galéria megtekintése

Kritikus állapot: már a beton hullik a budapesti hidakról

2 komment


Szalai Anna

Vasbeton- és kődarabok szakadtak le a Petőfi hídról a budai alsó rakpartra március elején. A fővárosi közútkezelő a sok esőt okolta a betonhullásért. A Petőfi híd állapotát rendszeresen ellenőrző Budapest Közút Zrt. saját vizsgálataira hivatkozva a Népszabadságnak azt állította, hogy az átkelőnek nincsenek statikai problémái, csak az acélszerkezet korrodál erősen, a hídfők állapota pedig a csapadékos időben ázó – a hídpályában kialakított hézagok lefedésére szolgáló – dilatációs szerkezetek miatt romlik.

2002 óta tervezik a Lánchíd rekonstrukcióját
Földi Imre / Népszabadság

Célszerű lenne minél előbb nekilátni a felújításnak, a kivitelezési terveket már meg is rendelték, és még a nyáron elkészülnek. A kivitelezés azonban csak a Lánchíd rekonstrukciója után kezdődhet.

 

Ez azonban meglehetősen tág határidőt jelent, lévén annak felújítását már 2002-ben tervbe vette a városvezetés, ám azóta se kezdtek hozzá. Az átkelőt utoljára 1986 és 1988 között javították, de átfogó rekonstrukció nem történt. Ráadásul a felújításkor használt anyagok – festékek, szigetelés, burkolatok – azóta úgy megkoptak, hogy már nem garantálják a teherhordó szerkezetek védelmét.

A Lánchíd vasbeton pályalemezéről már öt éve megállapították, hogy súlyosan károsodott. Ez tavaly bizonyítást is nyert: az egyik vaslemez beszakadt egy autó alatt. A városvezetés akkor annyi biztatót tudott mondani, hogy „a hidat eleink sokszoros túlbiztosítással építették meg”. Soványka válasz ahhoz képest, hogy egy évvel korábban beismerték: „a Lánchíd állapota a műszaki-szakmai fogalomrendszer szerint kritikus, így az átfogó felújítás nem halogatható tovább”.

A Lánchíd, a Váralagút és a Clark Ádám tér rekonstrukciós tanulmánytervét már 2014-re elkészítette a Főmterv-MSc-CÉH konzorcium. Ebben többek között a pályalemez és járdaszerkezet újjáépítése, a díszvilágítás korszerűsítése, a kőfelületek és a szobrok felújítása, valamint az alagút szigetelésének és légtechnikai rendszerének megújítása szerepelt. Felvetették a járdák szélesítését is, de a műemlékvédelem nemet mondott az ötletre. A Budapesti Közlekedési Központ tavaly még azt remélte, hogy idén márciusban kiírhatják a kivitelezési tendert, de erre még várni kell.

A főváros kiemelt célja a beruházás mielőbbi elkezdése, a szükséges forráslehetőségek feltárása – válaszolta kérdésünkre a BKK. Az építési engedélyt a napokban adja ki a hatóság, a tervek még az idén elkészülnek, ha pénz is akad, akkor 2016 legvégén elindulhat a felújítás. Azt azonban továbbra sem tudják, hogy pontosan mennyi pénz kellene, mivel a költségbecslés a tervezési folyamat végén készül el. Korábban 16 milliárd forintra becsülték a beruházást, az idei költségvetésben viszont egy fillért se tettek félre rá. Mint ahogyan a 2020-ig szóló gazdasági programban sem szerepel.

A kiviteli tervek szerint a felújítás a teljes körű korrózióvédelmi munkát, a híd pályalemezeinek cseréjét, a szükséges betonjavításokat, kőburkolatok rekonstrukcióját, a járdakorlátok javítását, a Váralagút burkolatának cseréjét, a falazat szigetelését foglalja magába. A rekonstrukció után az úttest és a járdák szélessége változatlan marad. A hídról tehát bizonyosan nem tiltják ki az autókat. A Váralagútban is marad a két forgalmi sáv, de kerékpársávot alakítanak ki.

A legalább kétéves felújítás ideje alatt várhatóan lezárják a hidat, amelynek napi 19 ezres forgalma így a Margit, az Erzsébet és az Árpád hídra terhelődik át.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető