A 300 repülőgépet és 81,5 millió utast szállító európai fapados ezentúl a szenya helyett a kedves légitársaság képében kíván tetszelegni, mindezt azonban nem azzal érik el, hogy bármit ingyen adnak a fedélzeten, vagy bármit is javítanának a fedélzeti szolgáltatásokon.
|
Michael O'Leary Yves Herman / Reuters |
Sokkal inkább az internetre összpontosítanak, mondhatni újra felfedezték maguknak azt. A kilencvenes évek végén ők voltak az úttörők a foglalási rendszer internetre vitelében, hogy az utasnak ne legyen szüksége légitársasági emberre a foglaláshoz, de az internetes jelenlétük ma már inkább avíttnak mondható, mint modernnek.
Tudja ezt O'Leary vezérigazgató is, aki a londoni Design Museumban tartott bemutatón hosszasan szórakoztatta a megjelent újságírókat azzal, hogy maga sem tudott eligazodni a saját rendszerükben, közben szentségelt kicsit, és a rendszer gyenge pontjaira hívta fel a figyelmet. Mint mondta, semmirevalónak tartja cége jelenlegi honlapját, amely szavai szerint bonyolult, használhatatlan és elriasztja az utasokat, s már-már azon csodálkozik, hogy ilyen foglalási rendszerrel meg tudják tölteni a gépeiket.
Ide repülj, itt olcsó!
Tíz nap múlva azonban indul az általa forradalminak nevezett új honlap. Ettől azt remélik, hogy sokkal több jegyet tudnak majd eladni. Az új site esetében a legkevesebb, hogy sokkal jobban néz ki, egyszerűbb a használata, letisztultabb, nincs agyonzsúfolva menüpontokkal. De maga a foglalási rendszer sokkal intuitívabb is: beazonosítja, hol van a felhasználó, s azonnal az onnan elérhető legolcsóbb járatokat mutatja meg.
Ha konkrét úti célunk van, akkor árgrafikonokat hoz elő, ha nincs, akkor azt mutatja meg, hová a legolcsóbb repülni – vagyis a Ryanair az impulzusvásárlókra megy rá, azokra, akik nem feltétlenül akarnak elutazni, de egy jó árú repülőjegy láttán mégis előkapják a hitelkártyájukat, lehetőleg pillanatok alatt. A céget az sem igazán zavarja, ha végül nem utazzák le a fillérekért megvett jegyet, hiszen a lényeg, hogy kifizették.
A járatkeresés során a rendszer elsősorban ár szerint rendezi a járatokat, ha egy nap több is elérhető két város között, akkor a legolcsóbbat teszi előre. A különböző grafikonokból vagy nézetekből közvetlenül ugorhat az ügyfél annak a járatnak a foglalására, amelyet kiválasztott. A légitársaság közlése szerint nem a SkyScanner technológiáját használják, hanem a saját foglalási rendszerükből nyerik a folyamatosan változó adatokat, mindenesetre a bemutatott megoldás roppantul hasonlított az említett foglalási rendszerre.
A cég a növekvő bevételek és a jobb internetes láthatóság érdekében a Google-lel közös foglalási rendszert is fejlesztett, s járataik immár elérhetők a Travelport rendszert használó utazási irodákban is. Heteken belül érkezik az ingyenes új mobilalkalmazásuk is, amelyik immár mobil-beszállókártyát is kínál, de ebben ingyen foglalhat az utas bármilyen szolgáltatást, amit egyébként az interneten is.
|
A Ryanair nem a fedélzeten, hanem a virtuális térben lenne igazán vonzó Albert Gea / Reuters |
A rendszer, feltéve hogy a felhasználó engedélyezte a cookie-kat, felismeri azt is, hogy az illető milyen járatokat keresett más internetes helyeken, s már amikor az illető behívja a Ryanair honlapját, akkor ennek megfelelő járatokat mutat meg neki. A cég megpróbálja kihasználni a közösségi hálózatok előnyeit is: a foglalási rendszerből azonnal posztolni lehet, ki hová és mennyiért vett repülőjegyet, ezzel ösztönözve az utas ismerőseit a jegyvásárlásra.
O'Leary elmondta: az alapok nem változnak: az alacsony költségeik maradnak, tulajdonképpen az új digitális szolgáltatások a leghatékonyabb és legolcsóbb marketinget és reklámot jelentik a társaságnak. Hogy az új rendszerekkel mekkora extra bevételre tesznek majd szert, azt O'Leary a Népszabadság kérdésére nem kívánta számszerűsíteni, de mint mondta: az egyszerűbb járat-, hotel- és autóbérlés-foglalások hatalmas bevételnövekedés lehetőségét rejtik.
Sok európai piacon, így a lengyelen, a belgán, az olaszon és a portugálon biztosítják piacvezető pozíciójukat, méghozzá úgy, hogy tovább növelik a 9,99 euróért vagy fontért elérhető helyek számát. Várakozásaik szerint a következő években ennek köszönhetően a jelenlegi 81,5-ről 110 millióra nő az utasszám, miközben 400 gépre nő a flotta, s több elsődleges reptérre repülnek majd Németország, Belgium, Románia és Csehország területén, ahol elsősorban az üzleti forgalmat szolgálnák ki. Erről részleteket nem mondott, mondván, a tárgyalások üzleti titkot képeznek.
Barátságos légitársaság, mostoha munkakörülmények
Michale O'Leary prezentációján felvetődött, hogy miközben barátságosság látszatát kívánják kelteni, az utaskísérőik és a pilótáik panaszkodnak a munkakörülményeik miatt: az utaskísérők télen fáznak, sokat dolgoznak, s a pilóták is a terheltségre panaszkodnak. O'Leary ezt azzal ütötte el, hogy betartják a törvényeket, s megjegyezte, hogy több mint háromezer jól képzett pilóta van a várólistájukon, akik náluk szeretnének dolgozni – vagyis korábban jelentkeztek hozzájuk.