galéria megtekintése

Kemény a vád: az életünkkel játszanak a 3-as metrón

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 04. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Az utasok veszélyeztetése miatt büntetőfeljelentésre készül a BKV egyik szakszervezete a 3-as metró észak–déli járműtelepén tapasztalt szabálytalanságok és törvénytelenségek miatt. A BKV vitatja a szakszervezet álláspontját.

A főbb „vádpontok”: a munka törvénykönyvének megsértése, vezetői pozícióval való visszaélés, hűtlen kezelés gyanúja, tudatos létszám- és alkatrészhiány, megfélemlítés, megfelelő képesítés nélküli munkavállalók veszélyes munkára utasítása.

Egyre gyakoribbak a menet közbeni meghibásodások
Egyre gyakoribbak a menet közbeni meghibásodások
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet hosszú listát írt össze a X. kerületi Kőér utcai kocsiszínben tapasztalt visszaélésekről, amelyek közül több tétel is kimerítheti a Btk. egyes paragrafusában foglaltakat, amelyekért a felelősök akár többéves szabadságvesztéssel is büntethetőek – állítja Jáger István, az EKSZ alelnöke, az FKDDSZ elnöke.

 

Szerinte a Kőér utcában rendszeresek a szerelvények úgynevezett vontatásával és javításával kapcsolatos súlyos szabálytalanságok, amelyekre a telep vezetője és több csoportvezető is a hatalmával visszaélve, fenyegetéssel kényszerít olyan dolgozókat, akiknek sem képzettségük, sem tapasztalatuk nincs erre. Így például bizonyos munkafázisokat nagyfeszültség alatt kell végezniük úgy, hogy erre nincs képesítésük.

De a szabálytalanságok most már az utasok biztonságát is veszélyeztetik.

Egyre gyakoribbak a menet közbeni meghibásodások, így például az ellentétes oldali ajtónyitás,

mivel a járművek egy részét rendszeresen úgynevezett AVR biztosítóberendezés nélkül küldik forgalomba. A dolgozók tűrhetetlennek tartják, hogy a szolgálatvezetői iroda teljes felújítása mellett nem jutott pénz a kocsiszín világításának a megjavítására, így a szerelők sötétben kapcsolják össze- és szét a szerelvényeket. A létszámhiány miatt rendszeresek a „keresztbedolgozások”, vagyis gyakorta a járműjavítókkal – lakatosokkal, villanyszerelőkkel – irányítják a tolatószerelvényeket, ami szigorúan tilos.

A rendkívül leromlott műszaki állapotú 3-as metró karbantartását a szükséges 18 ember helyett legjobb esetben is 14 végzi, de gyakran ennek is csak a fele dolgozik.

Ha valaki ellenkezik, azt azzal szerelik le, hogy ha nem tetszik, nem kell itt dolgozni.

Ha a helyzetet nem sikerül záros határidőn belül az előírásoknak megfelelően rendezni, a szakszervezet megteszi a szükséges jogi lépéseket.

A szakszervezet bizonyítékokra alapozva vizsgálja a hűtlen kezelés gyanúját is. Az elnök az alkatrésztárolásra elherdált pénzt említi: miközben az újak tárolására való raktár üresen tátong, berendelt túlórázókkal faházakat építtettek az orosz műszaki berendezések számára.

Karbantartásra néha feleannyi ember sem jut
Karbantartásra néha feleannyi ember sem jut
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A BKV kérdéseinkre azt válaszolta, hogy a téli időszakban előfordulhat, hogy sötétben is végeznek tolatási mozgásokat, szét-, illetve összekapcsolást, de van térvilágítás. A tolatás irányítását vagy tolatásvezető, vagy motorkocsi-vezető irányítja. Mindenki érvényes orvosi és forgalmi vizsgával rendelkezik. Az AVR-berendezéssel fel nem szerelt járművek az előírásoknak megfelelően közlekednek kétvezetős üzemben.

Ez a gyakorlat – hívja fel a figyelmet a BKV – évtizedeken keresztül működött az M2-es vonalon, illetve ugyanilyen módon teljesített több százezer kilométert az M3-as vonalon a mára forgalomból kivont Ganz gyártmányú metrószerelvény is. Csakhogy a hatályos szabályzat szerint csak AVR-berendezéssel felszerelt járművek szállíthatnának utasokat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.