galéria megtekintése

L. Simon szerint mélyponton van az újságírás

14 komment


Rab László
NOL

Nem a kormánypárti korlátozás veszélyezteti a sajtót - mondta L. Simon László kormánypárti politikus a Magyar Újságírók Szövetsége reklámadóról szóló konferenciáján. A miniszterelnökség parlamenti államtitkára szerint a hazai média elképesztő állapotban van, a minőségi újságírás eddig nem látott mélypontra zuhant, a romlás nem a reklámadó bevezetése miatt következett be.

- A magyar sajtó az új világra nem készült fel - mondta L. Simon -, a jobb évek alatt a profitból keveset fordított innovációra, a külföldi tulajdonosok kivitték az országból a pénzt. Miközben nálunk nyugatabbra a print átvészelte a válságot, itt elsorvadnak a példányszámok. A szerkesztőségek derékhadát ugyanazok adják, mint tizenöt-húsz éve, a szakma nagy része elősegítette a nemzetközi média előretörését, a komoly lapok is elmozdultak a bűnügy és a bulvár irányába (itt az államtitkár a Népszabadságot említette).

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

Az államtitkár úgy véli, nagy bajban van az újságíróképzés, és az online újságírók figyelmen kívül hagyták a nemzeti protekcionizmust, ehelyett azt a szabad versenyt dicsőítették, amelynek most áldozatul esnek. - Milyen jól jött volna a politikának - tette hozzá L. Simon -, ha segítő kezet nyújtottak volna, most közösen lehetne megoldani azt, hogy a külföldi platformok (a Google és a Facebook - A szerk.) ne vigyék előlük a hirdetési potenciált.

 

Az államtitkár azt is az újságírói szakmai körök fejére olvasta, hogy szemet hunytak a vidéki lapok kartelljére, szerinte a 2,2 milliárdos bírság, amelyet nemrég a Gazdasági Versenyhivatal rótt ki emiatt, egy a rendszerváltás idején az MSZMP által kezdeményezett folyamat vége.

- Eltűnt a magyar sajtóból a valódi riport - fakadt ki L. Simon -, a hazai orgánumokból nem derül ki, hogy mi van vidéken, nincs szociográfia, és vége a külpolitikai újságírásnak. A tévés híradók száműzték a világ eseményeit, csak katasztrófa szerepel a hírekben, és az, hogyha valaki külföldről beszól a magyar miniszterelnöknek. Eltűntek a felkészült, objektív újságírók, ma ötven embernél több nem állít elő Magyarországon híreket. A véleménybe burkolt habosítás és a kritikátlan átvétel divatol - mondta, és a bulvárral kapcsolatos rossz élményeit idézte, megjegyezve, hogy érdekesmód a róla szóló cikkek a reklámadó benyújtása után szaporodtak el.

Az államtitkár parázs vitába bonyolódott a MÚOSZ jelenlegi és korábbi vezetőivel, mert úgy fogalmazott, hogy az első Orbán-kormány kistafírozta a szakmai szervezetet azzal, hogy ingyen rendelkezésére bocsátotta a sajtószékházat, amit aztán eladtak. Miután kiderült, hogy ezzel a kistafírozással nem minden stimmel, megkövette a kijelentés miatt erősen ágáló jelenlévőket.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

L. Simon azzal zárta hosszú előadását, hogy nem a reklámadó miatt lett kevesebb a bevétel, a szakma ledarálta saját fogyasztói bázisát.

Beszélt arról is, hogy az internetadó-konfliktus körül van egy óriási félreértés, amikor a Fideszt azzal szembesítik, hogy 2008-ban még ellenezte az internetadót. - Szó sincs arról, hogy a szocialisták ilyen adót akartak volna bevezetni - mondta L. Simon -, a kulturális járulékot akarták kiterjeszteni az online világára. Nem az adatforgalmat vették alapul, hanem az új termékekre, a dvd-re, a memóriakártyákra is ki akarták vetni a járulékfizetést. Nem az adatforgalom után a szolgáltatók által fizetendő adóról volt akkor szó, hanem a termék utáni járulékról. A kettőnek, amit most összekevernek, semmi köze egymáshoz.

A konferencia előadói persze egészen másként vélekedtek a reklámadó hatásairól és a sajtó állapotáról, mint az államtitkár. Vásárhelyi Mária médiakutató a kormányközeli oligarchák, pontosabban a Simicska-féle médiabirodalom és a Habony–Lázár-centrum küzdelmeiről beszélt előadásában, és azokról az MTVA hatóköre alá beterelt közszolgálati médiumokról, amelyek élén az uniformizált tartalomért felelős kormányzati cenzorok állnak. Az MTVA nemcsak az állami, de 27 kereskedelmi rádiót is ellát hírekkel, és 4 millió fogyasztóhoz jut el. Vásárhelyi szerint a brutális reklámadó célja a sajtószabadság korlátozása, és többek között az RTL Klub megregulázása. A csatornának nyeresége kétharmadát, 4 milliárd forintot kellett befizetnie, miközben a kormány elfoglalta a TV2-t, az ellehetetlenített Klubrádió pedig elvesztette két vidéki frekvenciáját. Sokmilliárdnyi közpénz áramlik a kormány propagandagépezetének működtetésére - mondta Vásárhelyi, az összes állami reklámköltés 80 százaléka a Fidesz-közeli média birtokába kerül.

Mong Attila, az Átlátszó főszerkesztője a civilek elleni kormányzati támadások hátterét világította meg. A hatalom gazdaságilag lehetetleníti el a szabad szólás intézményeit, közben állami hirdetésekkel jutalmazza a magánmédia kormányhű szereplőit.

Több előadó kitért rá, hogy a reklámköltések és a GDP alakulása között szerves összefüggés van. A reklámadó és az internetadó jobban sújtja a modern eszközöket használó médiát, mint a hagyományos orgánumokat. A 350 milliárdos magyar médiapiacon 6-7 milliárd forint a haszon, ami mindössze 2 százalékos - mondta Szabó György médiamenedzser. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke arról beszélt, hogy a reklámadó fékezi a piacot, bizonytalanságot okoz, gátolja a fejlődést és növeli az inflációt. A legfőbb gond az, hogy a döntéshozók szakadékot ásnak vele a kommunikációs iparág és a kormány közé.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.