Szerinte a Kőér utcában rendszeresek a szerelvények úgynevezett vontatásával és javításával kapcsolatos súlyos szabálytalanságok, amelyekre a telep vezetője és több csoportvezető is a hatalmával visszaélve, fenyegetéssel kényszerít olyan dolgozókat, akiknek sem képzettségük, sem tapasztalatuk nincs erre. Így például bizonyos munkafázisokat nagyfeszültség alatt kell végezniük úgy, hogy erre nincs képesítésük.
De a szabálytalanságok most már az utasok biztonságát is veszélyeztetik.
Egyre gyakoribbak a menet közbeni meghibásodások, így például az ellentétes oldali ajtónyitás,
mivel a járművek egy részét rendszeresen úgynevezett AVR biztosítóberendezés nélkül küldik forgalomba. A dolgozók tűrhetetlennek tartják, hogy a szolgálatvezetői iroda teljes felújítása mellett nem jutott pénz a kocsiszín világításának a megjavítására, így a szerelők sötétben kapcsolják össze- és szét a szerelvényeket. A létszámhiány miatt rendszeresek a „keresztbedolgozások”, vagyis gyakorta a járműjavítókkal – lakatosokkal, villanyszerelőkkel – irányítják a tolatószerelvényeket, ami szigorúan tilos.
A rendkívül leromlott műszaki állapotú 3-as metró karbantartását a szükséges 18 ember helyett legjobb esetben is 14 végzi, de gyakran ennek is csak a fele dolgozik.
Ha valaki ellenkezik, azt azzal szerelik le, hogy ha nem tetszik, nem kell itt dolgozni.
Ha a helyzetet nem sikerül záros határidőn belül az előírásoknak megfelelően rendezni, a szakszervezet megteszi a szükséges jogi lépéseket.
A szakszervezet bizonyítékokra alapozva vizsgálja a hűtlen kezelés gyanúját is. Az elnök az alkatrésztárolásra elherdált pénzt említi: miközben az újak tárolására való raktár üresen tátong, berendelt túlórázókkal faházakat építtettek az orosz műszaki berendezések számára.
|
Karbantartásra néha feleannyi ember sem jut Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A BKV kérdéseinkre azt válaszolta, hogy a téli időszakban előfordulhat, hogy sötétben is végeznek tolatási mozgásokat, szét-, illetve összekapcsolást, de van térvilágítás. A tolatás irányítását vagy tolatásvezető, vagy motorkocsi-vezető irányítja. Mindenki érvényes orvosi és forgalmi vizsgával rendelkezik. Az AVR-berendezéssel fel nem szerelt járművek az előírásoknak megfelelően közlekednek kétvezetős üzemben.
Ez a gyakorlat – hívja fel a figyelmet a BKV – évtizedeken keresztül működött az M2-es vonalon, illetve ugyanilyen módon teljesített több százezer kilométert az M3-as vonalon a mára forgalomból kivont Ganz gyártmányú metrószerelvény is. Csakhogy a hatályos szabályzat szerint csak AVR-berendezéssel felszerelt járművek szállíthatnának utasokat.