galéria megtekintése

Nagy metrótrükk: új lett, maradhat?

81 komment

Szalai Anna

Úgy fest, a valódi verseny elkerülése és az orosz partner helyzetbe hozása miatt kiírt tender győztese nem felújított, hanem új kocsikat szállít. Így sem biztos, hogy jól járunk.

Mindenki láthatta a televízióban, ahogyan megérkeznek a csillogó-villogó, a narráció szerint felújított metrókocsik. Felújított? Aligha: „Valójában ezen minden új” – így foglalta össze tapasztalatait a Népszabadságnak egy névtelenséget kérő szakértő, aki az elsők között nézhette meg kívül-belül a 3-as metró első, Oroszországban felújított, s múlt héten Budapestre érkezett szerelvényét. Az orosz kocsikról már korábban is rebesgették, hogy ezek valójában nem a kiszállított, végtelenül lepusztult régi szerelvények felújított változatai, hanem régebben legyártott, raktáron maradt újak. Minél többen látják az egyébként biztonsági őrökkel vigyázott új kocsikat, annál többen állítják: a Metrowagonmash hozzá se nyúlt a régihez, egyszerűen újat küldött a kiszállítottak helyett.

„Valójában ezen minden új
„Valójában ezen minden új” – a szakértő szerint aligha felújított a beérkezett szerelvény. Máthé Zoltán / MTI

A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi roncsokat, így vélhetőleg a már kész darabokat „fazonírozzák” a BKV igényeire. Erősítette a gyanút az is, hogy a felek a szerződéskötés után szinte azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításokról. A változtatások korántsem apróságokra vonatkoznak. A győztes ajánlatban szereplő műszaki paraméterek széles körét érintik, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is. Az egyenáramú soros motor helyett egy korszerűbb, kisebb ­energiafelhasználású és karbantartási igényű aszinkronos motort szereltek be. (A tenderből kizárt észt cég ajánlata eleve ez volt – a szerk.)

 

De vajon mi szükség volt a hazai metrótörténelem eddigi legnagyobb trükkjére? Miért beszélnek felújításról az egyébként jobban hangzó vásárlás helyett? A válasz: másként nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót. (A szóbeszéd szerint az észak-déli metróvonal járműcseréje a magyar–orosz-gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt.)

Ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak. A pályázati feltételeket nem lehetett volna ennyire testre szabni. A városvezetés pedig az Alstom-fiaskó okán félt egy teljesen nyílt uniós tendertől. Pályázat nélkül vásároltak volna ugyan, de nem kaptak rá engedélyt a minisztériumtól.

Az üzletet mégsem a főváros kezdeményezte, hanem az oroszok. A Metrowagonmash a Népszabadság információi szerint a BKV egyik korábbi – helyismerettel és kormányközeli kapcsolatokkal is rendelkező – vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Ő jelezhette: a 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, és jól illenek a meglévő alagutakba. Köztes megoldásként egy szűkebb, felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre ugyan a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták. (Az Alstom kocsikért 1,33 millió eurót fizetett a főváros, a régi orosz járművek felújításért 0,98 milliót.)

– Nekem személy szerint jobban tetszik, mint az újként vásárolt Alstom kocsik – jelentette ki Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke, aki az M3-as vonal rekonstrukciójára összeállt projektigazgatóság mérnökével járta be a szerelvényt. – Ránézésre se kívülről, se belülről nem látszik a kocsikon, hogy bármit is megőriztek volna a régi elemekből.

A kocsikat egyébként  mint ezt lapunk megjelenése után jelezték  csak a tesztüzem idején vezeti két ember, később elég hozzá egy is. Az automata üzemhez ki kellett volna cserélni a komplett irányító- és biztosítóberendezés-rendszert, de ennek több tízmilliárdos költségét a városvezetés sokallta. Így marad a felújított 40 éves technika.
További adalék: a már Budapestre szállított szerelvényben – az elektronikán, a belső kábelezésen, a vezetőfülkék rendszerein – orosz szerelők népes csapata dolgozik. A szerelők még hozzávetőleges időpontot se tudtak mondani arra, hogy mikor kezdheti meg a próbaköröket a szerelvény. Az orosz cég úgy teljesítette a tavaly augusztusban aláírt szerződés első szállítási határidejét, hogy valójában nincs kész a kocsi.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.