galéria megtekintése

Magyarnak külföldön meghalni is drága

3 komment


Danó Anna

Évente 80-100 magyar, köztük sok vendégmunkás hal meg idegen országokban, hazahozatalukért milliókat kell kifizetniük a hozzátartozóknak.

Fia holttestének hazahozatalára gyűjt adományokat a közösségi portálon egy nagykanizsai asszony. A 28 éves fiú, aki New Yorkban dolgozott, pékségben volt kisegítő. A fiatal férfi szívrohamot kapott. Biztosítása nem volt, a holttest hazaszállításának többmilliós díját az anyjának kellene állnia, ha volna miből, mert az asszony maga is 65 ezer forintból él. Ennyi pénzt biztosan nem tud előteremteni. Próbálta a költségeket faragni és a teljes test hazahozatala helyett, kérte fia testének hamvasztását, de a szükséges összeg még így is meghaladja a lehetőségeit: ahhoz, hogy az urna átutazzon az óceán és fél Európa fölött,  legalább félmillió forintot kell mielőbb összeszednie.

Ha keservesen is, összeszedik a pénzt a családok. Krematórium Debrecenben
Ha keservesen is, összeszedik a pénzt a családok. Krematórium Debrecenben
Balázs Attila / MTI

Óvatos becslések szerint legalább félmillió magyar vágott neki a világnak a jobb megélhetés reményében, körükben évente mintegy 80-100 haláleset történik. Mind gyakrabban derül ki, hogy a külföldön munkát vállalók nem számoltak azzal a lehetőséggel, hogy esetleges haláluk milyen megoldhatatlan helyzetbe sodorja a hozzátartozóikat. Míg egy turistaúton erre az eshetőségre is fedezetet nyújt az utasbiztosítás, addig a legálisan munkát vállalók járulékot fizetnek, amiért ugyan jár nekik egészségbiztosítás, orvosi ellátás, de haláluk esetén a szociális temetésre is csak helyben számíthatnak.

Ugyanakkor sokszor a migráns munkavállalók illegálisan dolgoznak az idegen országban, így nincs is az illető a hatóságok látókörében. Azaz nem fizet járulékot, ha pedig ez így van, nem jogosult az adott országban az egészségügyi és a szociális ellátásokra sem – hívta fel a figyelmet a közelmúltban a Med.et Jur. szakmai folyóirat is. A lap szerint az illegális munkások alkalmazói ritkán költenek munkavédelmi eszközökre, így az ilyen munkahelyeken az átlagosnál nagyobb a kockázata a baleseteknek, illetve a munkabalesetek halálozási aránya is magasabb.

 

A halállal az uniós egészségbiztosítási kártyához járó szolgáltatásoknak már nem része a holttest tárolása, hűtése, szállítása. A hazai egészségbiztosító is kizárólag országon belül az orvosi rendelvényre történő, kórboncolásra „utaztatott" halott szállítási költségeit állja.

Ezer kilométeres körből a külföldről való hazaszállítás, a halottal kapcsolatos ügyintézés országtól függően 700 ezertől akár egymillió forintba is kerülhet. A tapasztalatok szerint az Európai Unió nyugati országaiban a halottak hazaszállításánál a hazai temetkezési árak három-négyszeresével kell számolni – mondja a Népszabadságnak Szarka Ferenc, az Aevum Temetkezési Vállalat ügyvezetője. Ha pedig a halottat a tengeren túlról (Amerikából, Afrikából vagy esetleg Ausztráliából) kell hazahozni, a légi szállítás költsége akár kétmillió forint is lehet.

A vállalkozó emlékszik hárommilliós számlára is, amikor egy közkedvelt latin-amerikai nyaralóhelyen meghalt magyar holttestét szállították Magyarországra. Leggyakrabban európai országba utaznak valakiért a munkatársai. Hozzátette: az unióban a halottszállítás a temetkezési piac része, és helyben a halottal kapcsolatos bárminemű tevékenységre az adott ország, általában hatóságilag regisztrált vállalkozói jogosultak. Tehát az, hogy pontosan mi, mibe kerül, az azon is múlik, hogy a helyi temetkezési vállalkozó milyen árakkal dolgozik.

Példaként említi Szarka Ferenc Németországot, ahol a helyi temetkezési vállalkozó szállítja az adott település temetőjének ravatalozójába az elhunytat, ezért 300-400 eurót számlázhat. Az ügyintézés, a hazaszállításhoz szükséges papírok beszerzése (a halotti anyakönyv kiállítása, a tisztiorvosi engedély, a konzulátusi engedély a szállításra, a rendőrségi temetési engedély) néhány napig eltarthat, s ezalatt tárolási és hűtési költséget számláznak, de a dokumentumok kiállításáért is kell fizetni. Ez további néhány száz euró.

További költség a magyar cég által biztosított halottszállító autó, s annak két kísérője, a koporsó. A szakember elmondta azt is, hogy szigorú szabályok vonatkoznak a holttestek utaztatására, történjen ez légi vagy közúti úton, s ezek biztosítása sem olcsó. Eszerint halott országok között kizárólag lég- és szivárgásmentesen leforrasztott fémbetétes koporsóban utaztatható. A halottszállító gépkocsi kilométerdíját oda-vissza kell a hozzátartozóknak vállalniuk. A költségek része a magyarországi temetés, ami budapesti elhelyezés esetén koporsós temetésnél további három-négyszázezer forint, urnás elhelyezésnél körülbelül kétszáz ezer forint lehet.

A mediterrán térség államaiban, Olaszországban, Spanyolországban, Görögországban szigorúbbak az előírások, és ez akár másfélszeresére srófolhatja a költségeket. Például ezekben az országokban, és idetartozik Franciaország is, kizárólag a helyi temetkezési vállalkozónak adják ki a kórházak patológiájáról a halottakat. Így ezeken a helyeken csak a helyi vállalkozónak fizetett összeg elérheti a 2700-2800 eurót. Angliából való hazaszállításkor a költségek elérhetik az egymillió forintot.

Az ár az adott országtól is függ
Az ár az adott országtól is függ
Kurucz Árpád / Népszabadság

Jóval „olcsóbb" meghalni Európa keleti országaiban – Romániában, Szerbiában, Horvátországban –, mert innen néhány száz euróért csaknem teljes körű szolgáltatást kaphatnak a hozzátartozók. Ugyanakkor halottat hazahozni Koszóvóból a piac legrutinosabb vállalkozóit is próbára teszi. Nincsenek írott szabályok, és csak annak lehet nyert ügye, aki a helyi nyelvet ismeri. Mint mondta: hasonlóan nehéz a kínai ügyintézés is. Ott nemcsak a nyelvi nehézségek vagy a szállítás horribilis összege, de az időeltolódás miatti ügyintézés is nagyon sok kellemetlenséggel jár.

Arra a kérdésre, hogy mi történik akkor, ha nem sikerül a szükséges összeget összeszedniük a hozzátartozóknak, Szarka Ferenc görögországi történetet idéz, ahol a helyi állami szokásoknak megfelelően közköltségen már temettek el magyar halottat. Általában ez az eljárás mindenütt. Test még nem maradt földeletlen – állítja. A baj az, mondja, hogyha két hónap múlva mégis összejön a pénz a hazaszállításra, akkor már nemigen lehet mit tenni. Egy éven belüli exhumálásra ugyanis csak nagyon indokolt esetben adnak a helyi hatóságok Európa-szerte szinte mindenütt engedélyt. A halott ezekben az esetekben már szinte soha nem kerül haza. Megjegyezte: a magyarok minden megtesznek, hogy szeretteik teste hazakerüljön, ha keservesen is, általában összeszedik a pénzt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.