Az idei és a középtávú üzleti tervek azonnali átírására kényszerítette a teljes magyar médiapiacot az a hír, amely szerint a kormány előzetes megállapodást kötött az RTL-csoporttal a reklámadó mértékének csökkentéséről, a jelenleg többsávos rendszer egykulcsossá (5,3 százalékossá) alakításáról. A helyzet azonban továbbra is képlékeny.
A megállapodást tető alá hozó Lázár János miniszter múlt héten még azt érzékeltette, hogy a parlament három hónapon belül csökkentheti a reklámadót, Rogán Antal frakcióvezető viszont a képviselőcsoport mezőkövesdi kihelyezett ülése után már arról beszélt, egyáltalán nem biztos, hogy kiterjesztik az adókat. Orbán Viktor kormányfő még Angela Merkel német kancellár budapesti látogatása előtt vezető újságíróknak tartott háttérbeszélgetésen azt közölte, hogyha csökken a reklámadó, akkor is ragaszkodik az abból eredetileg tervezett 6–8 milliárdos bevételhez, ezért az összes médiaszereplő között szét fogják teríteni a terheket.
Keverőpult az RTL Klub stúdiójában. A kormány is csavar rajta még egyet Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Az RTL-lel kötött előzetes megállapodásnak sokkal több vesztese lesz, mint nyertese, az adó szétterítése leginkább az online és a nyomtatott sajtót sújtaná. Ötszázalékos általános kulccsal számolva a hazai médiapiacon három cég, az RTL, a TV2 és a Sanoma utódcége, a Centrál Média terhei csökkennek, mindenki más rosszabbul jár. A reklámadónak jelenleg öt kulcsa van: egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék az öt- és tízmilliárd forint közötti részre, húsz százalék a 10 és 15 milliárd forintos sávban, 30 százalék a 15–20 milliárd forint közti és 50 százalék a húszmilliárdon felüli rész után.