galéria megtekintése

A Ryanair és O'Leary újra felfedezte az internetet

0 komment


Varga G. Gábor
NOL

A Ryanair nem egzecíroztatja tovább az utasokat, inkább az internetes jelenlétét fejleszti, hogy több pénzt kasszírozzon. Az új Ryanair továbbra sem lesz luxus, viszont figyelnek az utasaikra – ígérik.

A Ryanair vezére meg akarta mutatni, milyen lesz az új Ryanair. Sokkal hatékonyabb, sokkal alacsonyabb költségekkel működik majd, és barátságosabb is. Mint O'Leary vezérigazgató mondta, miközben egy kedves kiskutyával készült közös képet mutatott közönségének, felhagynak az utasok fölösleges egzecíroztatásával.

A bevételi céljaikat a jövőben nem az utasok sokszor igazságtalan megsarcolásával, a magas csomagdíjakkal és beszállókártya-újranyomtatási díjjal érik el, inkább a legmodernebb internetes szolgáltatások használatával.

Ennek kezdeteként az elmúlt hetekben csökkentették a csomagdíjakat, a hitelkártya-tranzakciós költségeket, s a beszállókártyák kinyomtatásáért felszámolt díjakat. Bevezették az ingyenes székleosztást, s immár a kézipoggyászon kívül egy kistáska, vagy duty free szatyor is ingyenesen a fedélzetre vihető.

 

A 300 repülőgépet és 81,5 millió utast szállító európai fapados ezentúl a szenya helyett a kedves légitársaság képében kíván tetszelegni, mindezt azonban nem azzal érik el, hogy bármit ingyen adnak a fedélzeten, vagy bármit is javítanának a fedélzeti szolgáltatásokon.

Michael O'Leary
Michael O'Leary
Yves Herman / Reuters

Sokkal inkább az internetre összpontosítanak, mondhatni újra felfedezték maguknak azt. A kilencvenes évek végén ők voltak az úttörők a foglalási rendszer internetre vitelében, hogy az utasnak ne legyen szüksége légitársasági emberre a foglaláshoz, de az internetes jelenlétük ma már inkább avíttnak mondható, mint modernnek.

Tudja ezt O'Leary vezérigazgató is, aki a londoni Design Museumban tartott bemutatón hosszasan szórakoztatta a megjelent újságírókat azzal, hogy maga sem tudott eligazodni a saját rendszerükben, közben szentségelt kicsit, és a rendszer gyenge pontjaira hívta fel a figyelmet. Mint mondta, semmirevalónak tartja cége jelenlegi honlapját, amely szavai szerint bonyolult, használhatatlan és elriasztja az utasokat, s már-már azon csodálkozik, hogy ilyen foglalási rendszerrel meg tudják tölteni a gépeiket.

Ide repülj, itt olcsó!

Tíz nap múlva azonban indul az általa forradalminak nevezett új honlap. Ettől azt remélik, hogy sokkal több jegyet tudnak majd eladni. Az új site esetében a legkevesebb, hogy sokkal jobban néz ki, egyszerűbb a használata, letisztultabb, nincs agyonzsúfolva menüpontokkal. De maga a foglalási rendszer sokkal intuitívabb is: beazonosítja, hol van a felhasználó, s azonnal az onnan elérhető legolcsóbb járatokat mutatja meg.

Ha konkrét úti célunk van, akkor árgrafikonokat hoz elő, ha nincs, akkor azt mutatja meg, hová a legolcsóbb repülni – vagyis a Ryanair az impulzusvásárlókra megy rá, azokra, akik nem feltétlenül akarnak elutazni, de egy jó árú repülőjegy láttán mégis előkapják a hitelkártyájukat, lehetőleg pillanatok alatt. A céget az sem igazán zavarja, ha végül nem utazzák le a fillérekért megvett jegyet, hiszen a lényeg, hogy kifizették.

A járatkeresés során a rendszer elsősorban ár szerint rendezi a járatokat, ha egy nap több is elérhető két város között, akkor a legolcsóbbat teszi előre. A különböző grafikonokból vagy nézetekből közvetlenül ugorhat az ügyfél annak a járatnak a foglalására, amelyet kiválasztott. A légitársaság közlése szerint nem a SkyScanner technológiáját használják, hanem a saját foglalási rendszerükből nyerik a folyamatosan változó adatokat, mindenesetre a bemutatott megoldás roppantul hasonlított az említett foglalási rendszerre.

A cég a növekvő bevételek és a jobb internetes láthatóság érdekében a Google-lel közös foglalási rendszert is fejlesztett, s járataik immár elérhetők a Travelport rendszert használó utazási irodákban is. Heteken belül érkezik az ingyenes új mobilalkalmazásuk is, amelyik immár mobil-beszállókártyát is kínál, de ebben ingyen foglalhat az utas bármilyen szolgáltatást, amit egyébként az interneten is.

A Ryanair nem a fedélzeten, hanem a virtuális térben lenne igazán vonzó
A Ryanair nem a fedélzeten, hanem a virtuális térben lenne igazán vonzó
Albert Gea / Reuters

A rendszer, feltéve hogy a felhasználó engedélyezte a cookie-kat, felismeri azt is, hogy az illető milyen járatokat keresett más internetes helyeken, s már amikor az illető behívja a Ryanair honlapját, akkor ennek megfelelő járatokat mutat meg neki. A cég megpróbálja kihasználni a közösségi hálózatok előnyeit is: a foglalási rendszerből azonnal posztolni lehet, ki hová és mennyiért vett repülőjegyet, ezzel ösztönözve az utas ismerőseit a jegyvásárlásra.

O'Leary elmondta: az alapok nem változnak: az alacsony költségeik maradnak, tulajdonképpen az új digitális szolgáltatások a leghatékonyabb és legolcsóbb marketinget és reklámot jelentik a társaságnak. Hogy az új rendszerekkel mekkora extra bevételre tesznek majd szert, azt O'Leary a Népszabadság kérdésére nem kívánta számszerűsíteni, de mint mondta: az egyszerűbb járat-, hotel- és autóbérlés-foglalások hatalmas bevételnövekedés lehetőségét rejtik.

Sok európai piacon, így a lengyelen, a belgán, az olaszon és a portugálon biztosítják piacvezető pozíciójukat, méghozzá úgy, hogy tovább növelik a 9,99 euróért vagy fontért elérhető helyek számát. Várakozásaik szerint a következő években ennek köszönhetően a jelenlegi 81,5-ről 110 millióra nő az utasszám, miközben 400 gépre nő a flotta, s több elsődleges reptérre repülnek majd Németország, Belgium, Románia és Csehország területén, ahol elsősorban az üzleti forgalmat szolgálnák ki. Erről részleteket nem mondott, mondván, a tárgyalások üzleti titkot képeznek.

Barátságos légitársaság, mostoha munkakörülmények

Michale O'Leary prezentációján felvetődött, hogy miközben barátságosság látszatát kívánják kelteni, az utaskísérőik és a pilótáik panaszkodnak a munkakörülményeik miatt: az utaskísérők télen fáznak, sokat dolgoznak, s a pilóták is a terheltségre panaszkodnak. O'Leary ezt azzal ütötte el, hogy betartják a törvényeket, s megjegyezte, hogy több mint háromezer jól képzett pilóta van a várólistájukon, akik náluk szeretnének dolgozni – vagyis korábban jelentkeztek hozzájuk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.