galéria megtekintése

Tovább késik a római-parti mobil gát

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 15. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A vízjogi engedélyre vár a gátépítés. Meg az Országos Vízügyi Hatóság állásfoglalására, hogy végre megmondják: a parton vagy a jelenlegi védmű helyén legyen-e a gát. Az OVH hallgat, a terveket készítő cég szerint viszont hiába épül meg a mobil gát, a Királyok útjánál ugyanúgy kell majd védekezni, mint eddig.

Tovább csúszik a Római-partra tervezett mobil gát megvalósítása. A Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottsága által kedden tárgyalt előterjesztés szerint „nem tartható a projekt eredeti műszaki, közbeszerzési és kivitelezési ütemterve” az elhúzódó vízjogi létesítési engedélyezési eljárás miatt. Az eljárás befejezéséig az önkormányzat immáron másodszor hosszabbította meg az ideiglenes védműberuházás lebonyolítójával kötött szerződését. A korábbi április végi határidőt ezúttal július elsejére tolták ki: „tekintettel arra, hogy a projekt a jogerős vízjogi létesítési engedély hiánya, valamint az ahhoz kapcsolódó egyéb okok miatt (pl. vízjogi engedélyezéshez szükséges tulajdonosi hozzájárulások hiánya) jelenleg is előkészítési szakaszban van”.

A vízjogi és a környezeti hatásvizsgálat engedélyezési eljárása tavaly áprilisban kezdődött meg. Pedig 2012-ben, a tervezői szerződés aláírásakor még úgy kalkuláltak, hogy öt hónapon belül elkészül a védmű terve és a környezetvédelmi hatástanulmány, valamint beszerzik a szükséges szakhatósági engedélyeket. Az egy évvel ezelőtti júniusi dunai árhullám azután ismét felülírta a korábbi terveket. A vízmagasság ugyanis 37 centiméterrel meghaladta a tervezéshez használt mértékadó árvízszintet. Ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy a védmű korábban meghatározott magassága nem nyújtana megfelelő védelmet. A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség ekkor felfüggesztette az engedélyezési eljárást.

A műszaki módosítások után az eljárás augusztusban a környezeti, illetve szeptemberben a vízjogi létesítési engedélyezéssel folytatódott. Utóbbit a felügyelőség helyébe lépő Közép-Duna-völgyi Vízügyi Hatóság február 12-én felfüggesztette a környezeti hatásvizsgálat lezárásáig, mondván: a gátépítés nyomán jelentős környezeti hatások feltételezhetők.

 

A főpolgármesteri hivatal ekkor közleményt adott ki. Szerintük ez nem érdemi döntés, csupán egy jogtechnikai eszköz, amelynek az engedélyezési eljárás eredményére nincs hatása. A vízjogi engedélyt ugyanis csak a környezetvédelmi után adhatják ki. Ezt idén márciusban meg is kapta a védmű. Tarlós István főpolgármester ekkor bejelentette, hogy az Országos Vízügyi Hatósághoz (OVH) fordul, döntse el végre a kérdést: a part mentén vagy a Királyok útja–Nánási út nyomvonalon épüljön-e meg a római-parti védmű? Tarlós egyébként a teljes csillaghegyi öblözetet akarja megvédeni, beleértve északon a Barát-patak, délen az Aranyhegyi-árok által veszélyeztetett területet is. (Az OVH – amely először cáfolta, hogy a főpolgármesteri hivatal megkereste volna őket – azóta sem tette közzé álláspontját.)

A legtöbben a Római-part fáit féltik a vitatott fejlesztéstől
A legtöbben a Római-part fáit féltik a vitatott fejlesztéstől

A főpolgármester szerint aki ellenzi a 3-3,5 km hosszú parti védművet, ami ez esetben a hivatalos védekezési vonal lenne, az a teljes parti sávot sorsára hagyja, ideértve az összes sportlétesítményt és az 1920–1930-as években szabályosan ide épült lakóépületeket is. (Ez mintegy 40 házat jelent.) Tarlós azt is kijelentette: hivatalosan nem is a Királyok útja–Nánási út a fő árvízvédelmi vonal, csak a szokásjog alapján hitték róla ezt.

Ha ez így van, ez téveszthette meg a terveket készítő Erbo-Plan Kft.-t is, amely árvíz-védekezési tervében következetesen ideiglenes védműként határozza meg a mobil gátat. Az Átlátszó.hu által nyilvánosságra hozott haváriatervben pedig úgy számolnak, hogy a mobil gát tíz méter széles átszakadása esetén az áradat két óra alatt öntené el a gát mögötti területet. Így esély sem lenne a kiürítésre, sőt a figyelmeztetésre sem. (Csehországban tavaly ez történt.) Éppen ezért azt javasolják, hogy megelőzésképpen a „jelenlegi elsőrendű védmű kulisszáit a szokásos módon zárják és készítsék fel a védekezésre”. Ha ez így lenne, akkor az előzetes becslés szerint nyolcmilliárdos összköltséggel felépülő mobil gát mögött a Nánási út–Királyok útján minden évben végre kellene hajtani ugyanazt a homokzsákolást, mint eddig. Ideiglenes védmű kialakítására egyébként nem nyerhető el uniós támogatás.

Dr. Váradi József árvízvédelmi szakértő, a Magyar Hidrológiai Társaság Mezőgazdasági és Vízgazdálkodási Szakosztályának elnöke szerint a 2,4 méter magas gát színes képet fog mutatni, és nem rontja majd a parthasználat jelenlegi élvezeti értékét. Az útban lévő fákat persze kivágják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.