De nem csak ez a probléma. Az Őrmezőre tervezett új intermodális – több közlekedési ágazatot találkoztató – csomópont építése alatt az M1–M7-es közös bevezető szakasza két sávra szűkül majd másfél éven keresztül. Meddig ér majd akkor a sor? A XI. kerület már 2011 óta minden lehetséges fórumon jelzi, hogy a 4-es metró kelenföldi végállomásán nem lehet megvalósítani a kellő számú P+R parkolót, mivel az őrmezői oldalon nincs hely közel kétezer gépkocsi elhelyezésére, és Kelenföldre sem kívánatos újabb közlekedési terhelést zúdítani az M1–M7-es autópálya felől. A kerület szerint elvi határozatot kell hozni a metró meghosszabbításáról, és el kell készíteni a nyomvonaltervet a majdani építés helyének biztosítására. Már készültek is vázlattervek, melyek Gazdagrét déli végének érintésével a budaörsi virágpiac környékére helyeznék a végállomást. (Korábban a Fidesz fő sodra is ezt szorgalmazta, Latorcai János a Fidesz egykori főpolgármester-jelöltjeként kampánya fő üzenetévé emelte.)
– Gigantomán és a legkevésbé sem emberléptékű a 4-es metró Őrmezőt érintő terve – jelentette ki ugyanerről korábban Vitézy Dávid, igaz, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivőjeként. Akkor még úgy vélte, hogy Őrmezőre indokolatlanul nagy méretű autóbusz-pályaudvart telepítenének. Teljesen ésszerűtlennek tartotta, hogy „évtizedes buszjáratokat csak azért vágjanak ketté Kelenföldön, hogy a 4-es metróra kényszerítsék az embereket”.
Azóta nagyot fordult a világ. A BKK vezérigazgatójaként az intermodális csomópont megvalósítása és az új metró töltése lett a feladata. A 180 milliárd forintos uniós támogatásért vállalt utasszám elérése érdekében jelentősen átalakították a felszíni közlekedési hálózatot. Ennek eredménye lett a Z kanyar és a dugó. Az uniós szerződésben vállalt 1500 új parkolóból az Etele téri oldalon 300, a Kelenföldi vasútállomás nyolc vágányának helyén, valamint az Őrmező felé nyíló metrókijáratnál további 1200 P+R parkoló létesülne.
A BKK tavaly építészeti tervpályázatot írt ki egy terminál jellegű autóbusz-pályaudvarra és a parkolókra. Az építkezés 2014 végén kezdődhet. A BKK fővárossal kötött idei közszolgáltatási szerződéséből pedig az is kiderül, hogy a kelenföldi parkolóhelyek csak az idén lesznek ingyenesek, jövőre fizetni kell. A többi vélhetőleg eleve fizetős helyként valósul meg. Az őrmezői létesítmények megvalósítása több tízmilliárdot emészt fel, a Levegő Munkacsoport, a VEKE és más civil szervezetek szerint teljesen feleslegesen. Vagy majdnem.
Takács Viktor, Újbuda főépítésze egy lakossági fórumon azt mondta, hogy a vasúti vágányok helyére épülő 800 férőhelyes parkolóház jó szolgálatot tesz hangszigetelő falként, a buszpályaudvar megépítését pedig nélkülözhetetlennek tartotta.
Az őrmezőiek nem így látják. Ezer aláírást gyűjtöttek össze a 4-es metróhoz kapcsolódó kelenföldi beruházások leállítása érdekében, attól tartva, hogy a fokozódó levegőszennyezés és zajterhelés élhetetlenné teszi a környéket. Tarlós István főpolgármester válaszában megértéséről biztosította a helyieket, de semmit sem ígért.