Facebook- és Google-adó lesz a netkonzultációból?
Új, innovatív adózási megoldásokon dolgozik a gazdasági tárca annak érdekében, hogy a globális internetes vállalkozások a hazai internetes társaságokkal egyenlő feltételek mellett vegyenek részt a piaci versenyben.
Minderre a Világgazdaság következtetett a Nemzetgazdasági Minisztérium a lapnak adott válaszaiból. Azt nem részletezte a tárca, hogy milyen megoldásokban gondolkodik, és mikorra állhat elő a konkrét elképzelésekkel. Az érintettek által felvetett problémák kezelésére hivatott kormányhatározat szerint a gazdasági miniszternek 2016. június 30-ig kell jelentést készítenie a kormánynak „a sikeres nemzetközi gyakorlatokat is figyelembe véve a globális internetes vállalkozások adóelkerülésével szembeni fellépés lehetőségeiről".
|
Deutsch Tamás addig konzultált a netadó helyett, míg ki nem találták a netadót Veres Viktor / Népszabadság |
A tárca szerint azért van szükség új utakra, mert a hagyományos adózási megoldások nem alkalmasak a közteherviselés elveinek érvényesítésére. Ez pedig oda vezet, hogy egyes multinacionális internetes cégek jelentős bevételeket érnek el a weben, miközben a hálózatok építéséből nem veszik ki a részüket, és adófizetésük is minimális Magyarországon – mondta korábban Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos. Egyes információk szerint a Google az elmúlt évben 18 milliárd eurós bevételt könyvelt el az európai piacon, ami után csak 28 millió euró adót fizetett.
A digitális reklámköltést vizsgáló IAB Hungary a napokban hozta nyilvánosságra a tavalyi adatokat. Ezek szerint a magyarországi digitális reklámköltés 56,1 milliárd forint volt – ennyit fizettek a hirdetők –, 54,1 milliárd forint pedig a net-net, vagyis az az összeg, amely megjelent a médiumoknál. Az összeg mintegy fele a hazai, másik része pedig a globális szereplőktől származik, utóbbiakon alapvetően a Google és a Facebook értendő. Ezektől viszont az IAB nem kap adatokat – mondta egy tegnapi sajtóbeszélgetésen Novák Péter, az IAB Hungary Adex munkacsoport vezetője. Ezért nincsenek pontos információk a Google és a Facebook által elköltött összegekről, de egy metodika alapján megpróbálják meghatározni.
A Google-reklámpénzek egy – vélhetően minimális – része megjelenik a magyar könyvelésekben, ez az az összeg, amelyet a Google a különböző magyar online oldalakon elhelyezett hirdetések után fizet. A pénz zöme viszont „kikerüli" Magyarországot, miután az az automata foglalási rendszeren keresztül egyenesen a cég egyik írországi központjában landol. Ez után a Google Magyarországon nem fizet adót, vagyis több milliárddal „adósa" az adórendszernek (bár a cég e tevékenysége sem ütközik a magyar jogba). A helyzet orvoslására megoldás lehetne, ha a kormány felülvizsgálná a kettős adóztatást kizáró egyezmények alkalmazását – ezt javasolta az Internetkon is, de azt nem tudni, hogy e téren lépett-e a már gazdasági tárca.