Magyarországon 2000-ben 1 282 000 forintnyi megtermelt érték „esett” egy főre, a Dél-Dunántúlon ennek a háromnegyede volt az egy lakosra jutó GDP. Azóta a helyzet romlott, s 2013-ban a dél-dunántúliak GDP-termelő képessége már csupán kétharmada volt az országos átlagnak. Az ipar különösen rosszul teljesít: tavaly mindössze 1 202 000 forint az iparban megtermelt javak egy dél-dunántúlira számított értéke, míg az országos átlag ennek több mint a duplája, 2 462 000 forint. Ipar dolgában a régiók között az utolsó helyen áll a Dél-Dunántúl, pedig korábban a középmezőnyben volt. A visszaesésben nagy szerepe van a baranyai ipar összeomlásának, mindössze
841 ezer forint évente megtermelt ipari érték jut egy baranyaira. Tavaly ezzel az utolsó helyre csúszott a megyék ipari rangsorában Baranya. A fejlett régiók megyéiben az egy főre eső ipari teljesítmény 7-9-szerese a baranyainak. Az itteni nettó jövedelmek 15-20 százalékkal maradnak az országos átlag alatt. Még sokkal siralmasabbak lennének a térség adatai a paksi atomerőmű nélkül: a közvetlenül és közvetve ötezer embert foglalkoztató erőmű megyéink középmezőnyébe emeli Tolna gazdaságát. Paks nélkül Tolna visszacsúszna a 18–19. helyre, a régió pedig minden mutató dolgában az utolsó lenne.
|
Élet a komlói lakótelepen M. Schmidt János |
Vagyis a térség arcát egy olyan, a tervgazdaságból örökölt ipari létesítmény kozmetikázza, amihez szinte semmi köze az itteniek teljesítményének. Az elmúlt hetekben több tucat dél-dunántúli cégvezetőt és gazdasági szakembert arról kérdeztem, hogy szerintük mi okozza a térség immár becsapódással fenyegető mélyrepülését, és milyen eszközökkel lehetne megfordítani a folyamatot. Mindenki úgy vélte, hogy a bajok akkor kezdődtek, amikor a kilencvenes évek elején összeomlott a térség állami és szövetkezeti ipara. Bezárt a húszezer embert foglalkoztató szén- és uránbánya, megszűntek a több mint tízezer alkalmazottnak munkát adó élelmiszer-ipari cégek.
De eltűntek vagy töredékükre zsugorodtak a térség könnyűipari üzemei, valamint gép- és bútorgyárai is. Mindebben szerepet játszott az említett cégek gazdaságtalan működése, a keleti piac fizetésképtelensége és az állami vállalatok sikertelen privatizációja. Nem történt ez másképp az ország más területein sem, ám egy hátrányos helyzetű térség mindig nehezebben teszi túl magát a veszteségeken, mint a jobb adottságú. Márpedig ennek a térségnek két tényező is rontotta az adottságait: az egyik a délszláv háború közelsége, ami a kilencvenes években bizonytalanná tette a tőke számára a régió déli fertályát, a másik az úthálózat minősége. Az M6-os autópálya csak 2010-ben érte el a régiót.
Akkor már dúlt a válság, és visszaesett a befektetőkedv. Ráadásul az M6-os ma sem megy túl Pécsen, illetve Mohácson Dél-Európa felé, a térség zsákutca végére került. Az M6-os kihasználtsága ötöde-tizede a többi sztrádáénak. Fel is vetették: meg kellene próbálni átmenetileg olcsóbb tarifával rácsalni az autósokat. A javaslatot lehet elintézni lesajnáló kézlegyintéssel, ám volt, aki azt mondta: egyetlen, a régió felemelését célzó ötletet sem szabad lesöpörni, a helyzet annyira aggasztó. A térség városaiban és falvaiban találomra leszólítottam a helybélieket, hogy mitől fordulhatna jobbra a régió sorsa, s ők csak vakarták fejüket. A gond az, hogy a térség meghatározó személyiségei is ezt teszik.
|
Bólyon olcsó a telephely M. Schmidt János |
Ezt a tanácstalanságot megtapasztalhattuk Pécsen, a város készülő fejlesztési koncepciójáról rendezett márciusi konferencián, amin kutatók, cég- és intézményvezetők vettek részt. A koncepciót kidolgozó negyven szakértő egyöntetű véleménye, hogy a folyamatosan mínuszos költségvetésű város nem felel meg a fenntartható fejlődés követelményeinek. Pécs nagy reményt fűzött a Pólus programhoz és ahhoz, hogy 2010-ben a település lett Európa kulturális fővárosa. A Pólus azonban olyan területeken akart fejleszteni – például a környezet- és az egészségiparban –, amelyek ma még mindenütt gyerekcipőben járnak, s ez a program szinte semmilyen eredményt nem hozott a régiónak.
Az EKF színvonalasabbá tette Pécs megjelenését és kulturális kínálatát, azonban az unió finanszírozásával megvalósuló új intézményrendszer fenntartása még nagyobb terhet rakott az önkormányzatra, ugyanakkor a kulturális programok nem hoznak számottevő bevételt a városnak. A rekordméretű pécsi állástalanság miatt a helyiek abban reménykednek, hogy sikerül a városba csábítani egy tőkeerős befektetőt, s az épít majd egy több ezer embert foglalkoztató gyárat, ami révén lesz munkahely, bér, fogyasztás és adóbevétel. A konferencián felszólaló Síkfői Tamás, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara tit kára nem vitatta, hogy egy ilyen cég javítana a város és a megye helyzetén, ám összessé gében elhibázott álomnak minősítette ezt a várakozást, mondván: inkább sok kis- és középvállalkozásra van szükség, amelyek önfejlődés révén izmosodnak.
|
Kutya, gazdája és nagyüzemi mezőgazdaság Erzsébet határban M. Schmidt János |
Ettől lesz egy térségnek masszív gazdasága és erős középosztálya. Kockázatos, ha egy vagy két nagy cégre épül egy ekkora város gazdasága. Az elektronikai bérgyártással foglalkozó finn Elcoteq 2007-ig öt-hétezer embert foglalkoztatott Pécsen, aztán 2011-ben bezárt az üzem, s ez kiütötte a várost. Síkfői megjegyezte, hogy ha most beesne Pécsre mondjuk a Mercedes, akkor nem találna elegendő nívós szakmunkást, ezért ide csak olyan gyár jöhetne, amely betanított munkásokat keres. A kamara hiába jelzi már jó ideje, tette hozzá Síkfői, hogy a szakképzés nem követi a piac igényeit. Az előbbi kritika igaz az egész régióra. A közelmúltban munkástoborzót tartott az Audi győri gyára Pécsen és Kaposváron.
A világcég főleg autószerelőt, karosszérialakatost, autóvillamossági szerelőt, fényezőt és gépi forgácsolót keresett, és a két, állástalanságtól fojtogatott városban összesen alig félszázan jelentkeztek. A felvételizők zöme állásban volt, vagyis az említett szakmák kipróbált melósai itt se munkanélküliek. Arra, hogy a Dél-Dunántúlon hiány van jó szakmunkásokból, és hogy rossz a szakképzés struktúrája, több cég vezetője is panaszkodott. Szerintük az iskolák nem követik az igényeket, hanem azt oktatják, ami nekik a legkényelmesebb. Így a képzés csak a tanárokat juttatja munkához, az oktatott fiatalok jelentős részét nem.
A német tulajdonban lévő szekszárdi Jako Kft. autóalkatrészeket gyárt 350 emberrel. A cég dolgozóinak 86 százaléka technikus, CNC-gépkezelő, forgácsoló, az éves fluktuáció három százalék alatt van. Szekszárdi viszonylatban jó itt a fizetés, aki innen elmegy, az külföldre megy. A távozókat fiatalokkal próbálja pótolni a Jako, jelenleg 25 tanulóval van kontraktusa a kft.-nek. Szabó Bertalan, a cég 64 éves vezetője sajnálkozva említette meg, hogy csak azokkal a diákokkal szerződhetnek, akik már másfél éve tanulnak. A jogszabály nem engedi, hogy hamarabb megtegyék ezt. Csakhogy a szakiskolákban azok vannak többségben, akik nem akarnak tanulni, és ők másfél év alatt gyakran „megfertőzik” a közösséget, így mire a kft. szerződést ajánlhatna, addigra az eleinte még igyekvők is lemaradnak a tananyaggal. A cég azért szeretne minél hamarabb szerződést kötni a fiatalokkal, hogy már 14-15 évesen motiválja őket.
Amúgy a kft. a vele szerződött jól tanuló diákoknak ösztöndíjat ad, a jelesek havi 70 ezer forintot kapnak, vagyis 40 százalékkal többet, mint a közmunkások! De kevés a jeles, mert a kidobott másfél év nehezen pótolható. Az, hogy a szakképzés rosszul működik, országos jelenség, ám ugyanaz a hiányosság ott okoz nagyobb kárt, ahol alacsonyabb az életszínvonal, kevesebb a kiművelt fő és a vonzó munkahely, hisz ott a mikrotársadalmi környezet sem annyira ösztönző, mint a fejlettebb térségekben. A szakképzés elégtelensége mellett a helyi, kistérségi, térségi összefogás hiányát találták sokan olyan tényezőnek, ami gátolja a régió előrelépését.
|
Bóly jobban teljesít M. Schmidt János |
Főképp az agrárkistermelőkön lendítene sokat, ha képesek lennének közösen értékesíteni és feldolgozni termékeiket, hangsúlyozta Mellár Tamás közgazdász, a Pécsi Tudományegyetem tanára. A termelői együttműködést az unió komoly pénzekkel támogatja, ezért roppant fontos, hogy az állam ösztönzőkkel és oktatással fejlessze a gazdák integrációs tudatosságát, vélte Mellár. Ha a sok kicsi és közepes agrárvállalkozó összefog, s a közösen épített üzemükben dolgozzák fel minél magasabb színvonalon a terméküket, közösen lépnek fel a piacon a kereskedelmi láncok tárgyalópartnereként, van közös marketingstratégiájuk, akkor ez a szféra megerősödhet, és sok munkahelyet teremthet, hangsúlyozta a közgazdász.
Ám ez egyelőre nem jellemzi a régió agráriumát. Módos gazdákat itt is találunk, akik hiánytalan gépparkjukkal pár ezer hektár vett, illetve bérelt földet művelnek és nyereségesen termelnek szántóföldi növényeket. Az már ritkább, hogy a gazda saját jószággal etesse fel a megtermelt takarmányt, s az végképp nagyon ritka, hogy másokkal összefogva fel is dolgozza a megtermelt húst. Rábóczki Péter, a régió legjelentősebb fuvarozócégének, a Sió-Trans Kft.-nek a tulajdonosa hívta fel arra a figyelmet, hogy kamionjai minden évben nagy tételben visznek ki gabonát Olaszországba, amiből ott készül táp, s amit aztán viszszaszállítanak a termelőkhöz. A fuvarozó nem érti, miért nem itt építenek a gazdák tápüzemet, hisz a több mint másfél ezer kilométeres oda-vissza út költsége 15-20 százalékkal megdrágítja a terméket.
|
Faluvégi porta Szellőn M. Schmidt János |
Az egymással együttműködni képtelen dél-dunántúli gazdák irigykedő aggodalommal figyelik, hogy a térségben mind nagyobb agrárpotenciált birtokló Csányi Sándor egyik vállalkozása monopolhelyzetre törekvő vágóhidat készül építeni Mohács határában. Az egymillió sertés levágására képes üzem engedélyezése már folyik, a szalag két év múlva elindul. Várható, hogy az üzem sokat lendít a régióban az állattartó kedven, s aki egy ilyen masszív hátterű céggel szerződik, annak – valószínűleg – lesz gazdálkodói stabilitása, ám az sem kérdés, hogy az állattartás haszna elsősorban nem a termelőket gazdagítja majd.
Hogy az összefogás mit hozhat, azt jól mutatja a kisvejkei Völgység Gyöngye Gyümölcsfeldolgozó Szociális Szövetkezet. Csaknem száz gazda kötődik ehhez a szövetkezethez, a tagoknak összesen 300 hektárnyi gyümölcsösük van Kisvejkén és a közeli falvakban. A legkisebb birtok fél hektár, a legnagyobb 30. A meghatározó gyümölcs a kajszi, emellett termelnek őszibarackot, szilvát, almát, körtét, cseresznyét, meggyet. A gyümölcs javát a gazdák a szövetkezeten keresztül értékesítik, de adnak el közvetlenül is. Az évi 1-1,2 milliárd forint árbevételt elérő szövetkezetnek van osztályozója, hűtőháza és léüzeme. A legnívósabb gyümölcs javát külföldre viszik, amit nehéz eladni, abból lé készül vagy pálinka.
A terv az, hogy két éven belül lekvárt és aszalványt is készít a szövetkezet. Erre már csak azért is szükség lesz, mert a legújabb telepítéseknek köszönhetően pár éven belül megduplázódik a gazdák száma, a termőterület pedig megtízszereződik. Tóth György, a szövetkezet elnöke elmondta, hogy öthektárnyi gyümölcsös már jó színvonalon el tud tartani egy családot, különösen, ha a gyümölcs feldolgozásáról és piacáról is gondoskodnak. A gyümölcsösökben egyébként száznál több alkalmi munkás talál megélhetést. A szövetkezet indított olyan projektet, amely a 25 évesnél fiatalabb és az 50 esztendősnél idősebb munkanélkülieket foglalkoztatta és a gyümölcsfeldolgozó szakmára tanította. A 400 lelkes Tolna megyei Kisvejke és a környékbeli falvak megélhetése a gyümölcsösök és a szövetkezet nélkül drámai lenne.
|
Bóly jobban teljesít M. Schmidt János |
Az elmúlt tíz évben számtalanszor lehetett hallani, hogy a pécsi és a kaposvári egyetemnek össze kellene fognia a térség vállalkozásaival. Így az egyetemek kutatásai gyakorlatiasabbak lennének és gyorsabban hasznosulnának, a cégek pedig nem lennének arra kárhoztatva, hogy beérjék olcsó bérmunkával, hisz képesek lennének új termékekkel jelentkezni a piacon. Az előbbi álomból eddig alig valami vált valóra. A kaposvári Lakics Kft. kezdeményezése változást hozhat e téren. A több mint 300 embert foglalkoztató, főképp nagyméretű generátorházat gyártó kft. a közelmúltban megállapodást kötött a Pécsi Tudományegyetemmel (PTE) arról, hogy közösen fejlesztenek kisüzemi szélerőművet. A Lakics Kft. az öt és tíz kilowattos szélerőmű gyártására már készen áll saját fejlesztése révén, a 25 kilowattoson még dolgozik a cég, az 50 kilowattos szélerőmű fejlesztéséhez viszont a PTE műszaki karának segítségét kérte.
Lakics Péter, a kft. Közgazdász végzettségű vezetője úgy véli, lesz piaca ennek a terméknek, mert ezek az erőművek hét-nyolc év alatt megtérülnek, s utána úgyszólván ingyen dolgoznak gazdájuknak. Amúgy a kaposvári kft. azzal, hogy a pécsi egyetemmel szerződött, mintát akart adni a régióban. Lakics Péter szerint a régió több középvállalata már felnőtt arra a szintre, hogy az egyetem vállalja velük az együttműködést, s a cégeknek is ideje, hogy eszükbe jusson: az egyetemeken ott az óriási tudáskapacitás, képtelenség, hogy azt nem használjuk. Az 50 kilowattos erőmű kifejlesztésére másfél évet ad a kft. irányítója. Ha versenyképes termék lesz, akkor talán nemcsak a szélkerékre mondhatjuk, hogy: mégis mozog.
Irigyelt Bóly
Hogy mire képes a helyi összefogás, azt megtapasztalhatjuk a négyezer lelkes dél-baranyai Bólyban. A környéken 20 százalékos a munkanélküliség, itt viszont a helybéliek csupán három-négy százaléka álláskereső vagy közmunkás. Burkolt utak futnak még a szőlőkbe is, teljes a csatornázottság, a net csúcskorszerű, városon belül ingyen lehet telefonálni, az önkormányzat mind a 22 intézménye remek állapotú, többségüket termálvízzel fűtik. Az ipari parkban 25 cég 800 embernek ad munkát, s még két mezőgazdasági nagyüzem, egy cserépgyár és 470 kisvállalkozás működik. Mindez részben a település iparos múltjával magyarázható, részben azzal, hogy a várost pártoktól független műszaki emberek irányítják.
Kukásautóra ajánlással
A pécsi múzeumok 2010-ben általános iskolát végzett teremőröket kerestek. A nyolc minimálbéres állásra 480-an jelentkeztek, köztük idegen nyelveket beszélő diplomások. Ahhoz, hogy Pécsen valaki kukásautóra kerüljön vagy sírásó legyen, ajánlás kell. Ezekre a nyolc osztályhoz kötött állásokra két-három évet kell várni. Nem volt viszont sorállás, amikor a pécsi Elcoteq létrehozott egy félszáz mérnökből álló fejlesztő csapatot. A térség egészéből toborzott a cég, így is egy év kellett a csapat felállásához.
Ős-Dráva
Másfél éve startolt és 2020-ig tart az Ős-Dráva-program, amely 25 milliárd forintot fordít a térség legnyomorúságosabb sorsú tájegységére, az Ormánságra. A 36 baranyai és hét somogyi falu 15 ezer lakóját érintő program célja, hogy a folyó völgyében megteremtsék a helyesebb vízgazdálkodás és a turizmus feltételeit. A falvakban 15-20 éven át 50–90 százalékos volt a munkanélküliség, a program révén az állástalanok most közmunkához jutnak. Abban azonban senki nem hisz, hogy ez a program 2020-ra tömegesen teremtene igazi munkahelyeket: a Dráva völgye természetvédelmi terület, így mezőgazdasági művelése és turisztikai terhelése erősen korlátozott.