galéria megtekintése

Mi legyen a 2-es villamos alatt?

3 komment

Sz. A. A.

A rakpartok pezsgő városi élettérré alakulását szolgálná a 2-es villamos viaduktja alatt található, jelenleg kihasználatlan helyiségek közösségi és kereskedelmi célú hasznosítása.

A fővárosi önkormányzat által a pesti Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának komplex megújítására most kiírt építészeti tervpályázaton többek között ezekre a funkciókra is javaslatokat várnak.

A Duna és partjai történeti és építészeti szempontból is Budapest legértékesebb, funkciókban gazdag területei, ennek ellenére erősen alulhasznosítottak,

a kikötők rendezetlenek, kevés a zöld, és az alsó rakpart közúti forgalma elszigeteli a folyót a várostól. Ezen változtatna most a főváros. A 2013 tavaszán elfogadott „Duna-koncepció” célja a belvárosi partszakasz komplex megújítása, a rakpartok szerepének újraértelmezése.

 

A belvárosi Duna-partok fejlesztése három szakaszban, a finanszírozási lehetőségek függvényében ütemezetten valósulhat meg a következő években:

I. szakasz: pesti oldal, belvárosi partszakasz (V. kerület)

II. szakasz: pesti oldal, északi meghosszabbítás a Dagály Úszóközpontig (V. és XIII. kerület)

III. szakasz: budai oldal, belvárosi partszakasz (I-II. kerület)

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi ülésén döntött a Kossuth tér – Dagály Úszóközpont közötti gyalogos-kerékpáros sétány kialakításáról. Ez a szakasz a vizes világbajnokságra időzítve alakul át. Budán a Kolosy tér – Döbrentei tér közötti part megújítása hosszabb távon ütemezett program keretében valósulhat meg. Ebből a Várkert Bazár környezetének forgalomcsillapítása 2014-ben már megtörtént, míg a Bem rakpart a budai fonódó villamoshálózat kiépítéséhez kapcsolódva újul meg.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

A Fővárosi Önkormányzat most nyílt építészeti tervpályázat keretében választja ki az érintett Duna-part – az alsó rakpartok, a Belgrád rakpart és a Széchenyi tér – közterületi megújítására, valamint a csatlakozó vízfelületekre telepítendő közcélú úszóműrendszer kidolgozására vonatkozó legjobb tervjavaslatot. A projekt célja, hogy az elmúlt években megújított belvárosi köztérhálózat a Duna-partra is kiterjedjen.

A pesti alsó rakparton a közúti forgalom megtartása mellett az irányonkénti egy sávos, forgalomcsillapított kialakítás, a teherforgalmi korlátozás és a parkolás átszervezése lehetőséget teremt zöldfelületekkel tagolt gyalogos sétány és kerékpárút kialakítására. 

A Széchenyi tér a környező csillapított forgalmú utcák hálózatához kapcsolódó, a tér gyalogos és kerékpáros bejárhatóságát szolgáló, a közúti szerephez igazodó formában újulhat meg. Előbbihez hasonlóan a Belgrád rakparton is megmaradna a jelenlegi forgalmi funkció és kapacitás, azonban irányhelyes közúti sávok kialakításával és a szervizút megszüntetésével nagyobb teret lehet biztosítani a gyalogos és kerékpáros funkcióknak.

A főváros egyúttal megújítaná a rendezetlen állapotú belvárosi kikötőket is. A kikötők üzemeltetésének mai gyakorlatát figyelembe véve, olyan közcélú úszóműrendszereket alakítanának ki, amelyek nemcsak a közszolgáltatási (BKK) hajójáratok, hanem a városnéző hajók egy részét is kiszolgálná. Emellett – a kortárs európai trendeket átültetve – a rekreációs lehetőségeket kínáló, művészeti események (kiállítások, koncertek, előadások) befogadására is alkalmas, kávézóknak is helyet adó úszóművek a kikapcsolódás és a városi élet régóta várt új színterei lehetnek.

Az elmúlt években örvendetes módon dinamikusan növekedő szállodahajó-forgalom számos funkcionális, üzemeltetési és városképi problémát jelent, melyeket a szállodahajók kikötési lehetőségeinek átfogó fejlesztésével lehet megoldani. Ennek érdekében a pályázat foglalkozik a Belgrád rakparti nemzetközi hajóállomás részleges funkcióváltásával és a terület közcélú hasznosításával is.

A tervezőcsapatok novemberig nyújthatják be pályázataikat,

a decemberi eredményhirdetést követően pedig a tervpályázat nyertese fogja elkészíteni a megvalósításhoz szükséges engedélyezési terveket, melyek alapján a kivitelezés várhatóan 2017-ben indulhat.

A Fővárosi Önkormányzat a pesti belvárosi Duna-part fejlesztését európai uniós támogatással, a Széchenyi 2020 keretében, a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében finanszírozná.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.