Negyven évvel ezelőtt zuhant a Földközi-tengerbe a Malév 240-es számú bejrúti járata. Nem csak a tragédia oka rejtély: az áldozatok holttestének felkutatására és hazahozatalára létrehozott alapból 46 millió forint sorsa ismeretlen.
1975. szeptember 30-án – feltehetőleg valamilyen erőszakos cselekmény – a hivatalos verzió szerint „ismeretlen okból bekövetkezett baleset” miatt a tengerbe zuhant a Malév 240-es számú járata. A Tu–154-esen hatvan ember veszett oda, köztük tizenegy magyar állampolgár, egy kivételével a Malév alkalmazottai. A bejrúti járat tragédiája máig a világtörténelem legnagyobb olyan légikatasztrófája, amelyet nem követett nyilvános vizsgálat.
Tizenegy éve annak, hogy az Országgyűlés a 2005-ös költségvetésben megszavazott egy százmillió forintos kegyeleti alapot. A jogszabály eredetileg kizárta, hogy ebből egyetlen fillért is egyéni kártérítésre használjanak fel, a pénzt a gép és az áldozatok földi maradványainak tengerből való kiemelésére és hazahozatalára kell fordítani. A gép roncsainak kiemelése viszont mai áron milliárdos nagyságrendű.
A hozzátartozókkal alapítványt hozattak létre abból a célból, hogy felügyeljék a pénz felhasználását, majd abban állapodtak meg velük, hogy csak a hozzátartozók egységes akaratával lehet kifizetést teljesíteni. Ilyen egységes akarat sosem jött létre, az ügy kezdett egyre kellemetlenebbé válni, így végül mégis engedélyezték az egyéni kifizetéseket.