Ehhez képest a nagy ellenfélnek tartott, a Facebook tulajdonába került Oculus Rift sisakért 599 dollárt kell majd leszurkolni. A piac harmadik nagy szereplője a HTC Vive még ennél is többet kóstál, a dél-koreai cég eszközéért 799 dollárt kell kifizetni. A hármas mellett a Samsung jelezte még, hogy ebből a piacból is szeretne egy nagyot kiszakítani. Az általa piacra dobott Gear VR-ért csak 99 dollárt kell a kasszában hagyni, apró „szépséghiba", hogy ezért a pénzért csak a szemüveg van meg. Ebbe a sisakba ugyanis még a cég egyik csúcskategóriás telefonját, mint megjelenítő egységet is bele kell csúsztatni, ami most 669 dollár. (Vigaszt jelenthet a Samsung vásárlóknak, hogy a telefon megvásárláskor sok helyen – itthon is több forgalmazónál – ajándékba mellécsapják a Gear VR-t.)
|
A virtuális valóság (VR) eszközök közötti háború első ütközetét a Sony nyerte meg az elemzők szerint Noah Berger / Reuters |
Eszerint a Sony már itt lépéselőnybe került, azt leszámítva, hogy a konkurensek azért rendre korábban jelennek meg a piacon. Ez azért adhat némi kétséget az elemzők körében, hiszen ez korántsem mindegy, s az Oculus és a HTC terméke egyaránt kapható lesz már tavasszal. A japán cég igazi aduja azonban nem is az eszköz ára, hanem a VR környezet teljes megteremtésének költségeiben rejlik. Ahhoz, hogy a Sony szemüvegét használni lehessen, csupán a játékkonzolra és annak kamerájára van szükség.
Utóbbi nincs benne a csomagban, az mintegy 40 dollár, így valójában ez még emeli a bekerülési árat. A teljes rendszer felépítése azonban így is 800 dollár körüli áron összerakató. Ez éppen annyi, mint amennyit csak a HTC szemüvegéért elkérnek. Ami igazán fájó lehet a konkurens cégeknek, az az Oculus Rift egyik vezetőjének korábbi nyilatkozata, amely szerint a szükséges PC-s gépigényt a nulláról előteremteni a szemüveggel együtt 1500 dollárba (420 ezer forint) kerülhet a felhasználónak, már amennyiben a legjobb virtuális valóság élményre vágyik. (Ez a Oculus és a HTC esetében is szükséges.) Ez pedig jóval nagyobb költség, mint amire sokan számítottak. Éppen ezért vélik úgy sokan, hogy a VR-háború első csatáját a Sony nyerte meg.
Az más kérdés, hogy a felhasználók számára a VR-élmény végül milyen minőségű lesz. A Sony szemüvegének technikai paraméterei nem a legerősebbek a mezőnyben, s ezt rendre hangsúlyozzák is kritikusai. Ha sokan csalódnak az PlayStation VR-ban, akkor a mostani vélt előnyét gyorsan elvesztheti a gyártó. Arról nem is beszélve, hogy többen – az említett piaci előrejelzések ellenére – csak egy felfújt lufinak tartják a virtuális valóság eszközök versenyét. Kritikájukat a 3D-s tévék „produkciójára" alapozzák. Mikor megjelentek, mindenki azt jósolta: átformálják a televíziózást, a jelek viszont azt mutatják, a piac nem nagyon kér szolgáltatásukból.