galéria megtekintése

Másfél milliárd a Google-tól? Szép is lenne

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 04. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Megadóztatná a Facebook, Google, Yahoo! és a hozzájuk hasonló egyéb, globális mamutcégeket is a kormány. L. Simon László, a reklámadó tervezetét jegyző fideszes képviselő leszögezte, a reklámadót a nagy keresőmotorokra, közösségi portálokra is kiterjesztik.

Június 3-án a Facebookra feltöltött kép Orbán Viktor közösségi oldalán - a jobb alsó sarokban az amerikai cég automatizált hirdetésével
Június 3-án a Facebookra feltöltött kép Orbán Viktor közösségi oldalán - a jobb alsó sarokban az amerikai cég automatizált hirdetésével

Az elképzelés nem valóságtól elrugaszkodott, hiszen a digitális hirdetési piac ellépett a klasszikus platformok mellett.

A PwC már nem éppen friss elemzése is jól mutatja a trendeket: a tortából 2008-ban még csak kilenc százalék jutott a digitális reklámokra, míg 2012-ben ez már 19 százalék volt. Értékben ez 17, illetve 35 milliárd forintot jelentett, miközben a teljes torta 220-ról 150 milliárd forint alá zsugorodott.

 

A keresőkön alapuló hirdetések értéke – a piacon a Google egyeduralkodó – 3,8-ról 12,4 milliárd forintra emelkedett. A várakozás szerint a piac 2017-re jócskán meghaladhatja az 50 milliárd forintot.

A cégháló úgy van kialakítva, hogy lehetőség szerint ne bukkanjon fel ott bevétel, ahol az nem kívánatos

A jelenség nem egyedi, ahogyan ma Európában is az az „egymillió dolláros kérdés”, ezt a növekvő jövedelmet hogyan lehet megadóztatni. Nem csak Magyarország lát ugyanis lehetőséget abban, hogy a gigászi cégek eredményét megcsapolja. Ám eddig nem nagyon sikerült fogást találni a wilmingtoni székhelyű Google-on, és a hasonló adottságokkal bíró Facebookon.

A Google-nál StreetView, a kormánynál „Taxview” a pénzt hozó „szolgáltatás”
A Google-nál StreetView, a kormánynál „Taxview” a pénzt hozó „szolgáltatás”
M. Schmidt János / Népszabadság

Magyarországon a Google-nak és a Yahoo!-nak van leánycége, előbbi tavaly 1,2 milliárd, utóbbi 2012-ben 650 millió forint bevételt mutatott ki. Ez a Google esetében az anyavállalatnak nyújtott marketingszolgáltatás volt, nem reklámbevétel. Így ez után bajosan lehetne a tervezett adót beszedni.

A cégháló úgy van kialakítva, hogy lehetőség szerint ne bukkanjon fel ott bevétel, ahol az nem kívánatos (vagyis adó vagy elvonás terhelné), így aztán csak durván lehet megbecsülni, mekkora is lehet a társaság valódi reklám- és hirdetési bevétele itthon.

Ha abból indulunk ki, hogy 2012-ben 12,4 milliárd forint volt a keresők hirdetési bevétele és ennek 90 százaléka a Google-é volt, akkor a korábbi évek dinamikus bővülése mellett tavaly 15 milliárd forint is összejöhetett a vállalatnak. Csak a lehetőség ízlelgetése végett ebből 1,5 milliárd forint reklámadó jöhetne be – amúgy a Google 34 millió forint társasági adót fizetett 2013-ban.

A valóság ezzel szemben az, hogy reklámbevételt egyik globális szereplő sem mutatott ki Magyarországon – a Facebook még leányvállalatot sem alapított –, vagyis elég nehéz lesz tőlük adót beszedni, bármennyire akarja is ezt L. Simon László.

Elvileg van megoldás, bár a reklámtörvény tervezete egyelőre elég butácska ehhez – jegyezték meg lapunknak szakértők. Azt már a PwC idézett tanulmánya is megjegyzi, hogy a magyar társasági adó és áfa elég régimódi, az adófizetést a földrajzi viszonylathoz köti: ha itt végez tevékenységet, itt van bejelentve, akkor köteles adót fizetni.

Hasonló a reklámadó is, nagyjából helyhez köti a reklámszolgáltatást. A nemzetközi vállalatokat a másik oldalról lehetne megfogni: akkor kell adózni, ha egy magyarországi szereplő igénybe veszi a szolgáltatást. A magyarországi telephellyel, székhellyel nem rendelkező vállalatok esetében szóba jöhetne például a forrásadó bevezetése.

Ha egy cég fizet a Google-nak, Facebooknak vagy bármelyik globális vállalatnak, akkor a szolgáltatást úgy fizeti ki, hogy alapból forrásadót von, így a szolgáltató már az adózott pénzt kapja meg. Azzal, hogy csak bizonyos szolgáltatásokra lenne érvényben a forrásadó levonása mindenféle diszkrimináció ki lenne zárva.

Az adó mértéke lehetne esetükben 40 százalék, vagyis a tervezetben megjelölt legfelső kulcsa, ám ha a Google úgy gondolja, hogy ő nem ért el ekkora teherhez kötődő forgalmat, akkor a megfelelő dokumentumok csatolásával visszaigényelheti a pluszban fizetett adót.

Elvileg nincs akadálya annak, hogy a székhellyel rendelkező szolgáltatók másképp adózzanak, mint a külföldiek, csak arra kell vigyázni a jogszabály megalkotásakor, hogy az adó ne sértse a kettős adóztatás „intézményét”. A forrásadónál adott szolgáltatásokat kell megjelölni, amelynél vonni kell az adót. Ez azt is jelenti, hogy van arra esély, hogy érdekesen elkezdik majd körülírni a szolgáltatás típusát, így az is elképzelhető, hogy mindenféle tanácsadást kezd el nyújtani a Facebook vagy a Google a magyar cégeknek.

Azért mielőtt mindenki gratulálna L. Simonnak Lászlónak, hogy átvágta Európa helyett a gordiuszi csomót, érdemes sorra venni a problémákat is.

Az internetes reklámozás rengeteg gyakorlati kérdést és nehézséget vet fel – mondta lapunknak Fehér Tamás, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje. Az adófizetés ismérve a „túlnyomórészt” magyar nyelvű reklámozás, ám ez irányulhat akár a magyar határon túlra is, kérdés tehát, hogy milyen alapon adóztatná a magyar állam a mondjuk az Egyesült Államokból Erdélybe irányuló, magyar nyelvű hirdetést.

A túlnyomórészt magyar nyelvű tévécsatornák kategóriájába pedig vajon beletartoznak-e a zenecsatornák, illetve magyar nyelvűnek minősül-e a feliratos film – teszik hozzá szakértőink.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.