Az uniós pénzek felett őrködő Lázár azonban vigyázó szemeit eddig inkább a Nyugati pályaudvarra vetette a Déli helyett. A Nyugat Liget tervei már el is készültek, kormánydöntés viszont még nincs rá. A Déliről van, viszont itt a jövő homályos. A Magyar Közlönyben megjelent határozat nem mondja ki, ám a régi idők szokása szerint olvasva a sorok között,
elég egyértelmű a kormányzati szándék: a Délit Kelenföldre költöztetnék.
Az értékes budai terület jövője azonban láthatóan a kormány számára is kérdéses. Egyedül az biztos, hogy az üzemi területen a Testnevelési Egyetem terjeszkedne tovább. Az erre vonatkozó részletes sportcélú fejlesztési koncepciót eleve az oktatási intézmény bevonásával készítik el. Hetvenmilliót kaptak rá.
A fővárosiak által ismert utasforgalmi rész „közösségi célú hasznosításáról" azonban láthatóan gőze sincs a kormánynak. Szerényke díjazású, nem túl nagyszabású ötletpályázatot írnak ki július elsejéig. Hátha addig bejelentkezik rá valaki az erős emberek közül. (Lázár kizárta a területfoglalósdiból a szuperkórházat, holott azt eleve Budára szánta a kormány. A beruházási program kidolgozására június elejéig kapott határidőt és egymilliárdot Cserháti Péter miniszteri biztos. A többi felmerült helyszínnel – János kórház, Margit kórház, volt Lipótmező – ellentétben ez legalább megközelíthető.)
Lázár – a Liget fairtását ellensúlyozandó – zöldet ígért ide, bár ennek használhatósága a területet a Vérmezőtől elválasztó irodaház-szálloda fal miatt erősen kérdéses.
A terület egyébként is túl értékes ehhez, de politikai üzenetnek kiváló. A város vélhetőleg többet nyerne egy új multifunkciós – színházat, gyermekházat, közösségi tereket magában foglaló – új Buda-központtal a Millenáristól a Széll Kálmán téren át a MOM parkig húzódó tengelyen.
Az elővárosi, balatoni vasútforgalom kelenföldi kitelepítése több tízmilliárdos tétel, amelyet uniós forrásból valósítanának meg. Az Európai Uniót azonban kissé meglepheti majd a kérés, hiszen nemrég adtak pénzt a most bővíteni szándékozott állomás nyolc vágányának felszedésére, hogy a helyükre P+R parkolókat alakítsanak ki a 4-es metró közönségének. A 2020-ig elérhető uniós forrásokat ráadásul már szétosztották. Új projektek csak korábbiak – például a 3-as metró rekonstrukciója, illetve a csillaghegyi árvízvédelem – törlésével emelhető be.
|
Több tízmilliárd forintba kerülhet a Déli pályaudvar kiköltöztetése Kelenföldre Szabó Miklós / Népszabadság |
De nem csak a magas költségekkel van gond. A Déli megszüntetése ellen számos szakmai érv szól. A Magyar Mérnök Kamara Közlekedési Tagozata tavaly és idén is tiltakozott a bezárás ellen a pályaudvar pótolhatatlan hálózati szerepe miatt. Bezáratását szakmailag veszélyes ötletnek tartották. A felesleges üzemi területek más célú hasznosítását viszont pártolták.
A BME Közlekedési kara korábban még azt javasolta, hogy szüntessék meg a Délit, és helyette két átalakított sínpáron vezessék ki a 2-es metrót Kelenföldre – emlékeztet Lévai Zoltán, a BME oktatója. Bár azóta megépült a 4-es metró, az ötletet most ismét felszínre dobta a politika. A döntéshozókat úgy tűnik az sem hatja meg, hogy a tavalyi földomláskor kiderült: Kelenföld egymaga képtelen elvinni a Déli forgalmát. Több elővárosi járat nem közlekedett.
A Déli területének alig tizedén megtartható lenne a funkciók 90 százaléka, főként az elővárosi vonalak, amelyeken már könnyedén fordítható Flirt-motorvonatok járnak
– hívja fel a figyelmet egy másik, neve elhallgatását kérő közlekedési szakember. – Ehhez elég lenne négy vágány, amelyek ráadásul könnyedén a föld alá süllyeszthetőek, hiszen a Krisztina körúthoz képest már most is a -1-es szintre érkeznek a vonatok. Esetleg felülépíthetőek. S akkor szinte bármi elférne itt, ami a döntéshozói fejekben megfordul.
A fővárosi önkormányzatot úgy tűnik hidegen hagyja a Déli sorsa, nem is válaszoltak a véleményüket firtató kérdésekre.