galéria megtekintése

Több százmilliárdos álomtervekkel készül a kormány

Hatsávos autópálya a Balatonig, új közúti híd a Duna felett, működőképes vasút a főváros dél-pesti és dél-budai kerületeiben. Mindez nem a XXII. század. A hosszú távú közlekedésfejlesztési koncepciókban már szerepeltetett fejlesztések akár a következő nyolc évben megvalósulhatnak, miután a kormány összeírta, mi mindennel készülne a 2024-es olimpiára.

A Magyar Közlöny hétfői számában napvilágot látott lista a magyar közlekedési infrastruktúra elmaradottságát önmagában nem számolja fel. Ettől függetlenül a megnevezett beruházások költsége így is több százmilliárd forintra rúgna, de már a tervek 2017-ig megkövetelt elkészítése is forintmilliárdokba fájhat.

A kormányzati tervek szerint a Balaton felé is háromsávos lenne az M7-es autópálya
A kormányzati tervek szerint a Balaton felé is háromsávos lenne az M7-es autópálya
Szabó Miklós / Népszabadság

Ha Budapest elnyeri a ­2024-es olimpia rendezésének a jogát, a Balatonra vezető M7-es autópálya mindkét irányban három-három forgalmi sáv szélességűre bővül. Más kérdés, hogy e fejlesztés ­jelentős hányadát Orbán Viktor kormánya az ezredforduló idején letudhatta volna. Akkor azonban úgy vélték: bőven elég, ha az M7-es Székesfehérvártól Budapestig háromsávos. Így mostanra maradt, amit másként nem is terveztek volna: elkészíteni a harmadik sávot a fővárostól az M8-as autópálya majdani csomópontjáig és onnan vissza Székesfehérvárig.

 

A kormány 2017-re megterveztetné az M1-es autópálya Győrig vezető szakaszának bővítését is. A feladat egy részét tavaly tavasszal már meghirdették, a Tatáig vezető három-három sáv tervezésének közbeszerzését azonban leállították.

Közlekedéstervezők szerint a szélesítésre kijelölt pályaszakasz végpontját a döntéshozók most is rosszul határozták meg. Úgy vélik, a közvetlenül Győr előtt becsatlakozó M19-es gyorsforgalmi út helyett a háromsávosításnak egészen a 85-ös főút csomópontjáig kellene tartania.

Az építési engedélyezési tervdokumentációknak jövő őszre meg kell lenniük. Bár a beruházások egy része már korábban is felvetődött, de a határidő így is tarthatatlanul feszes.

Napirenden az M4-es

Folytatódhat az M4-es autópálya építése. Igaz, nem az olimpia kapcsán és nem is a tavaly félbehagyott Abony–Fegyvernek szakaszon. A kormány határozata szerint az ország keleti felébe vezető sztráda új szakasza az M0-stól Abonyig épülhet meg.

A beruházás megindítását a fejlesztési minisztérium gondjaira bízták, a forrásokat a nemzet­gazdasági tárcának a költség­vetésből kell előteremtenie.

Az olimpia fő helyszínének szánt Csepel-szigetet északon átszelő Galvani úti híd építése például lassan tíz éve napirenden van, a mostani határozatban is szerepel, de terv még nem készült rá. Márpedig ez a korábbi főépítész szerint több mint kétéves munka. A kormány most ennél is kevesebbet ad előkészítésre, a pályázat lebonyolítására, tervezésre együtt.

A tervek között szerepel a csepeli HÉV-vonal villamossá való áttervezése és bekötése a 2-es villamos vonalába, valamint a nagykörúti villamosvonalhoz való csatlakozás kialakítása a Boráros téren. A ráckevei HÉV vonalát is fejlesztenék és integrálnák a fővárosi tömegközlekedésbe. A HÉV villamossá alakításának költségét a fővárosi szakemberek korábban több tízmilliárd forintra becsülték.

A kormány­zati tervben szereplő budapesti beruházások megvalósításának költségei minimum 300 milliárd forintra rúghatnak. A kormány mindenesetre március 15-re várja a forrásigényre vonatkozó számításokat. De már a jövő héten fel kell állnia annak a munkacsoportnak, amely az uniós forrásokat csatornázná be a lehető legnagyobb arányban. Ebben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselői mellett Tarlós István főpolgármester is helyet kap.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető