galéria megtekintése

Mindenhol rossz szegénynek lenni, de azért vannak különbségek

3 komment


Czene Gábor

Zugló többet költ önként szociális kiadásokra, mint amennyit kötelező, de mindent egybevetve jóval kevesebbet annál a Józsefvárosnál, ahol sokkal több a rászoruló – derül ki a két kerület szociálpolitikáját összehasonlító elemzésünkből.

Mindenhol rossz szegénynek lenni, de abból indultunk ki, hogy akadhatnak különbségek – például attól függően, milyen pártállású polgármester irányítja az önkormányzatot. Két budapesti kerület példáján néztük meg, hogyan működik helyben a jobboldali és a baloldali szociálpolitika. A VIII. kerületben Kocsis Máté, a Fidesz kommunikációs igazgatója a polgármester, a XIV. kerületben Karácsony Gergely, a Párbeszéd Magyarországért (PM) társelnöke.

Az első kérdés az volt, milyen kritériumok alapján hasonlíthatjuk össze igazságosan a nagyjából 71 ezres Józsefváros és a 116 ezres Zugló szociálpolitikáját, hiszen lélekszámukat, a népességük összetételét, gazdasági helyzetüket tekintve is különböznek egymástól. Földessy Judit szociálpolitikus szerint az lehet a fő szempont, hogy az önkormányzat a szabadon felhasználható forrásainak mekkora részét fordítja szociális ellátásra.

Zuglóban 2015. márciusi hatállyal alkottak új szociális rendeletet – magyarázta Szabó Rebeka PM-es alpolgármester –, mivel a korábban az egész országra érvényes, normatív jelleggel járó ellátás (különösen a lakásfenntartási és az adósságcsökkentő támogatás) kikerült a központi finanszírozásból. Bevezették a minimumjövedelem-juttatást. A cél az, hogy minden rászoruló háztartásnak biztosítsák a megélhetéshez szükséges minimális jövedelmet. A juttatás a háztartások egy főre eső jövedelmét 2015-ben 26 ezer forintra egészítette ki.

 

Minden háztartástól elvárják, hogy jövedelme meghatározott részét lakásfenntartásra költse. Amennyiben a háztartás elismert lakásköltségei ezt meghaladják, a különbséget a támogatás fedezi. Ennek átlagos összege az új rendszerben több mint a kétszerese a korábbinak.

A lakhatás megtartását segíti az adósságkezelési szolgáltatás javítása is, amely már kéthavi eladósodás esetén lehetővé teszi a szolgáltatás igénybevételét. Másrészt – folytatta Szabó – nagyobb védelmet nyújt a lakhatás elvesztésével szemben: különösen a gyermekes családok és azon háztartások esetében, amelynek legalább egyik tagja tartós beteg, fogyatékkal élő vagy idős. A támogatásokra való jogosultságot a rászorultság mértéke határozza meg, az összege függ a háztartás nagyságától, így a gyermekek számától is.

A családok és gyermekek átmeneti otthonainak támogatására mintegy húszmilliót, hajléktalanellátásra hatmillió forintot költöttek tavaly a XIV. kerületben. Az ellátás egy részét az állam, illetve a főváros finanszírozza – ezen felüli összegről van szó.

Zuglóban a 2015-ös adatok szerint a támogatásban részesített háztartások száma 987 volt. Közülük a korábbi rendszerben 403 háztartás nem kapott támogatást. A minimumjövedelem-juttatásra 51 millió forintot költöttek, a szintén új támogatási formaként adott karácsonyi élelmiszercsomagra 20 milliót.

A szociális rendeletet idén feb­ruárban újra módosították: emelték a minimumjövedelmet, a lakásfenntartási támogatás minimális összegét, tágították az eseti segély, az iskolázási támogatás jövedelemhatárát (utóbbinak az összegét is), bevezették a gyógyszertámogatást.

Zugló éves költségvetése mintegy 22 milliárd forint volt, hasonlóan a Józsefvároshoz, amely lélekszámában jóval kisebb, de alighanem az egyik legtöbb szociális problémával küzdő kerület. A módosított előirányzat a Józsefvárosban megközelítette a 24 milliárdot.

A szociális kiadásokat Zuglóban 357 millió forintra tervezték, a végleges szám – a készülő zárszámadás alapján – várhatóan 330 millió körül alakul. Ebből önként vállalt feladatokra 169 millió forint ment el, ám ez nem tartalmazza az intézményi adatokat. Józsefvárosban az önkormányzat tavaly kötelező feladatként sokkal többet, mintegy 1 mil­liárd 310 millió forintot költött szociális célokra, önként vállalt feladatként pedig csaknem 264 millió forintot.

A VIII. kerületből nyilatkozatot nem kaptunk, csak – igénylésünk nyomán – egy adatsort. Az önkéntes kategóriában a legnagyobb tételt (88 millió forintot) a házi segítségnyújtás teszi ki, majdnem 75 millió forint jutott a hajléktalanok ellátásával foglalkozó LÉLEK Programra is. Ez utóbbi azért is meglepő, mert a kötelező hajléktalanügyi feladatok rubrikájában egyetlen forint sem szerepel, másrészt a program mindössze 53 rászorulót ért el. Családsegítő központra 47 millió forint pluszt különítettek el, jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra 8,4 milliót.

Józsefvárosban az önkormányzat kérésére a végrehajtók együttműködnek abban, hogy május előtt és szeptembertől ne legyen kilakoltatás. Május és szeptember között is csak az önkényes lakásfoglalók, illetve azok esetében lehet biztosan kilakoltatás, akikkel szemben magatartási problémák miatt mondták fel a bérleti szerződést. Őket kivéve mindenkit tájékoztatnak az adósságrendezés lehetőségeiről, akinek végrehajtási szakaszban van az ügye.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.