Azt feltételezi a VDSZSZ Szolidaritás, hogy a vasútnál nem mindig biztosítják a heti pihenőidőt. Ha ez így van, az embereknek túlórapénz jár, amit bírósági úton is készek kikövetelni.
hirdetés
Újabb pert indít a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás: ezúttal a heti pihenőidő kiadásának gyakorlata miatt mennek bíróságra. Az ügy több ezer vasutast érinthet. A szakszervezet figyelmeztet rá, hogy amennyiben a munkáltató adott időszakban a kötelezőnél kevesebb heti pihenőnapot biztosít a dolgozó számára, abban az esetben a munkavállaló „pihenőnapi” rendkívüli munkavégzést teljesített, és eszerint illeti meg díjazás, tehát túlórapótlék.
Fotó: Konyhás István / Népszabadság
A munka törvénykönyve kimondja, hogy a munkavállalót hetenként legalább 40, illetve a kollektív szerződés szerint 42 órát kitevő, egy naptári napot magában foglaló megszakítás nélküli pihenőidő illeti meg.
A pihenőnapokat – de különösen a pihenőidőket – azok kezdő és befejező időpontjainak feltüntetésével a munkaidő-beosztásban kell megjelölni, és arról a munkavállalót értesíteni kell. Az érdekképviselet viszont állítja, mindezek ellenére meglehetősen gyakori, hogy a munkáltató erre az alapvető kötelezettségre fittyet hány.
A VDSZSZ ezért most ugyanazt teszi, mint amit a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatottak esetében tett a hétvégi munkavégzések során elszenvedett sérelmek orvoslása érdekében. Vagyis: keresetet nyújtanak be „a pimasz, sokak életét megnehezítő jogtiprás megszüntetéséért, és a tagjainkat ért károk megtérítése érdekében”.
A szervezet február 25-én jogerősen pert nyert a Szegedi Törvényszéken, majd egy hónapos huzavona után a munkáltatók vállalták, hogy részletes elszámolás alapján három évre visszamenőlegesen kifizetik a többmilliárdos nagyságrendű elmaradt túlórapótlékot a mintegy tízezer érintett vasutas számára.