Büntetlen külföldiek
A szolgáltatók jellemzően egy-két útvonalat járnak be, zömében 9 és 17 óra között 30-60 percenkénti követési idővel. A BKK szerint idénytől függően 6–18 városnéző busz vesz részt a forgalomban. A cégek a buszmegállókat csak úgy használhatják, hogy azzal a menetrend szerinti járatok közlekedését ne akadályozzák. A BKK egyébként minden szolgáltatónak kiadja az engedélyt, ha az kéri és a megállóhely kapacitása ezt lehetővé teszi. Járatengedélyt viszont csak az kaphat, aki ilyen szerződéssel rendelkezik.
A fővárosi önkormányzat a Népszabadság kérdésére válaszolva leszögezte, hogy a megállók nem megfelelő használata miatti panaszok száma elenyésző. Sokkal nagyobb gondot jelentenek a BKK-val nem szerződött, sok esetben külföldi autóbuszok. Ráadásul ezeket hatósági jogkör nélkül meg sem büntethetik – legfeljebb hatósági intézkedést kérhetnek a közösségi közlekedés zavarása miatt –, míg a szerződött partnerekre esetenként 50 ezer forintos kötbért szabhatnak ki.
Védett útvonalak
A főváros pontosan nem tudta megmondani, hogy mennyi pénz folyik be a járatengedélyek kiadásából a városházi kasszába. A fizetendő havidíj egyebek között a szolgáltató aktuális menetrendjétől, az üzemeltetett járművek környezetvédelmi besorolásától függ. A megállók használatáért télen havi 300–800 ezer forintot fizet az öt szerződött partner, míg a nyári szezonban a forgalomtól függően nettó egy-kétmillió forintot. Ez alig néhány tízmillió forintos bevétel évente. A főváros már dolgozik az ellenőrzési struktúra kialakításán, a megállóhasználatot és a szerződésben foglaltakat heti szinten vizsgálná.
Időközben elkészült Budapest komplex városképi és turisztikai stratégiája is, beleértve a turistabuszok közlekedésének, parkolásának és a városnéző buszok védett útvonalainak szabályozását. Az erre vonatkozó rendelettervezetet a Fővárosi Közgyűlés tárgyalja, de az önkormányzat még nem tudta megmondani, pontosan mikor. Az előterjesztés lényegének azt tartják, hogy egyben kezeli az eddig külön-külön vizsgált szabályozási elemeket – városkép, turizmus, közlekedés –, de a koncepciót kidolgozó Fővárosi Turisztikai Kerekasztal turistabusz-munkacsoportja azt szorgalmazza, hogy a városnéző buszok kérdését külön tárgyalják különös tekintettel a védett útvonalak rögzítésére és a várakozási rend kialakítására.
Megtisztított Belváros
Már három évvel ezelőtt is nekifutottak a szabályozásnak, annak alapján az engedélyeket évente meg kell újítani. A BKK törekvéseivel akkor a szolgáltatók és a környezetvédők is egyetértettek, a részletekkel korántsem. Leginkább azt vitatták, hogy csak Euro4-es vagy még magasabb kategóriába sorolt buszokat állíthattak volna forgalomba, s a buszsávok használatában sem értettek egyet. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt kifogásolta, hogy a szabályozás a turisztikai célból közlekedő autóbuszok alig negyedére – csak a városnéző buszokra – vonatkozott volna.
A májusban elfogadott új koncepció hatálya a turistabuszokra is kiterjed. De még az erre épülő rendelet elfogadása előtt – július elsejétől – kitiltják az engedéllyel nem rendelkező turistabuszokat a pesti alsó rakpart, a Szent István körút, Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca által határolt területről. Ezzel párhuzamosan új buszparkolóhelyeket jelölnek ki a Felvonulási téren és a rakparton.