galéria megtekintése

Rejtélyes cég fenyegetőzik a magyar civil szférában

6 komment


Boda András

„Meg fog lepődni, mire költik az ön pénzét" – olvasható az Alapítványok feketén-fehéren nevet viselő projekt honlapján. Egy számlálón peregnek visszafelé a másodpercek, a visszaszámlálás február 5-re virradó éjjel zárul. Akkor, ígérik, sok minden kiderül majd több mint 30 ezer alapítvány és egyesület pénzügyeiről.

Noha az Alapítványok Feketén Fehéren (sic!) néven indított honlapon egyelőre minimális információt közöl az oldalt jegyző AFF Média Zrt., a civil szférában máris nagy visszhangot váltott ki a kezdeményezés. Pontosabban – mint arról az Index írt – a cég módszerei. Több, névtelenséget kérő alapítványi vezető is azt mondta lapunknak: zsarolással felérő presszióval próbálnak szerződést kötni velük. A múlt év végén kereste meg őket az AFF azzal, hogy létrehoz egy adatbázist, amelybe a jobbára adományokból, egyszázalékos adófelajánlásokból működő alapítványok a támogatásra javasolható vagy nem javasolható kategóriába kerülnek.

Elmondták, az osztályozást magára vállaló AFF levelében mondvacsinált hibákról írt, majd azokra hivatkozva közölte, hogy a támogatásra nem javasolható kategóriába kerülhet az alapítvány. Ám az AFF utalt arra, hogy

a több százezer, olykor több millió forintos szolgáltatási díj befizetésével lesz mód arra, hogy az alapítványok a központi adatbázisban a megfelelően gazdálkodó, azaz támogatásra ajánlott szervezetek közé kerüljenek.

 

A vezetők megemlítették, külön nyomást jelent számukra az időzítés, hiszen éppen akkor fenyegetik őket, amikor kezdődik az egyszázalékos adófelajánlások időszaka.

Kérdésünkre, hogy terveznek-e jogi lépéseket, az egyik érintett úgy felelt: kivárnak, de ha elindul a portál, és rossz hírüket kelti, akkor feljelentést tesznek.

Az egyik alapítványi vezető elküldött lapunknak egy, az AFF vezetőjétől kapott SMS-ről készített fotót. Az üzenetben arra „kéri" az igazgatót, hogy fizessen be 25 millió forint plusz áfát gyémánt fokozatú szponzorálási díjként. Ha nem teszi meg, akkor „figyelje" a médiát.

Megkerestük az üzenetet küldő File Lászlót, az AFF Média Zrt. igazgatóját, aki mielőtt válaszolt volna, dokumentumokat küldött. Ezekben kérdésekbe ágyazott súlyos kritikát fogalmaz meg arról az alapítványról, amelynek vezetője az SMS-t kapta. File László elismerte, hogy ő küldte az üzenetet, ám csak annyit mondott: az nem zsarolás.

Részletesebben beszélt viszont a készülő adatbázisról, amely szerinte alapjaiban változtatja meg az egyszázalékos felajánlásokban részesülő alapítványok sorrendjét. Mint mondta, a sok tisztességes szervezet mellett rengeteg a csaló, az adatbázis pedig segítheti az embereket, hogy elkerüljék a kóklereket. A minősítésről File annyit árult el: nyilvános adatok alapján vizsgálják, a szervezetek a kapott támogatásokból mennyit költöttek deklarált céljaikra.

Felvetettük, az AFF „ajánlata" azt sejteti, hogy a szolgáltatási díjért kerülhetnek a támogatott kategóriába az alapítványok. File erre úgy reagált,

az adatbázisba „akarva-akaratlanul" minden alapítvány belekerül, a szolgáltatási díjat – ami szerinte a legtöbb esetben havi három- és százezer forint közötti lesz – azért fizetik az ügyfelek, hogy profiljukat frissíthessék.

Megkerestük az Etikus Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testületét. Cseh Balázs szóvivőtől megtudtuk: ők is kérnek szolgáltatási díjat és monitorozási költséget tagjaiktól, de az nem haladja meg az évi 20–70 ezer forintot. Elmondta, örömmel vesznek minden, az átláthatóságot segítő kezdeményezést, de az AFF-é nem ilyen.

– Vitatható a módszer, amellyel szerződéskötésre bírnának alapítványokat. Kétséges, miként döntik el, hogy melyik szervezet támogatható, s melyik nem – fogalmazott Cseh Balázs, hozzátéve: ők is érdeklődtek erről, de nem kaptak választ.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.