galéria megtekintése

Amikor az akciós a drágább

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 05. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Az interneten nagy árcsökkenéssel hirdetett termékeket az akciósnál is olcsóbban meg lehet vásárolni máshol, ha a vevő szán rá időt, hogy körbenézzen a világhálón. A túlárazás nem csalás, de palira vehetik a tájékozatlan vásárlót.

Tavaly csaknem 177 milliárd forintot költöttünk el a neten, és az e-kereskedelem további jelentős bővülésére kell számítani. Ehhez a webáruházak igyekeznek is kedvet csinálni, és aki egyszer valamelyik internetes áruház honlapján regisztrált, mindenfelől hírlevelek sorát kaphatja az ünnepek utáni óriási akciókról. Csakhogy érdemes ezeket a marketingfogásokat némi óvatossággal fogadni.

Egy webáruház raktára, ha valaki körbenéz az interneten, egy tartós fogyasztási cikken akár több tízezer forintot is spórolhat
Egy webáruház raktára – ha valaki körbenéz az interneten, egy tartós fogyasztási cikken akár több tízezer forintot is spórolhat
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Év végi leárazásokról adott hírt az egyik nagy, látványos hirdetési kampányt folytató cég, amely számos terméket kínált jelentős kedvezménnyel. Például mosógépet számottevő árengedménnyel. Néhány kattintás azonban az interneten elég ahhoz, hogy kiderüljön: aki gyanútlanul beleszaladt a kelepcébe, vagy 25 ezret azonnal elbukott, mert egy konkurens e-bolt kínálatában ennyivel olcsóbban vehette volna meg a csodamasinát.

 

Ám ha valaki azt hinné, hogy ez utóbbi helyen más dolgokat is érdemes vásárolni, csalódni kényszerül. Az ott akciósan – 370 ezer helyett – 314 ezerért hirdetett profi objektív ugyanis egy harmadik internetes oldalon 265 ezret kóstál. A különbség tehát csaknem ötvenezer forint, amiből még elég sok mindent lehet vásárolni. Aki sajnál pár percet a kutakodásra szánni, egy tízezer körüli áron kínált hajszárítón is bukhat kétezer forintot, egy olcsóbb mobiltelefonon meg ennek akár a többszörösét.

Egy márkás kéziszerszám pedig tényleg akciósan – mellesleg ez a gyakoribb példa – elvihető 25 ezerért, míg máshol negyvenezret kérnek ugyanazért. A viszonylag olcsó kategóriába sorolható termékek esetében sem marad el a meglepetés, ha valaki óvatlanul az első ajánlatra ugrik. Igaz, a veszteség ebben az esetben kisebb, de ki-ki döntse el maga: ötezerért vagy hétezerért akar-e például vérnyomásmérőt.

Az árak között a szórás a neten tehát igen nagy, szélső esetben elérheti az ötven százalékot.

Azt viszont nemigen lehet megfejteni, hogy ez miből adódik, mert esetenként a nagyobb és megbízhatóbb cégek, máskor a raktárkészlettel egyáltalán nem vagy alig rendelkező – tehát minimális költséggel dolgozó –, egy-két személyes vállalkozások nyerik az árversenyt. A fogyasztó szempontjából ez persze nagyjából mindegy, feltéve, hogy megkapja a megrendelt holmit.

Igaz, aki utánvéttel vásárol, sokat nem kockáztat, mert ha nem jön az áru, nem kell kifizetni. Az értékesebb tartós fogyasztási cikkeknél azonban mindenképpen érdemes ügyelni arra, hogy van-e gyári garancia, mert előfordul, hogy

azért olcsóbb valami, mert nincs hozzá jótállási jegy.

Ami persze mindjárt arra is figyelmeztethet, hogy az alacsonyabb ár magyarázata a bizonytalan beszerzési forrás lehet.

Egyébként sokan éppen az esetleges kockázatok miatt óvakodnak az online vásárlástól, miközben a net igen hasznos eszköz arra, hogy megelőzhető legyen az, amitől a legtöbben tartanak: valamit drágábban vesznek meg, mint amennyiért másutt megkaphatnák. Ezzel kapcsolatban különben egyesek hajlamosak akár csalásról, a vásárlók átveréséről is beszélni, miközben erről szó sincs. Minden kereskedő annyit kér az árujáért, amennyit akar, és ha egy túlárazott terméket akciósan még mindig drágábban hirdet, mint a konkurencia, hát lelke rajta. Ez nem csalás, inkább pocsék üzletpolitika. A net arra is jó, hogy ez kiderüljön.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.