galéria megtekintése

Csak azt nem számolták ki, elbírja-e a híd a villamost

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 15. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) információi szerint az 1-es villamos felújításának sokmilliárdos költségvetéséből nem futotta annak az alapkérdésnek a tisztázására, hogy a húsz évvel ezelőtt átadott Rákóczi híd, amelyet eredetileg nyolc tonna tengelyterhelésre és 50 km/h sebességgel haladó villamosokra terveztek, hogyan viselkedik 10-11 tonna tengelyterhelésű, 60-70 km/h sebességgel haladó villamosok esetén.

Dorner Lajos, a VEKE elnöke igen meglepőnek tartja, hogy a projektet lebonyolító BKK egyszerűen nem tartotta fontosnak a tervezői számítás megrendelését. Úgy tudja, hogy a fővárosi holding nem egyeztetett erről sem a BKV-val, sem a hídért felelős BKK Közúttal, sem az engedélyeket kiadó hatósággal. Ezzel szemben Vitézy Dávid vezérigazgató menesztése előtt egy nappal közleményben tudatták, hogy januárban átadják az új szakaszt.

Az 1-es villamos a Kelenföldi pályaudvarig jár majd
Az 1-es villamos a Kelenföldi pályaudvarig jár majd
Máthé Zoltán / MTI

Ez nem történt meg. Viszont a késlekedést firtató Portfolio cikkére újabb közleményt adtak ki, melyben a késlekedést a Nemzeti Közlekedési Hatóságra (NKH) hárítják, mondván, az általuk kért „kiegészítő hídvizsgálatok” miatt csúszik az átadás. „Az új vonal utasforgalom részére történő átadásához a Rákóczi híd próbaterhelése és hídvizsgálata szükséges, ellenőrző mérésekkel és számításokkal, amelyet a hatóság tavaly év végi végzésében előírt, pontosítva ennek kívánalmait.

 

Ennek a vizsgálatnak az előkészítése jelenleg is zajlik. A próbaterhelés és a hídvizsgálat lefolytatására és az eredmények értékelésére február–március hónapban kerülhet sor” – indokolta a késlekedést a BKK. Csakhogy az NKH azért kér kiegészítő számításokat, vizsgálatokat és próbaterhelést, mert azokat a BKK nem végeztette el. Az NKH pedig az engedély kiadása előtt – a VEKE szerint teljes joggal – szeretné látni legalább egy hídmérnök ellenőrző számításait arról, hogy a híd valóban elbírja majd a tervezettnél két-három tonnával nehezebb villamosokat.

A hatóság egyébként a hídon megépült új villamospályának a próbaterhelése mellett elrendelte a húszéves Rákóczi híd teljes al- és felszerkezetének mindenre kiterjedő vizsgálatát is. A BKK a múlt héten már nem tagadta, hogy a vonal ugyan lényegében már készen van, de az átadás pontos dátuma egyelőre nem adható meg. „A januári határidő – a kivitelezési szerződés szerint – a pálya műszaki átadás-átvételét jelenti, amin a terhelési vizsgálat le tud folyni.

Korábban, a híd megépülése után teherautókkal szimulálták a villamosterhelést, de statikus és dinamikus villamosvasúti terheléssel eddig még nem lehetett kipróbálni a hidat – magyarázta a BKK. A Népszabadság a hiányzó korábbi számításokra és vizsgálatokra vonatkozó kérdéseire azonban nem adtak választ. Az 1-es villamost egyébként már a Rákóczi híd 1995-ös átadásakor át akarták vezetni Budára, de elfogyott a pénz. 2011-ben a 3-as villamos felújításával összekötve indult el a beruházás.

Az építkezéshez 2013 őszén kezdtek hozzá, míg az 1-es villamos meghosszabbítása tavaly áprilisban kezdődött. A kivitelező Colas Alterra Zrt. a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út között épülő 3,2 kilométeres új villamosszakasz megépítésére, illetve a Kerepesi út és a Közvágóhíd közötti korábban épült szakasz felújítására 13,3 milliárd forintért vállalkozott. A meghosszabbított vonalra a spanyol CAF szállít 37 darab szerelvényt mintegy 44,1 milliárd forintért.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.