Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere másként vont mérleget. Már az is megkérdőjelezhető szerinte, hogy a tárgyalásra nem hívták meg a Pest megyei közgyűlés elnökét és a törökbálinti polgármestert, a Veszprém megyei Várpalota fideszes elöljáróját azonban igen. (Talabér Márta meghálálta a kedvességet: azt mondta, hogy ezután többen fogják használni az autópályákat, olyanok is, akiknek eddig nem futotta rá.) Wittinghoff szerint kétségtelen, hogy a megyei matricarendszert a polgármesterek többsége nem utasította el, ám nem ezen volt a hangsúly. Abban ugyanis teljes volt az összhang, hogy elfogadhatatlan lenne a sztrádák bevezető szakaszait és az M0-s körgyűrűt fizetőssé tenni.
– A döntés elhibázottságáról tanúskodik, hogy az agglomeráció életét felborító intézkedéstől a kormány állítása szerint mindössze 1,7 milliárd forintot remél – mondta Wittinghoff, majd hozzátette: a Budapest környéki települések vezetői csütörtökön tárgyalóasztalhoz ülnek, s meglehet, hogy úgy döntenek: ideje támogatniuk a fizetős rendszer kiterjesztése ellen küzdő civileket és akcióikat.
Délután viszont a fővárosi fideszesek többsége beadta a derekát. Tarlós István főpolgármester bejelentette: a kormánypárti kerületvezetők zömével együtt azt javasolja, hogy az új útdíjrendszert egyéves próbaidőszakkal vezessék be, és forgalomszámlálási adatok alapján döntsenek a jövőjéről.
Több forrásból úgy értesültünk, hogy a tesztelés Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester ötlete volt, ám Tarlós hamar lecsapott rá. A zártkörű egyeztetésről származó információnk szerint a főpolgármester nehezményezte az előzetes egyeztetések hiányát, de elfogadta a kormány javaslatát. Bízik abban, hogy a bevételek egy részét a budapesti tömegközlekedés finanszírozására fordítják.
Képviselői kiskapu
A házszabálytól eltérve fogadhatja el a parlament ma azt a törvényjavaslatot, amelynek értelmében autópálya-matricát is vásárolhatnak januártól az országgyűlési képviselők a nekik járó üzemanyagkártya terhére. A kártyára ugyanannyi pénz kerül, de tömegközlekedési jegyet és bérletet is vehetnek vele a képviselők, valamint azzal fizethetik a parkolási díjat.
A képviselői kiváltságok bővítését szokás szerint egyetértés övezi: tegnap mindössze négy független politikus ellenezte, hogy a javaslatról már ma határozzanak. Igaz, a felháborodás hatására az MSZP jelezte: magát az indítványt „természetesen” nem szavazzák meg. Előtte viszont a kormánypártiakkal együtt jóváhagyták, hogy ne lehessen módosító indítványt benyújtani, ami több mint szokatlan megkötés a parlamenti jogban. (B. D.)
Gajda Péter, Kispest szocialista polgármestere lapunknak azt mondta: Tarlósnak közgyűlést kellett volna összehívnia, nem a kerületvezetők általa korábban gittegyletnek minősített gyülekezetét.
A XIX. kerület vezetője a találkozón azt javasolta, hogy egyetlen mondatban állapodjanak meg: ellenzik az M0-s fizetőssé tételét. Miután ez nem sikerült, megköszönték az ellenzéki polgármesterek részvételét, és a fideszesek immáron nélkülük határoztak a próbaüzemről. Gajda erre azt mondta: elfogadhatatlan, hogy hatástanulmányok helyett menet közben tesztelik a rendszert, ráadásul az eredmény kiszámítható: nő a fővárosi úthálózat terhelése.
|
Budapesten belül nem kellene fizetni Veres Viktor / Népszabadság |
Karácsony Gergely (PM) zuglói polgármester szerint az útdíj bevezetése pénzbehajtás, közlekedésszervezési koncepcióba nem illeszkedik. A találkozó egyetlen célja az volt, hogy lecsillapítsák a kerületi kormánypárti elöljárókat, ami annak ellenére sikerült, hogy egyetlen városrésznek sem érdeke a fizetős M0-s. Tarlós szerint a döntésben szerepe volt annak, hogy a Megyeri híd használatáért nem kell fizetni.