galéria megtekintése

Z kanyar a dugóban

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 04. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A buszvezetők tanácstalanul keringenek az új metró kelenföldi végállomása felé tartva. De nem csak ez a baj.

Időnként tanácstalanul, máskor bosszúsan keringenek a buszvezetők a 4-es metró kelenföldi végállomása felé tartva. A Gazdagrétről induló 108-as jelzésű busz például egy Z betűt leírva kanyarodik a Budaörsi út és a Balatoni út között, az M1–M7-es sztráda alatti összekötő úton, helyenként a korábbi forgalomiránnyal szemben haladva. Hasonlóan kényszeredett a pályája a 153-as busznak is.

Előfordult, hogy a busz utasai igazították útba a sofőrt, hol kell befordulnia
Előfordult, hogy a busz utasai igazították útba a sofőrt, hol kell befordulnia
Teknős Miklós

De a régi, ám átalakított útvonalon közlekedő 188E némelyik buszvezetője sem találja el mindig a végállomáshoz vezető helyes utat. Az is előfordult már, hogy a buszon ülőktől kérdezte: merre menjen a végállomás felé? De akkor se nagy az öröm, amikor mindenki rutinnal veszi az íveket, mivel a 4-es metróra „ráhordó” buszok útvonalain már a hét első napjain dugók alakultak ki. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) állítólag számolt is ezzel. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet az új viszonylatokon tapasztalt anomáliák miatt már az első napok után egyeztetést kezdeményezett – mondta el Nemes Gábor szakszervezeti vezető.

 

De nem csak ez a probléma. Az Őrmezőre tervezett új intermodális – több közlekedési ágazatot találkoztató – csomópont építése alatt az M1–M7-es közös bevezető szakasza két sávra szűkül majd másfél éven keresztül. Meddig ér majd akkor a sor? A XI. kerület már 2011 óta minden lehetséges fórumon jelzi, hogy a 4-es metró kelenföldi végállomásán nem lehet megvalósítani a kellő számú P+R parkolót, mivel az őrmezői oldalon nincs hely közel kétezer gépkocsi elhelyezésére, és Kelenföldre sem kívánatos újabb közlekedési terhelést zúdítani az M1–M7-es autópálya felől. A kerület szerint elvi határozatot kell hozni a metró meghosszabbításáról, és el kell készíteni a nyomvonaltervet a majdani építés helyének biztosítására. Már készültek is vázlattervek, melyek Gazdagrét déli végének érintésével a budaörsi virágpiac környékére helyeznék a végállomást. (Korábban a Fidesz fő sodra is ezt szorgalmazta, Latorcai János a Fidesz egykori főpolgármester-jelöltjeként kampánya fő üzenetévé emelte.)

– Gigantomán és a legkevésbé sem emberléptékű a 4-es metró Őrmezőt érintő terve – jelentette ki ugyanerről korábban Vitézy Dávid, igaz, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivőjeként. Akkor még úgy vélte, hogy Őrmezőre indokolatlanul nagy méretű autóbusz-pályaudvart telepítenének. Teljesen ésszerűtlennek tartotta, hogy „évtizedes buszjáratokat csak azért vágjanak ketté Kelenföldön, hogy a 4-es metróra kényszerítsék az embereket”.

Azóta nagyot fordult a világ. A BKK vezérigazgatójaként az intermodális csomópont megvalósítása és az új metró töltése lett a feladata. A 180 milliárd forintos uniós támogatásért vállalt utasszám elérése érdekében jelentősen átalakították a felszíni közlekedési hálózatot. Ennek eredménye lett a Z kanyar és a dugó. Az uniós szerződésben vállalt 1500 új parkolóból az Etele téri oldalon 300, a Kelenföldi vasútállomás nyolc vágányának helyén, valamint az Őrmező felé nyíló metrókijáratnál további 1200 P+R parkoló létesülne.

A BKK tavaly építészeti tervpályázatot írt ki egy terminál jellegű autóbusz-pályaudvarra és a parkolókra. Az építkezés 2014 végén kezdődhet. A BKK fővárossal kötött idei közszolgáltatási szerződéséből pedig az is kiderül, hogy a kelenföldi parkolóhelyek csak az idén lesznek ingyenesek, jövőre fizetni kell. A többi vélhetőleg eleve fizetős helyként valósul meg. Az őrmezői létesítmények megvalósítása több tízmilliárdot emészt fel, a Levegő Munkacsoport, a VEKE és más civil szervezetek szerint teljesen feleslegesen. Vagy majdnem.

Takács Viktor, Újbuda főépítésze egy lakossági fórumon azt mondta, hogy a vasúti vágányok helyére épülő 800 férőhelyes parkolóház jó szolgálatot tesz hangszigetelő falként, a buszpályaudvar megépítését pedig nélkülözhetetlennek tartotta.

Az őrmezőiek nem így látják. Ezer aláírást gyűjtöttek össze a 4-es metróhoz kapcsolódó kelenföldi beruházások leállítása érdekében, attól tartva, hogy a fokozódó levegőszennyezés és zajterhelés élhetetlenné teszi a környéket. Tarlós István főpolgármester válaszában megértéséről biztosította a helyieket, de semmit sem ígért.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.