galéria megtekintése

Letolni a hajót a zátonyról

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 30. számában
jelent meg.

Meszerics Tamás
Népszabadság

Magyarország végzetesen elszigetelődött. Ezt talán már az is tudja a magyar politikai vezetőrétegben, aki nem követi élénk figyelemmel a világpolitikát. Az amerikai kitiltási botrány ennek csak a legutolsó, leglátványosabb eleme.

Megbízható belső információk híján nehéz megmondani, hogy a rosszul felmért hintapolitika, a felemelkedő Keletről szőtt, földtől elrugaszkodott ideológiai vízió vagy a zavaros kapkodás miatt vallott-e kudarcot a miniszterelnöki külügyi stratégia. Valószínűleg mind a három ok közrejátszott, de maga a következmény világos. A magyar külpolitika zátonyra futott.

Úgy nézhetnek el mellettünk, mintha nem is lennénk
Úgy nézhetnek el mellettünk, mintha nem is lennénk
consilium.europa.eu

A teljes listát most nem érdemes felsorolni, de pontosan látható, hogy a keleti nyitás nemhogy nem tárt ki új kapukat, de olyanokat is bezárt, amelyeket korábban évtizedekig nyitva tudtunk tartani ügyes diplomáciával. Az azeri barátkozás nem járt mérhető gazdasági eredménnyel, viszont elidegenítette Örményországot és a befolyásos örmény diaszpórát a világban. Ráadásul elvesztettük azt a presztízst a régióban, amellyel néha még közvetítő szerepre is vállalkozhattunk a Kaukázus bonyolult térségében. A paksi szerződésben kicsúcsosodó közeledés Putyin Oroszországához nem bátor kezdeményezésként, hanem gyáva és sikertelen aprópénz-politikaként csapódott le a világban.

 

Ezért aztán a felhúzott nyugati szemöldökök hatására a kormány kapkodva kompenzálni kezdett, és – katonailag értékelhetetlen – kontingenst küldött a balti NATO-hadgyakorlatokra. Ezzel viszont Moszkvát sikerült meggyőzni a megbízhatatlanságunkról. El is kellett tehát zárni Ukrajna felé a gázcsapokat, ami európai partnereinknél megint csak nem váltott ki osztatlan lelkesedést. Végül, az előbbiektől nem függetlenül, a magyar–amerikai kapcsolatok jutottak ötvenéves mélypontra, a befagyás közelébe.

Más elemzők talán más elemeket emelnének ki (van még rengeteg), de a következmény nem kétséges. Magyarország olyan területeken is elvesztette mozgásterét, ahol pedig minden józan számítás szerint eredetileg diplomáciai kulcspozíciót kellett volna betöltenie. Fontos azt is látnunk, hogy a magyar külpolitika zátonyra futásáért a kapitány és a kormányos, nem pedig a legénység a felelős. A magyar diplomáciai kar és a külpolitikai szakapparátus jelentős részében jól képzett, szakmailag elkötelezett, józan diplomatákból áll. Ez még a minisztériumot sújtó három kirúgási hullám után is nagyrészt igaz. Néhány képviseletünkön a diplomaták személyes presztízsük utolsó morzsáit használják fel arra, hogy védjék a védhetetlent. Többnyire már rég nem karriermegfontolásból, hanem szakmai becsületből, jobb meggyőződésük ellenére. A befolyás, a mozgástér és a presztízs azonban ezen a szinten is szorosan összefügg.

Amikor az ország a nemzetközi élet páriájává válik, a képviselet legfeljebb formális jelenlétet jelent. Amikor minden lehetséges partner és ellenérdekelt fél tudja, hogy a magyar diplomata minisztériumi értékelésében kizárólag a tető alá hozott gazdasági ügyletek számítanak, akkor a legtehetségesebb diplomatát sem nehéz porszívóügynökké silányítani, és akként kezelni.

Mit lehet még tenni?

A felelősséget tehát tudjuk, az eredményt látjuk. Ellenzéki körökben nyilván az is felmerül, hogy ekkora külső kudarc talán a kormány egészét is képes maga alá temetni. Én azért nem táplálnék ilyen vérmes reményeket, mert ez a várakozás azt feltételezi, hogy külső partnereink számára legalább mérsékelten fontos, hogy mi történik Magyarországgal. Félek, már ez sincs így. Ráadásul a nemzetközi politika az a terep, ahol a „minél rosszabb, annál jobb” politikai számítása szinte soha nem válik be. Márpedig ebben az esetben három és fél év nemzetközi elszigeteltség akár egy évtizedre lebéníthatja a magyar külpolitikát, akárki veszi át a kormánykereket 2018-ban. Magyarország nem engedheti meg magának, hogy egy zátonyon ülve figyelje, merre mennek mások.

Általában is igaz, de válságos időszakokban még inkább: kis ország hatékony külpolitikai működésre csak akkor képes, ha a legfontosabb irányvonalak és a legégetőbb tennivalók kérdésében nagyon széles belső politikai támogatottságot tud kiépíteni. Valójában még a nagyhatalmak is így vannak ezzel, ha legalább minimálisan demokratikus a belső politikai berendezkedésük. Az amerikai külpolitika demonstratív kétpárti lépései nem pusztán üres politikai gesztusok vagy a belpolitikai pozicionálási harc aktuális eredői. A választónak is szólnak, de főleg a külvilágnak üzenik: ebben a kérdésben együtt gondolkodunk.

Magyarország külpolitikájával már akkora a baj, hogy az Orbán-kormány mindenkori válságkezelő technikája, a harcos előremenekülés már nem tud segíteni. Még ha egyetértenénk is a keleti nyitás ésszerűségében (nem értünk), az újsütetű „stratégiai partnerek” számára Magyarország csak addig fontos, amíg a nyugati integrációs intézmények tagja, esetleg aktív szereplője. Az ő szemükben az értékünk szó szerint a helyi érték. Ezért aztán a kormány fölöslegesen áltatja magát és híveit azzal, hogy további szabadságharcos retorikával és kis külső kompromisszumokkal kezelhető lesz a helyzet. Az integrációs intézményektől való teljes „függetlenségbe” pedig nagyon gyorsan belerokkannánk.

Mindenképpen új külpolitikai irányra, a külkapcsolati stratégia teljes megújítására van szükség. Ennek kialakításához és higgadt végigviteléhez azonban már nem elég a kormány kétharmados elszánása. Olyan külpolitikával, amely nem a háromharmad érdekében fogalmazódik meg, és nem a zátonyról levezető utat keresi, időt talán lehet nyerni (az sem biztos), de életet, mozgásteret semmiképpen. A hitelesség visszaszerzésének komoly intézményi, politikai feltételei vannak.

A minimális külpolitikai konszenzus feltételei

Hogy ez a bűvészmutatvány sikerüljön, alapvető változásokra van szükség. Legelőször is létre kellene hozni a parlamenti pártok delegáltjaiból egy olyan jószolgálati külpolitikai tanácsot, amelynek tagjai hajlandók arra, hogy a bizalom visszaszerzését célzó tárgyalásokon megfigyelőként részt vegyenek, és azt a belső konszenzus erejéig támogassák. Ez a grémium az amerikai kétpárti diplomáciához hasonló feladatokat látna el. A kritika jogát a résztvevők nem vesztenék el, csak abban köteleznék el magukat, hogy addig támogatnak külső porondon is egy-egy külpolitikai lépéssorozatot, ameddig az tényleges egyetértésen alapul. Feladatuk valódi jószolgálati küldetés. Nyilván a tárgyalások, külpolitikai lépések természetétől is függ, hogy hol és mikor vesznek aktívan részt a tényleges diplomácia menetében, de a lehető legteljesebb képet kell kapniuk arról, hogy mikor milyen megfontolásból mit szándékozik tenni a kormány. Ehhez persze az is kell, hogy az ellenzék ne támasszon eleve teljesíthetetlen követeléseket a részvételért cserébe.

Hogy mi legyen a széles körben elfogadható új irány, az hosszabb elemzést, alapos vizsgálatot igényel. Ennek elősegítésére a kormánynak azonnal fel kellene vennie a kapcsolatot a néhai Külügyminisztérium néhai stratégiai tervező főosztályának egykori vezetőivel, és a felügyeletükkel, szakmai támogatásukkal minél gyorsabban fel kell tárni az ország tényleges külkapcsolati állapotát, a külügyek pontos leltárát, össze kell állítani a legsürgetőbb bizalomépítő lépések listáját, amelyet a jószolgálati tanács megfontolhat, és képviselni tud.

Ezen biztosan szerepelni fog a transzatlanti viszonyrendszer, a Déli Áramlat kérdése és a kapcsolatok rendezése a balti államokkal, de ez csak a kezdet lehet. A legrövidebb időn belül elő kell készíteni a külkapcsolati stratégia teljes és alapos felülvizsgálatát, amelynek vitáját a lehető legszélesebb nyilvánosság előtt, a lehető legtöbb szereplő bevonásával kell végigvezetni. Tudom, hogy ez merőben idegen az Orbán-kormány eddigi hatalomgyakorlási technikájától, de éppen ez az, ami esélyt adhatna az elillant bizalom és presztízs visszaszerzésére.

A politikai iránymódosítás elfogadtatásához természetesen személyi konzekvenciák levonására is szükség van.Magyarországnak volt már olyan külügyminisztere, akár az előző ciklusban, aki képes volt személyes hitelével megoldani már-már reménytelennek tűnő diplomáciai feladatokat.

Magyarországot ma nem az fenyegeti a legjobban, ha bizonyos hatalmak megharagszanak ránk, hanem ha úgy néznek el mellettünk, mintha nem is lennénk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.