galéria megtekintése

Szinte bármennyit költhet propagandára az Orbán-kormány

1 komment


Lencsés Károly

A népszavazási kampányok szabályozása olyannyira hiányos, hogy propagandára szinte bármennyit költhet a kormány – főleg most.

Jó ideje folyik már a kvóta-népszavazási kampány: a kormány közérdekű tájékoztatásnak aligha tekinthető reklámspotjait sugározza az állami és a kereskedelmi média, és lépten-nyomon olvashatjuk az óriásplakátokon, hogy „Üzenjünk Brüsszelnek".

 A látszat csal: még nincs kampány
A látszat csal: még nincs kampány
Czeglédi Zsolt / MTI

Más kérdés, hogy hivatalosan ez még nem a kampány, ezt a Magyar Liberális Párt beadványa nyomán a Nemzeti Választási Bizottság nemrég ki is mondta. Az ugyanis a szavazás napját megelőző ötvenedik napon kezdődik. Jogilag ez a döntés korrekt – erősítették meg szakértők és hasonló ügyekben eljáró bírák is.

 

A köztársasági elnök várhatóan csak jövő szerdán tűzi ki a népszavazást. Ha valaki másnak is lenne rá pénze, következmények nélkül, féktelenül agitálhatna fizetett hirdetésekben a nem létező betelepítési kvóta mellett vagy ellen. De ezt most csak a kormány engedheti meg magának.

Valamivel rendezettebbé válik a helyzet a hivatalos kampányidőszakban. Akkor politikai reklámot ugyanis a rádiókban és a televíziókban a kezdeményezés szervezője (azaz a kormány), illetve a parlamenti frakcióval rendelkező pártok tehetnek közzé. Csakhogy a népszavazási bojkottot hirdető ellenzék aligha akar majd erre áldozni, a szocialisták saját – az állami földeladások leállítását célzó – kezdeményezésükre tartalékolnak.

Az is kérdés, hogy lesz-e hol hirdetni. A kereskedelmi csatornák szabadon dönthetnek arról, hogy sugároznak-e politikai reklámokat. Nem érdekeltek ebben, mivel csak térítésmentesen, mindenki számára azonos feltételek mellett tehetik. Az állami médiának viszont 300 percnyi ingyen műsoridőt mindenképpen biztosítania kell, amelyből egyenlő arányban részesedhet a kormány, illetve az öt parlamenti frakció. E tekintetben tehát kiegyenlítettek az esélyek.

Kreatív kampány

A 2014-es kampány idején volt először példa arra, hogy a kormány által megrendelt közérdekű hirdetés, a Magyarország jobban teljesít jelmondat sugárzása miatt a Kúria elmarasztaló döntést hozott. A kabinet ugyanis az egyik jelölő szervezetet népszerűsítette, hiszen a közpénzből megrendelt reklámkampánya kreatív elemeit átadta a Fidesznek, amely már használta is azokat. Emiatt különben csak a hirdetést közlő TV2-t rótták meg.

Az összes többi potenciális hirdetési felület esetében viszont már csak a pénz számít. Egyetlen megkötés: az írott és az elektronikus sajtónak előzetesen közzé kell tennie a tarifáit, s azokat minden megrendelővel szemben egységesen alkalmazni is kell. A közterületi plakátokra ez a szabály nem érvényes. Ráadásul a költésnek nincs olyan korlátja, mint a parlamenti választások idején, amikor egy-egy párt nagyjából egymilliárd forintot költhet a kampányra. Bár a kormány az országgyűlési kampányban is rendre megtámogatja a kormányzó pártot társadalmi célúnak mondott hirdetésekkel, ezúttal viszont nem kell semmit álcázni, hiszen a népszavazás kezdeményezője maga a kabinet, így gátlástalanul költhet az utolsó ötven napban is.

A kormányon egyetlen fogást lehet találni: a rádiók és a televíziók politikai reklámot csak a hivatalos kampány időszakában sugározhatnak. Ez még nem jött el, miközben a tévékben azt sulykolják, hogy „Mondjunk nemet! Utasítsuk el a kényszerbetelepítést!" Ez aligha tekinthető közérdekű tájékoztatásnak, hiszen egyértelműen kimondják, hová kell tenni az ikszet.

A liberálisok ezért a médiahatósághoz fordultak, mert álláspontjuk szerint a kormány politikai kampányt folytat, amit a hatályos szabályok alapján most nem tehetne meg. Ezért kérik, hogy a hatóság állapítsa meg: a kormány tevékenysége jogellenes, és tiltsa el a további törvénysértéstől. Fodor Gábor pártelnök tájékoztatása szerint az ügyben egyelőre nincs döntés.

Régen sem volt jobb

A jelenlegi gyakorlat – a kormányzati propagandagépezet szinte tetszőleges összeggel gazdálkodhat, amivel az ellentábor nem tud versenyezni – aligha fér össze a választás tisztaságával és az esélyegyenlőség elvével, hiszen a választók így meglehetősen egyoldalú tájékoztatást kapnak. Ez azonban akkor sem volt másként, amikor a NATO-csatlakozásról vagy az ország uniós tagságáról lehetett szavazni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.