galéria megtekintése

A Google-nak fejlesztenek

Technológia

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 22. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Magyar startup cég válhat az okosóra-fejlesztés úttörőjévé: a 28 fős Distinction saját kutatólaborjának egyik projektjeként arra dolgoz ki megoldásokat. A Google illetékesei szerint nagyon jól ráéreztek a platform lényegére. Arra is van ötletük, hogy az okosórák divatos eszközökké váljanak.

Mire lehet jó és hasznos az okosóra? Mit lehet kezdeni egy ilyen eszközzel, amelynek kezdeményeit már fel lehet fedezni a boltok polcain, ám kiforrott, a piaci sikerre igazán esélyes termék még nem létezik belőle?

A Distinction csapata a Google I/O konferenciájáról most elhozta a világcég által tervezett első protopéldányok egyikét. A Google illetékesei szerint nagyon jól ráéreztek a platform lényegére. Most az egyik prototípus segítségével dolgoznak tovább.

Priskin László és Udvardy Dávid még semmit nem tudott arról, milyen egy okosóra, amikor már ötleteltek azon, milyen tartalommal lehet megtölteni azt. Nem tudták, milyen hardverből épül majd fel, mekkora lesz a mérete, ám koncepciót így is tudtak alkotni, méghozzá a design studio nevű, építészetből átvett módszer segítségével.

 

Már az is kalandos volt, ahogy a magyar cég kijutott a Google fejlesztői konferenciájára, amely a technológiai világ legkomolyabb rendezvénye. Az internetes nagyágyú legkomolyabb vezetői tartják az előadásokat és a panelbeszélgetéseket, a szünetekben pedig bármelyikükkel lehet beszélgetni, konzultálni, bemutatkozni – azért, mert maga a rendezvény nem nyitott, már eleve egy válogatott társaság vehet rajta részt.

Priskin László és Udvardy Dávid
Priskin László és Udvardy Dávid
Distinction

A magyar appfejlesztő cég a Tech-Crunch nevű hírportál jóvoltából vehetett részt rajta, miután az meghirdetett 15 jegyet. Annak a cégnek adták, amelyik a legérdekesebben indokolta, miért kell ott lennie a rendezvényen. A Distinction azt vázolta fel, milyen eredményre jutottak az okosórák kapcsán, s hogy ezt szeretnék megmutatni a Szilíciumvölgyben.

– A csapatunk által kigondolt ötletek és megoldások számos ponton egybevágnak mindazzal, amit a Google vezető szakemberei megálmodtak legújabb okosóráikra – mondta Priskin László, aki elvitte az eredményei ket San Franciscóba. A lényeg, hogy az okosórákba olyan funkciókat kell csomagolni, melyek hasznosak, de megjelenésükben rendkívül egyszerűek.

Ma már tudjuk, hogy az óra megmutathatja a telefonunkra érkező e-mail tárgy mezejét, az SMS szövegét, vagy éppen azt, ki hív éppen. Idáig ez szép és jó, de ezért az emberek többsége nem venné meg az új terméket.

Az okosóra megmutathatja azonban például, mennyi benzin van még az autónkban, vagy épp azt, hogy az adott forgalmi viszonyok között mennyi időbe telik eljutni a következő találkozónkra. De miért ne segíthetne lefordítani egy ismeretlen idegen szót külföldön, ne adj isten, miért ne segíthetne megítélni, hogy egy áru, amit a piacon meg szeretnék venni, drága vagy épp olcsó a helyi kínálatban?

Mind-mind olyan funkciók ezek, amelyekhez az adatbevitelhez nem kell gépelni, elég kiválasztani egy menüpontot, vagy egy konkrét terméket megmutatni az órának. Az pedig minden mást intéz a háttérben. Mindehhez persze még az órát is módosítani kell: kamera kell bele, s képessé kell tenni az autóval való kommunikációra. A Szilícium-völgyben már ezen dolgoznak.

Szórakozás? Természetesen egy okosórán nem fogunk filmeket, videókat nézni, de milyen jól jött volna a most elmúlt vb alatt, ha az okos óra szól, amikor gól esett egy mérkőzésen? Ekkor ugyanis elővehettem volna a mobilomat, amiről visszanézhettem volna a találatot.

A Distinction festményekhez hasonlító prezentációban tette közzé koncepcióját, ez segít abban, hogy azt nézegetve ne vesszen el az ember a technológiai részletekben, hanem a koncepció egészét értse meg. Ezt bárki megnézheti, mert közzétették az interneten.

A festett bemutatóval a koncepció egészét értjük meg
A festett bemutatóval a koncepció egészét értjük meg

Ötletük legfontosabb eleme, hogy az okosórákon az információkat tömöríteni kell. Az embereknek sem idejük, sem kedvük nincs arra, hogy közepes-hosszú tartalmat nézzenek az okosórán. Csak néhány, ám abban a pillanatban épp nagyon fontos információt szeretnének látni rajta – vélik a Distinctionnél. Nem akarnak azonnal appokat gyártani, sokkal inkább érezni szeretnék az új platform lényegét.

Sok tapasztalatra építve szeretnének fejleszteni, ha eljön ennek az ideje. A mobilappfejlesztő startup egyébként a telefonokon már sok millió felhasználót ér el világszerte, hiszen olyan világcégek központjaival dolgoznak, mint a Red Bull, a Skyscanner vagy épp a Microsoft. Egyik appjukat, a Gneo to-do alkalmazást az Apple az „Év Alkalmazásai” közé is beválasztotta.

Arra is van ötletük, hogy az okosórák – melyek kinézete egyelőre meglehetősen műanyag, pesti szóhasználatban gagyi – divatos eszközökké váljanak. Hiszen, miért ne választhatná ki maga az okos óra azt, hogy aznap milyen háttérképpel villog a karunkon, figyelembe véve, hogy épp milyen ruha-összeállítást vett fel reggel a felhasználó?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.