galéria megtekintése

Ettől álmatlan éjszakái lesznek minden magyar autósnak

16 komment

NOL

István Suzuki terepjáróját január 19-én előzetes értesítés nélkül lefoglalta a rendőrség, mert feltételezik, hogy az autó lopott, és átütötték az alvázszámát. Az egykor polgárőrként dolgozó férfi terepjárója korábban két eredetiségvizsgálaton és két műszaki vizsgán is simán átment. A TotalCar riportja minden becsületes használtautó-tulajdonosnak álmatlan éjszakákat okozhat.

A Kecskeméti Rendőrkapitányság bűnügyi osztályának megbízásából a gyöngyösi rendőrök tartottak Istvánnál házkutatást, majd egy január 4-i határozat alapján lefoglalták az autóját, amelyet 2015 novemberében vásárolt, és amelynek korábban két magyarországi tulajdonosa volt. A rendőrök nemcsak az István munkájához és mindennapjaihoz nélkülözhetetlen Suzuki Jimnyt és az autó összes okmányát foglalták le, de az egy nappal korábban beszerelt, több mint 320 ezer forint értékű navigációs autórádiót is, amelyet István a gyerekeitől kapott ajándékba.

Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság/archív

Miután a kecskeméti rendőrök elvitették István Suzukiját, új korszak kezdődött az 54 éves mérnök életében. Autó nélkül maradt, így most motorral jár dolgozni, vagy másokat kér meg egy-egy fuvarra. Hetekig szégyenkezve járt-kelt a faluban, mert, ahogy meséli: „egy ilyen kistelepülésen az emberek fantáziája élénk, mindenfélét képzelnek, ha valakinek a kertjében rendőrt látnak. De nem mehetek oda mindenkihez az adásvételi szerződéssel, hogy az autót nem loptam.”

 

Teltek a hetek a lefoglalás után, de a rendőrségről semmilyen értesítés nem érkezett. Sem azt nem írták meg, pontosan hol tárolják a még most is több mint hatmillió forintot érő, speciális terepgumikkal és rengeteg, kifejezetten erdőjáráshoz szükséges extrával felszerelt autót. István nem tudhatja, lemosták-e róla a téli sózás nyomait, mentek-e vele akár egy métert is, lemerült-e az akkumulátor. István ügyvédje azonnal panaszlevelet írt a kecskeméti járási és nyomozó ügyészséghez, ahol nemcsak az autó korábbi magyar tulajdonosait sorolta fel, de a magyarországi forgalomba helyezését végző céget is megemlítette, amelynek vezetőjét egyébként máig nem kereste meg a rendőrség az autó ügyében. A panasz és az elutasítás ellenére újabb hetek teltek el februárban, de az autó további sorsáról továbbra sem lehetett tudni. A központi nyilvántartás továbbra is forgalomban tartja, ezért István felszólító levelet kapott a helyi önkormányzattól, hogy fizesse be a rendőrségnél lévő Suzuki gépjárműadóját. Írt neki a biztosító is, hogy rendezze a kötelező biztosítás következő negyedéves díját. Egyik helyen sem fogadták el a lefoglalásról szóló határozatot, ezért István ideiglenesen sem tudja kivonatni a forgalomból az autót, a rendőrség pedig ilyen apróságokkal sem foglalkozik. 

A TotalCar riportja szerint sokat mond az ügyészség hatékonyságáról az, hogy amikor István ügyvédje február végén panaszt tett az ügyészségen a nyomozás és a vizsgálat elhúzódása miatt, azt egyszerűen továbbították a rendőrség felé, pontosan arra a részlegre, ahol ilyen lassan dolgoznak. Mivel még ezután sem történt semmi, az ügyvéd márciusban újabb panaszt nyújtott be az ügyészségre, amelyet ismét a nyomozóknak küldtek tovább. 

István ezután az Országos Rendőr-főkapitányságon (ORFK) tett panaszt az ügye elhúzódása miatt. Váratlanul megmozdult az ügy. Május elején azt írták az ORFK-ról, hogy István panaszát továbbították a Bács-Kiskun megyei rendőrfőkapitány bűnügyi helyettesének. Az illető tudhat valamit, mert nem sokkal később végre komolyan vehető választ küldtek Kecskemétről. Kiderült, hogy az autót a Heves megyei rendőrkapitányság telephelyén őrzik, de rejtély, hogy a nyomozást végző kecskeméti rendőrségen miért vártak április 19-ig, mielőtt egyáltalán felkértek egy igazságügyi gépjárműszakértőt, hogy vizsgálja meg a Suzukit. Vagy, ha megfordítjuk a képletet, nem világos, miért kellett január 19-én elvinni az autót, ha április 19-ig semmi nem történt vele. Azonkívül persze, hogy Istvánnak a rendőrség látogatása után hetekig lehajtott fejjel kellett járnia falujában. Jó időzítéssel akár István udvarán is megvizsgálhatták volna, vagy berendelhették volna a rendőrséghez egy azonnali vizsgálatra.

Ha egyébként István nem kapja vissza a Suzukit, az előző tulajdonoshoz és az eredetiségvizsgáló céghez fordulhat kártérítésért. Ha a vizsgálócég hibázott, akkor a felelősségbiztosítása fedezheti a kárt. Ezzel kapcsolatban nem kecsegtet túl sok jóval egy, az ügyben megkérdezett budapesti eredetiségvizsgáló állomás vezetője. Szerinte ezekben a kártérítési ügyekben elsősorban arra kíváncsiak a biztosítók, hogy a vizsgálat az amúgy teljesen elavult hatósági előírásoknak megfelelően zajlott-e. Ha igen, az azt jelentheti, hogy hiába engedték át a lopott autót, a cég nem hibázott, István pedig hosszan harcolhat a pénzéért a bíróságon. A TotalCar riportjából további részleteket is megtudhatunk István reménytelen küzdelméről, és a hatóságok nem épp ügyfélbarát magatartásáról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.