehet a következmény. Nincs kizárva Csővári szerint, hogy Magyarországról eltűnnek a korábban épp az ilyen adótervezési szabályok miatt ideérkező cégek. Ez a változtatás akár adókiesést is hozhat. Nem is elsősorban a társasági adóra kell itt gondolni, hanem az alkalmazottak bérjárulékára, egyéb adókra – hangsúlyozta Máthé. Az év végével további szigorításokat kell majd bevezetni, az OECD által megfogalmazott, agresszív adótervezést akadályozó ajánlásokkal összhangban. Az valószínűleg fontosabb lesz, mint a mostani, kissé átgondolatlan szabályozás – mondta Fajcsák.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.