Információink szerint a kormány és az RTL-csoport tárgyalásain azt is rögzítették, a terjesztési díj szedéséért cserébe a nemzetközi médiacég nem fordul bírósághoz, hogy visszakövetelje az eddig befizetett több milliárd forint reklámadót. Ezért is nyilatkozhatta Lázár János miniszterelnökségi miniszter kedden azt, hogy elképzelhetetlennek tartja a már befizetett reklámadó visszafizetését.
Andreas Rudas, az RTL-csoport régiós alelnöke múlt pénteken egy videokonferencián, hétfőn pedig személyesen is azt kérte a budapesti tévé hírszerkesztőségétől, hogy ne változtassanak a híradó kormánykritikus hangnemén. A szerkesztőségen belül többen úgy látják, az alelnök erre személyi garanciákat is adott, amikor egy kérdésre válaszolva azt mondta, a posztján marad Kolosi Péter programigazgató és Kotroczó Róbert hírigazgató. Andreas Rudas ott is egyértelművé tette, hogy a korábbiaknál sokkal több időt tölt majd Budapesten.
|
Andreas Rudas átmenetileg áttért a kézi vezérlésre br.de/wien |
Információink szerint Rudas intenzív budapesti jelenléte készíti elő Dirk Gerkens vezérigazgató távozását, akinek tavasszal jár le a szerződése. Utódja Kolosi Péter lehet, akinek nevéhez kötődik az évek óta stabil műsorstruktúra összerakása, az új csatornák indítása, valamint a nagy nézettséget hozó kiemelt produkciók menedzselése, s ezáltal az, hogy az RTL Klub nézettségben és gazdasági eredményben is messze elhúzott a konkurenciától.
A reklámadóból származó bevételek szétterítését a szakma érthető idegességgel fogadta. A Magyar Reklámszövetség szerdai közleményében párbeszédet sürget a kormánnyal a tervezett változtatásokról. Lázár János a jelenlegi sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését tartaná szükségesnek, a kormány számításai szerint mindez nem feltétlenül jelent bevételkiesést, mert „kevesebb lesz az adó, de többen fogják fizetni”.
A reklámszövetség felhívja a figyelmet arra is, hogy 2014-ben az OECD által készített reklámadó-tanulmány egyértelműen kimutatta, hogy például a szomszédos Ausztriában – ahol ötszázalékos egységes adókulcs van – a médiapiaci szereplők száma a reklámadó bevezetését követően 17,5 százalékkal csökkent. A Fidesz mezőkövesdi frakcióülésén is szó lesz a reklámadó módosításáról, de nem biztos, hogy Lázár tervei átmennek a képviselőcsoporton.
A belső vitákat jelzi Rogán Antal nyilatkozata a Magyar Nemzetben, a Fidesz frakcióvezetője szerint ugyanis rövid távon nem fog változni a reklámadó. Hozzátette: „Ha az RTL kevesebb adót fizet, akkor el kell dönteni, hogy ezt ki pótolja, vagy milyen kiadási tételeket húzunk ki a költségvetésben. A következő költségvetési évben viszont szinte biztosan változtatni kell”.