galéria megtekintése

Jöhet a választási Futár

2 komment


Szalai Anna

Még ebben a hónapban lezárul a ­Futár-projekt műszaki átadás-átvételének jogi folyamata – bizakodik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A cég a Népszabadság kérdésére azt válaszolta, hogy a rendszer több mint 99 százaléka már működik. A Nagykörúton futó Combino villamosok várhatóan 2015-re kapcsolódhatnak be a rendszerbe, a HÉV- és a metrószerelvények viszont akkor sem.

Még ebben a hónapban lezárul a ­Futár-projekt műszaki átadás-átvételének jogi folyamata – bizakodik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A cég a Népszabadság kérdésére azt válaszolta, hogy a rendszer több mint 99 százaléka már működik, beleértve az utcai kijelzőket, az aluljárók monitorait, a felszíni járművek nyomkövető rendszerét és a fedélzeti számítógépet, a központi informatikai műholdas nyomkövető és diszpécseri, valamint a rádiórendszert.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A webes utazástervezőt a múlt héten bocsátották nyilvános próbaüzemre. A mobilapplikációkat egyelőre tesztelik, a jelenlegi tervek szerint 2-3 hét múlva adják át.

 

A BKK szerint már csak néhány kisebb szoftveres javítás maradt hátra, de ezek „a projekt teljes terjedelmének töredékét" érintik csak. Így az októberi önkormányzati választásokra biztosan átadhatják „az évtized egyik legjelentősebb fővárosi tömegközlekedési újítását". S ezzel belül maradnak a kétéves „késési időintervallumon".

A műholdas járműkövetésen alapuló új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer (Futár) informatikai kiépítésére 2010-ben szerződött a BKK a fővállalkozó Synergon Integrator Kft.-vel. (Az első tender eredménytelenül zárult.) Az informatikai megoldásokat, a rendszer alapjait és legfőbb elemeit először olasz és spanyol alvállalkozók hozták volna, de őket később a német IVU-ra cserélték le.

A szerződéskötéskor a projekt zárásának dátumaként 2012 végét jelölték meg. Ezt előbb 2013. június 30-ra, majd szeptemberre módosították. Később újabb négy hónappal halasztottak, majd idén márciust, legutóbb szeptembert mondtak. Holott György István – aki azóta fővárosi kormánymegbízott – főpolgármester-helyettes már tavaly májusban úgy fogalmazott: „Még két hét is rengeteget számít. Az európai uniós támogatás elvesztését semmiképpen sem szeretnénk megélni..."

Azóta többször két hét is eltelt. De a Futár még mindig nem fut.

A Synergon a csúszást a műszaki tartalom időközbeni fővárosi változtatásával magyarázta, ami „némely esetben alvállalkozói, illetve beszállítói szerződések módosítását vagy éppen komoly eszközcseréket eredményezett, melyek rövidebb-hosszabb ideig sorozatosan akadályozták a rendszer kiépítését". A cég ennek ellenére elismerte a BKK már tavaly félmilliárdra rúgó kötbérigényét, amit a szállítókra terhelt át.

A Futár-probléma már tavaly téma volt a felügyelőbizottság és az igazgatóság ülésein. A két felügyelő szerv akkor úgy fogalmazott: „a projekt elavult szakmai standardok alapján valósul meg, működtetése pedig évi 1,8 milliárd forintot emészt fel, ráadásul az átadás is egyre csúszik." A BKK akkor azt mondta lapunknak, hogy ez az állítás teljesen alaptalan. A cég előzetes számításai szerint az üzemeltetési költség legfeljebb százmilliós nagyságrendű lesz évente. Az új rendszer stabil szoftverrel működik, ezért nem igényel bonyolult karbantartást.

A Futár kiépítése mindenesetre 6,7 milliárd forint, amiből 4 milliárdot az EU biztosít. A projekt keretében 1536 buszra, 612 villamosra és 145 trolibuszra szereltek fel fedélzeti egységet, 263 darab köztéri kijelzőt helyeztek ki és új forgalomirányítási központot is kialakítottak. A közterületi kijelzők tesztelését tavaly októberben kezdték meg. De még idén nyáron is többször előfordult, hogy a közterületi kijelzők a GPS-alapú, valós idejű járatinformáció helyett az előre betáplált menetrendet jelenítették meg. A BKK „felgyorsíttatta" a hibák kijavítását.

A rendszer lényege ugyanis éppen az lenne, hogy 30 (korábban még 15) másodperces frissítéssel néhány méteres pontossággal követi a fővárosi közösségi járművek mozgását. Az új forgalomirányítási rendszer a BKK reményei szerint folyamatossá teszi a forgalmat, megakadályozva, hogy utolérjék egymást a járművek, vagy éppen hézag alakuljon ki a követésben. Jelentősen javulhat a villamos- vagy metrópótlás megszervezése is. A Nagykörúton futó Combino villamosok várhatóan 2015-re kapcsolódhatnak be a rendszerbe, a HÉV- és a metrószerelvények viszont akkor sem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.