galéria megtekintése

Szabad lesz a földvásár

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 04. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Már a Nemzeti Földalapról szóló törvény 2010-es elfogadásával előkészítette a kormány az állami földek egyszerűsített, a többi állami vagyontárgyhoz képest kontroll nélküli eladását. A törvény szerint szinte bármilyen indokkal eladható az állami földvagyon, a bevételeket pedig akadálytalanul felszippanthatja a költségvetés.

Az állami vagyon kezeléséről a kétharmados vagyontörvény fő szabályként azt írja: „Az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon nem idegeníthető el.” Ez az alapvetés szinkronban van az Orbán-kormány privatizációellenes, államosító retorikájával – annál furcsább azonban, hogy a szóban a legféltettebb vagyonelemek közé sorolt termőföldre sokkal lazább szabályok vonatkoznak.

Lesznek, akik nagyot arathatnak
Lesznek, akik nagyot arathatnak
H. Szabó Sándor

Maga a vagyontörvény is rögzíti, hogy a földhasznosítás speciális szabályait a Nemzeti Földalapról szóló törvény tartalmazza. A törvényben ügyesen vegyítették a földvédelem szónoki fogásait a kormánynak szabad kezet adó előírásokkal. A jogszabály – miután felsorolja, hogy miféle magasztos birtokpolitikai céljai vannak az államnak a tulajdonában lévő termőfölddel (a fenntartható agrár- és erdőgazdálkodás feltételeinek megteremtésétől a fennálló földhasználati viszonyok stabilizálásáig) –, minden különösebb korlátozás nélkül lehetővé teszi a földek eladását.

 

Külön érdekesség, hogy a vagyontörvény valójában nem az adásvételt, hanem a földvagyon hasznosítását jelöli meg az NFA feladataként (kiemelve, hogy az eladás nem tartozik a hasznosítás fogalomkörébe), addig az NFA-törvényben az szerepel, hogy a szóban forgó törvény alkalmazása során hasznosításnak a föld bármilyen jogcímen történő átengedését kell érteni (ebbe az eladás is beletartozik), ami legalábbis ellentmondásnak tűnik.

A fentiek miatt ugyanakkor ma egy gyárat, repülőteret, ipari ingatlant – vagyis azokat az állami vagyontárgyakat, amelyek eladásáért az Orbán-kabinet az előző kormányokat rendszeresen bírálta – sokkal nehezebb értékesíteni,mint a „legvédettebb” termőföldet.

A gyakorlatban az az előírás sem érvényesül, hogy – mint ahogyan a parasztcsaládokban évszázadok óta szokás – a földeladásból származó bevételt csak földvásárlásra kell fordítani (ami lehetővé tenné, hogy az állami földvagyon összességében ne csökkenjen). Ahogyan Sallai R. Benedek, az LMP szakpolitikusa felhívta rá lapunk figyelmét, az NFA-törvény 28. paragrafusa egyrészt előírja, hogy a földrészletek értékesítésének bevételét földvásárlásra kell elkülöníteni, egy másik paragrafus viszont azt tartalmazza, hogy a pénzt az állami közmunkaprogramtól az agrártámogatásokon át a művelési ág megváltoztatásának finanszírozásáig szinte bármire el lehet költeni.

Sallai szerint egyre több jel utal rá, hogy a kormány pontosan erre, vagyis a várhatóan 400 milliárd forint körüli földárverési bevételnek a költségvetésbe történő becsatornázására készül. Egyrészt az illetékes szakminiszter nemrég jelezte, hogy az idei évre tervezett privatizációs bevételek más forrásból nem teljesíthetők, másrészt az államadósság új csúcsokat ostromol, a költségvetési tartalékok pedig nagyrészt elfogytak az év közepére, vagyis a lyukakat befoltozó százmilliárdokra szükség is van.

Az LMP képviselője szerint ugyanakkor az első számú cél mégsem a bevételszerzés, hanem a birtokpolitika eddigi kedvezményezettjeinek további megjutalmazása, a birtokviszonyok stabilizálása. Mert igaz ugyan, hogy több mint 50 ezer helyrajzi számot érinthet az eladás, ám az adott földeket jelenleg mindössze 6500 bérleti szerződéssel hasznosítják (és ha a családi érdekeltségeket egybeszámítjuk, ennél is jóval kevesebb emberről van szó).

Mivel a mostani bérlők a liciten behozhatatlan előnyt élveznek, valójában néhány ezer ember juthat csak földtulajdonhoz a mintegy 200 ezer agrártermelőből. Sallai szerint az igazi vesztesek egyrészt a már a földbérleti pályázatokon kisemmizett valódi családi gazdaságok lesznek, másrészt pedig azok az önkormányzatok, amelyek elesnek a szociális vagy demográfiai célú földprogramok elindításának lehetőségétől.

Az LMP most olyan módosító javaslatot nyújt be, amely megtiltaná, hogy olyan földet is eladjanak, amelyre önkormányzati jelentkező is van, másrészt pedig a három hektárnál nagyobb, 100 százalékban állami tulajdonú (azaz bérlettel is könnyen hasznosítható) földterületeket kizárná az értékesítésből, hogy a politikai hűbérbirtok-építés helyett a helyben élő gazdák földhöz juttatását szolgálhassák.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.