galéria megtekintése

Vége az újabb próbaüzemnek, most már tényleg elindul a Bubi?

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 14. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Nincs más lehetőség: át kell adni a Bubit. A kivitelezői konzorcium és a főváros is túl sokat veszítene a szerződésbontással. A rendszert a jövő héten élesíthetik, miközben azt vizsgálják, le lehet-e cserélni a teszteken nem túl fényesen szereplő tömör abroncsokat.

Akár a jövő héten élesíthetik a Bubit (Budapesti Bicikli). A fővárosi közbringarendszer nyilvános próbaüzeme július 17-én indult, de augusztus elején két héttel meghosszabbították. Ez a hét végén lejár. Az újabb próbaüzem alatt további ezer tesztelőt vetettek be.

Pantomimes a Bubi-biciklin – városi látványosság
Pantomimes a Bubi-biciklin – városi látványosság
Reviczky Zsolt

A Budapest Közlekedési Központ (BKK) ugyanis az eddiginél is nagyobb terhelés alatt kívánta vizsgáztatni a zöld bringákat. A bizalmatlanság érthető. A fővárosi közbringarendszer átadása immáron hónapokat késik. Az eredeti határidő április elején járt le. Ráadásul az újabb tesztidőszak is rendszerleállással kezdődött.

 

A BKK-nak már nem sok fenyítőeszköze maradt. A főváros július 16-án elérte a kivitelezővel szemben érvényesíthető kötbér vállalkozói szerződésben rögzített maximumát. Ez a nettó szerződéses ár (900 millió forint) 20 százaléka, azaz 179,8 millió forint. Ezenfelül a T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. alkotta konzorcium fizeti az újabb nyilvános próbaüzemben részt vevőknek megajánlott féléves ingyenes bérletet.

Már csak a szerződés felmondása maradt. A BKK azonban lapunknak úgy fogalmazott: „Jelenleg nem tervez ilyen lépést. Ha a nyilvános próbaüzem sem a várt eredményeket hozza, akkor a jogi lehetőségeket áttekintve újratárgyalják a kérdést.” A döntés akkor sem lesz egyszerű, hiszen a projekt uniós támogatás felhasználásával valósul meg, így ehhez előbb az unióval is egyeztetni kellene.

A rendszer kialakításának 1,1 milliárd forintos költségéből 85 százalékot áll az unió, az önrészt a fővárosi önkormányzat biztosítja. A rendszer üzemeltetését százmillióval támogatja a Mol. Ezért keresztelték át a vállalkozást Mol-Bubira.

A BKK erősen bizakodik a gyors átadásban. A jelenlegi nyilvános próbaüzem tapasztalatai jók – állítják. A tesztidőszak alatt felmerült problémákat igyekeztek orvosolni. Így például sokan jelezték, hogy a kerékpárok nehezek, egyes felhasználók azt tapasztalták, hogy „a kerékpár nem gurul rendesen”. Ennek oka a BKK szerint az, hogy a Bubi-bringák megerősített vázzal, strapabíró és a pesti útviszonyokat jól tűrő tömör gumikkal készültek. A bicikliket fedélzeti számítógéppel, elektronikus lakattal és a világítást álló helyzetben is biztosító akkumulátorral szerelték fel, emiatt a hagyományos bicikliknél nehezebbek, de más városok bérbringáihoz képest nem.

Ennek ellenére vizsgálják más típusú tömör abroncs használatának lehetőségét. Számos kritika érte a váltókat és az informatikai rendszert is, így ezekre is keresik a megoldást. A tesztidőszak végére a váltóvédő burkolat is felkerül minden közbringára. A 75 gyűjtőállomásból álló hálózat a Margit-sziget–Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén található, a belvárosi zónában átlagosan 300–500 méterenként. A közbringára éves bérlet váltható (18 900 forint), de alkalomszerűen is igénybe vehetőek. Az első fél óra ingyenes, 24 órára 500 forintot kérnek a bringáért.

A fővárosi önkormányzat 2008-ban döntött a közösségi kerékpárosrendszer létrehozásáról. A választások után a BKK-ra bízták a projektet, amely csak 2011 júniusában kapott felhatalmazást a folytatásra, akkor még 2013. tavaszi átadást ígértek. Csakhogy elhúzódott a kerületekkel és az egyéb szereplőkkel való egyeztetés, a rendszer kiépítésére és a kerékpárok beszerzésére vonatkozó tendert pedig csak 2013 februárjában írták ki. A vállalkozói szerződést pedig tavaly augusztus elején írták alá. Az 1500 bicikli leszállításának, illetve az informatikai rendszer kidolgozásának határideje idén április 7. volt.

A Bubi közbringarendszer megvalósításával párhuzamosan a BKK folytatja a belváros kerékpárosbarát fejlesztését. Ennek keretében kilenc kerületben 11,5 kilométer kerékpársáv épül, 64 egyirányú utcát nyitnak meg a biciklisek előtt, 1600 kerékpártámaszt helyeznek ki, valamint több helyen ferde parkolókat alakítanak ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.