galéria megtekintése

Kitörésre kész a hatalmas metróbotrány, de Tarlós elégedett

55 komment


Szalai Anna

Csak a légtartályok és a vezetőfülke ajtaja felújított, minden más új, vagyis egyre biztosabb, hogy trükköztek a metrófelújítással. Tarlós István elégedett, a DK feljelentést tesz.

„Honnan tudjam? Még a hatóság sem nyilatkozott. De a nagy baj az lenne, ha új helyett hoznának régit.” Ezt válaszolta Tarlós István főpolgármester, miután megkérdeztük tőle, tudja-e, hogy felújított vagy új metrókocsikat szállított a múlt héten Budapestre az öreg szerelvények rekonstrukciójával megbízott orosz cég, a Metrowagonmash.

A főpolgármestert azután kerestük meg, hogy megírtuk, a már leszállított járművekről egy szakértő azt állította: „Valójában ezen minden új.” Sejthető az is, mi értelme lenne felújítottként „eladni” az újat: e trükk nélkül nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót. Ha a 69 milliárdos felújítás helyett új szerelvények beszerzésére írnak ki tendert, akkor a Metrowagon­mash kevéssé modern modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak.

A Népszabadság csütörtöki írására reagálva Tarlós az Origónak annyiban árnyalta álláspontját: „Újságcikkek alapján nem akarok vizsgálódni, a közlekedési hatóság úgyis megvizsgálja majd a kocsikat.” Csakhogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság a portál szerint a típusengedély kiadásánál mindössze a hatályos szabványoknak és előírásoknak való megfelelőséget vizsgálja, ezeknek pedig akár a felújított és az új kocsik is eleget tehetnek.

 

Mindeközben egy másik szakember, Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke is azt mondta a Népszabadságnak, hogy új szerelvényekről van szó. – Körbejártam az utasteret, bemásztam a kocsik alá, és ahol lehetett, benéztem a műszerfal belsejébe. Az oroszok által szállított metrószerelvények 90-95 százalékban újak. A régi légtartályok és a vezetőfülke ajtaját leszámítva gyakorlatilag semmit nem tartottak meg a régiekből, ami nem csoda, hiszen azok rendkívül rossz állapotban voltak – állította a szakember, majd azzal folytatta: – Ezzel együtt ezek az orosz szerelvények robusztus felépítésűek, zömében a világ élvonalában lévő gyártók alkatrészeit építették bele.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A prototípus azonban – hívta fel a figyelmet – a hatóságok elkápráztatása okán mindig „fényesebb” a többinél. A kocsiszekrény egy nyolcvanas években kifejlesztett és azóta gyártott típus. Újszerű és könnyen áttekinthető a műszerfal, amelyen magyar feliratok segítik a vezetőket. A szerelvényekre csak a teszt­üzem idején kell két vezető, utána elég lesz egy is.

A közlekedési társaság a tegnapi cikkünkre kiadott közleményében kiemelte: a módosítások mérlege – a korszerűbb komponensek alkalmazása és a tervezett élettartam növelése felár nélkül – a BKV és a főváros számára egyértelműen kedvező. Az általuk is elismert nagyarányú szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama 25 évről 30 évre nő, amely egyébként új szerelvényekre jellemző adat. A BKV szerint a Metrowagonmash a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a felújítást. De ez legfeljebb a módosított szerződésre igaz, hiszen az eredeti ajánlatban szó sem volt például a Hitachi gyártmányú aszinkron hajtásról. S vajon mennyiben tekinthető felújításnak, ha „modernizálják a vezérkocsik homlokzatát, teljesen megújul az utastér, az ajtóműködtető rendszer, a jármű kommunikációs rendszere stb.”.

A BKV szerint a tender semmilyen módon nem volt testre szabva, a verseny széles körű volt. Nos, a pályázatra összesen két ajánlat érkezett.

A Demokratikus Koalíciót (DK) mindenesetre nem győzték meg. Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője tegnap bejelentette, hogy a párt feljelentést tesz az ügyben, mivel az szerintük felveti a korrupció, a csalás és a megtévesztés gyanúját.

Véd a gumiszabály: „Mással való teljesítés”

A megkérdezett – az ügy kényes politikai felhangjai miatt névtelenséget kérő – szakértő szerint a közbeszerzési törvény értelmében a győztes ajánlatban szereplő műszaki paramétereknek megfelelően kellene szállítani. Ugyanakkor a polgári törvénykönyv ismeri a „mással való teljesítés” fogalmát, amely nem minősül jogellenes szerződésmódosításnak, ha azt mindkét fél elfogadja. Márpedig a BKV aligha utasítja vissza az új szerelvényeket. Ilyenformán legfeljebb a 2014-es metrókocsitenderen a Metrowagonmash­ mellett ajánlatot tevő észt Skinest Rail perelhetne. A cég először a magyar hatóságok előtt támadta meg az eredményt, majd annak sikertelenségét látva panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz. Az Európai Bizottság még nem bírálta el a panaszt. A Skinest­ Rail mára feladta magyarországi projektterveit.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.