galéria megtekintése

Tovább kuncsoroghat állami kegyelemkenyérért a főváros

1 komment


Szalai Anna

Az idén sem kap egyetlen extrafillért sem a főváros a BKV támogatására. A jövő héten napirendre kerülő fővárosi költségvetésben egyetlen szó sincs az ígért állami szerepvállalásról. A közlekedési cég büdzséjéből 15 milliárd hiányzik az idén törlesztendő 52,3 milliárd mellett.

Határozott ígérettel bírok arra, hogy a jelenlegi költségvetés-készítés idejére a BKV működésének finanszírozását, ha nem is teljes egészében, de megoldja a kormány. S ugyanezt az ígéretet kaptam az 53 milliárdos adósságállomány törlesztésére is – állította a Népszabadságnak január közepén Tarlós István, aki a kijelentés megerősítéséül még azt is hozzátette, hogy a kormányfő addig minden választás előtti ígéretét betartotta.

Tarlós januárban még határozott ígéretről beszélt
Tarlós januárban még határozott ígéretről beszélt
Veres Viktor / Népszabadság

De úgy tűnik, a jó sorozatok is véget érnek egyszer. A fővárosi költségvetést ugyanis anélkül nyújtotta be a városvezetés, hogy az állami szerepvállalásnak nyoma lenne az előterjesztésben. Sőt, nem is titkolják, hogy „a közösségi közlekedés működési hiánya fővárosi hatáskörben, saját forrásból megoldhatatlan", ugyanúgy, mint 2014-ben. (Tavaly kilencmilliárdot kellett végül beletennie a kormánynak a cégbe, elkerülendő a csődöt.) Az elismerhető forrásigény és a rendelkezésre álló források között a városvezetés szerint is 15 milliárd forintos rés tátong. Ennyit képtelenség kigazdálkodni a az egyéb ágazatok 98 milliárdos működési kiadásainak csökkentésével, lévén ez lehetetlenné tenné a feladatellátást. Mínuszos költségvetés azonban nem tervezhető, így nemes egyszerűséggel ennyivel kisebb kiadással számoltak a közösségi közlekedésnél.

Egyelőre nincs válasz arra sem, hogy a cég miből fedezi a korábbi adósságok idén lejáró 52,3 milliárd forintos részletét. Az átütemezéshez is állami kezességvállalásra lesz szükség. De az előterjesztésben még a hitelről sem tesznek említést.

 

Összegzésként a költségvetési előterjesztést jegyző Tarlós István főpolgármester, helyettese, Bagdy Gábor, valamint az utódjául kiszemelt Kocsis Máté önkormányzati tanácsnok arra a következtetésre jut, hogy „elengedhetetlen lesz a fokozott állami szerepvállalás a közösségi közlekedés finanszírozhatósága érdekében, a működőképesség biztosítására." S akkor még nem szóltunk a 4-es metró uniós támogatási szerződési határidejéből kifutó projektelemekről – M1-M7-es csomópont, a kelenföldi buszpályaudvar és a P+R parkolók – , amelyek 42 milliárdos számláját ilyen formán teljes egészében a fővárosnak kellene állnia. További kockázat az évek óta húzódó metróperek sokmilliárdos, a költségvetésben nem számszerűsített kockázata. (Ráadásul más perek is vannak.)

Mindezek fényében aligha meglepő, hogy a főváros az idén egyetlen új beruházást sem indítana. Persze ha a „források megképződnek, akkor ezek akár év közben is elindíthatóvá válnak". No igen. Ha jön az ígért 400-500 milliárdos uniós pénz.

Törniük kell magukat a támogatásért
Törniük kell magukat a támogatásért
Kurucz Árpád / Népszabadság

S nemcsak ez az ág húzza a fővárost. A költségvetési tervezés többé nem a működési többletek szabad felhasználásáról, hanem a működési és felhalmozási hiányok kezeléséről szól – ismeri el a városvezetés. Immáron azt sem tagadják, hogy a fővárosi gazdálkodás mérete csökkent. A főösszeg a Demszky-korszak 580 milliárdjáról az idén 324 milliárdra olvadt le. Az állam az intézményhálózattal együtt a forrásokat is elvonta, viszont a településüzemeltetést ellátó önkormányzati vállalatok számos új feladatot kaptak, a rezsicsökkentés semlegesítésére pedig nincs fedezetük. A cégek többsége immáron nem osztalékot fizet, hanem évről évre növekvő önkormányzati támogatást kér.

A városvezetés nem titkoltan jelentős költségvetési kockázatként kezeli az M3-es metróvonal járműfelújításhoz szükséges 60 milliárd forintos hitelét: akad-e hitelező pénzintézet, illetve az állam hozzájárul-e az ügylethez.

A lehetőségek szűk fél oldalában egy 2007-2008-as uniós elszámoláshoz tartó 4,4 milliárdos esetleges bevétel mellett megemlítik az M2-es metrókocsi-beszerzések uniós projektbe vonásának reményét, ami 11-12 milliárdot szabadítana fel. Ebből árvízvédelmi feladatokat fedeznének.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.