Mindeközben egy másik szakember, Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke is azt mondta a Népszabadságnak, hogy új szerelvényekről van szó. – Körbejártam az utasteret, bemásztam a kocsik alá, és ahol lehetett, benéztem a műszerfal belsejébe. Az oroszok által szállított metrószerelvények 90-95 százalékban újak. A régi légtartályok és a vezetőfülke ajtaját leszámítva gyakorlatilag semmit nem tartottak meg a régiekből, ami nem csoda, hiszen azok rendkívül rossz állapotban voltak – állította a szakember, majd azzal folytatta: – Ezzel együtt ezek az orosz szerelvények robusztus felépítésűek, zömében a világ élvonalában lévő gyártók alkatrészeit építették bele.
A prototípus azonban – hívta fel a figyelmet – a hatóságok elkápráztatása okán mindig „fényesebb” a többinél. A kocsiszekrény egy nyolcvanas években kifejlesztett és azóta gyártott típus. Újszerű és könnyen áttekinthető a műszerfal, amelyen magyar feliratok segítik a vezetőket. A szerelvényekre csak a tesztüzem idején kell két vezető, utána elég lesz egy is.
A közlekedési társaság a tegnapi cikkünkre kiadott közleményében kiemelte: a módosítások mérlege – a korszerűbb komponensek alkalmazása és a tervezett élettartam növelése felár nélkül – a BKV és a főváros számára egyértelműen kedvező. Az általuk is elismert nagyarányú szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama 25 évről 30 évre nő, amely egyébként új szerelvényekre jellemző adat. A BKV szerint a Metrowagonmash a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a felújítást. De ez legfeljebb a módosított szerződésre igaz, hiszen az eredeti ajánlatban szó sem volt például a Hitachi gyártmányú aszinkron hajtásról. S vajon mennyiben tekinthető felújításnak, ha „modernizálják a vezérkocsik homlokzatát, teljesen megújul az utastér, az ajtóműködtető rendszer, a jármű kommunikációs rendszere stb.”.
A BKV szerint a tender semmilyen módon nem volt testre szabva, a verseny széles körű volt. Nos, a pályázatra összesen két ajánlat érkezett.
A Demokratikus Koalíciót (DK) mindenesetre nem győzték meg. Gy. Németh Erzsébet, a DK fővárosi képviselője tegnap bejelentette, hogy a párt feljelentést tesz az ügyben, mivel az szerintük felveti a korrupció, a csalás és a megtévesztés gyanúját.
Véd a gumiszabály: „Mással való teljesítés”
A megkérdezett – az ügy kényes politikai felhangjai miatt névtelenséget kérő – szakértő szerint a közbeszerzési törvény értelmében a győztes ajánlatban szereplő műszaki paramétereknek megfelelően kellene szállítani. Ugyanakkor a polgári törvénykönyv ismeri a „mással való teljesítés” fogalmát, amely nem minősül jogellenes szerződésmódosításnak, ha azt mindkét fél elfogadja. Márpedig a BKV aligha utasítja vissza az új szerelvényeket. Ilyenformán legfeljebb a 2014-es metrókocsitenderen a Metrowagonmash mellett ajánlatot tevő észt Skinest Rail perelhetne. A cég először a magyar hatóságok előtt támadta meg az eredményt, majd annak sikertelenségét látva panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz. Az Európai Bizottság még nem bírálta el a panaszt. A Skinest Rail mára feladta magyarországi projektterveit.