galéria megtekintése

Most tényleg lecsapnak az áfacsalókra?

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 29. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Úgy tűnik, mégiscsak volt foganatja az áfacsalások miatt az Orbán-kabinetet ért bírálatoknak. Jövőre több előírás is változik, az áruk utaztatásának például az elektronikus fuvarlevél bevezetésével vetne véget a kormányzat.

Új módszerrel és adatbázissal vetne véget az úgynevezett utaztatós áfacsalásnak az állam. (A módszer lényege, hogy az áru – általában csak papíron – elhagyja az országot, ám végül nem külföldön értékesítik és fizetik meg utána az áfát, hanem itthon kerül forgalomba – adómentesen.)

Az elektronikus útdíj megfizetését ellenőrző rendszer a gazdaság fehérítésében is szerepet kap
Az elektronikus útdíj megfizetését ellenőrző rendszer a gazdaság fehérítésében is szerepet kap
Balázs Attila / MTI

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) januártól rakományszintű nyilvántartást kezel. Az úgynevezett elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKAER) a mostani fuvarlevelek elektronizált és azonnal visszakereshető, ellenőrizhető adatbázisa lesz. A fuvarozóknak minden egyes rakomány megindításával együtt EKAER-számot kell kérniük, ezzel együtt pedig adatot kell szolgáltatniuk a szállításról.

 

A szám ideiglenes, legfeljebb 15 napig él, és a fuvarozott áruhoz kapcsolódik, vagyis nem az autóhoz és nem is a szállítmányozó céghez. Minden egyes elindított rakomány külön számot kap, az adatszolgáltatás részeként pedig a szám mellett fel kell tüntetni a teherautó rendszámát, a feladó és a címzett nevét, címét, adószámát, a fel- és kirakodás helyét, a szállított terméket vámtarifaszámmal együtt, s ha az ügylet adásvétel, az áru értékét is.

Száma lesz a más országból behozott, illetve a Magyarországról más államba szállítandó árunak és a belföldi fuvarnak is, ha az nem a végfelhasználóhoz, vásárlóhoz kerül közvetlenül. Az adatokat a feladás előtt kell átadni a hatóságnak (ha az áru más államból jön, akkor az átvételkor), a fuvarozónak így semmi dolga és feladata nincs. Neki is megadják persze az áru EKAER-számát, ezt egy esetleges ellenőrzés során be tudja mutatni.

Kurucz Árpád / Népszabadság

A NAV emellett közvetlen hozzáférést kap az elektronikus útdíjrendszer (Hu-Go) adatbázisához. A rendszer minden útdíjköteles, vagyis 3,5 tonnánál nagyobb teherautó útvonalát rögzíti. A teljes tehergépjármű-forgalom útvonalát így össze lehet vetni a teljes rakományszállítással. Elvileg a két rendszer le kell hogy fedje egymást, hiszen az egyikből kiderül a pontos kiindulási cím és végcél, a másikból pedig a fizetős útszakaszon megtett út, a közös pont az autók rendszáma.

Ha mégis eltérés mutatkozik, az visszaélést feltételezhet. Fontos, hogy a NAV nem turkálhat kedvére a Hu-Go adatbázisában, csak akkor kereshet rá egy gépjárműre, ha egyéb információk alapján arra oka van. Vagyis nem lehet majd a zavarosban halászni, és kikeresni a valamiért nem szimpatikus teherautókat. Ám ha gyanús ügyletekre, fiktív gazdasági eseményekre, termékek utaztatására gyanakszik a hatóság, akkor segítségül hívhatja a Hu-Go adatait.

Az áfacsalások leleplezése azért (is) nehéz, mert mire a hatóság rábukkan a visszaélésekre, felgöngyöli az ügyeket, és kiszáll az érintettekhez, azok akár több milliárd forint áfát is elcsalhatnak, a cégek üresek és vagyontalanok, semmit sem lehet visszaszedni. Ha hihetünk a jövőre tervezett szigorításoknak, akkor a csalókat jóval hamarabb el lehet kapni. A szállítmányok nyomon követése mellett az áfatörvény is tartalmaz olyan módosításokat a frissen benyújtott adótörvényben, amely segíti a gyorsabb reagálást. Jövőre az újonnan alakult cégeknek kötelezően havonta kell bevallást adniuk, és 50 millió forint forgalom felett negyedévente áfabevallást készíteniük.

Vagyis a korábbi éves bevallási kötelezettség helyett havonta vagy negyedévente nyilatkoznak, azaz a gyanús ügyek sokkal hamarabb kiderülnek. Mindez ráadásul a kiskereskedelemben kiegészül az online kasszák adatszolgáltatásával is, ami szintén azonnal jelzi a nem életszerű működést. A gyakoribb bevallás, a szigorúbb ellenőrzési kiválasztási rendszer akár egy-két hónap után kidobja a trükközőket. Ráadásul az összkép is sokkal gyorsabban állhat össze a Hu-Go és az EAKER adatbázisának felhasználásával.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.