– Azelőtt évente országosan 42 900 forint volt egy kisbusz autópálya-használati díja, most meg már 199 ezer forint – mondja az alacsony, testes ember, miközben a telephelyen körbevezet. – És akkor az ilyen-olyan hivatalos papírokról, igazolványokról, igazolásokról, engedélyekről még nem is beszéltünk.
Cége, a Sori-Busz 2000 Bt. kezdetben önkormányzatokkal kötött szerződést iskolások szállítására, de 2013. január elsejével minden megváltozott:
Váradi úr életében megjelent az a bizonyos kimondhatatlanul hosszú nevű hivatal, vagyis a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ berettyóújfalui tankerülete (Klik).
– Két évvel ezelőtt a Klikhez kerültek az iskolák, azóta velük kell szerződni, és az addig jól működő gyermekszállítás átszervezésével szerintem szabálytalanságok kerültek be a rendszerbe – mondja a vállalkozó. – Járataink egy részét indoklás nélkül csökkentették, előfordult, hogy utolsó napon szóltak, hogy szállítsunk gyerekeket, s ha ez nem volna elég, rendszeresen késve fizettek. Elegem van!
|
A vállalkozását majd negyedszázada működtető Váradi Sándor áll, a versenytárs busza megy Konyhás István / Népszabadság
|
De bármennyire neheztel Váradi úr a Klikre, bajainak fő okozója, hogy megjelent a konkurencia: van olyan hajdú-bihari vállalkozó, aki nála kisebb járműparkkal rendelkezik, ráadásul drágábban dolgozik, a járatok egy részét mégis megkapja. Nem csoda, hogy Váradi úr megsértődött – nincs erre jobb szó –, és azt írta a Klik egyik ajánlatkérő levelére, hogy köszöni, de nem él a lehetőséggel, míg a másik céggel kapcsolatos kérdések nem tisztázódnak. Egyik reggel meg is mutatja a „bűnöst”, ahogyan a gyerekeket szállítja egyik faluból a másikba: egy öreg Ikarust látunk, amely fekete füstöt okád.
– Ha én csinálnám ezt a fuvart, akkor a szegény gyerekeknek nem kellene negyedórával többet buszozni, de hát nem én csinálom – sóhajt Váradi, s nagy gázt ad a Mercedesnek. Milyen isteni hangja van ennek a vén járgánynak, jegyezzük meg, mire Váradi úr fölnevet: „Mert ez Mercedes!”. Ekkor látjuk először és utoljára vidámnak, amúgy szomorkás ember. Van két felnőtt gyermeke, s mivel egyik sem veszi át tőle a társaságot, nem tudni, hogy mi lesz a cég, s vele a komoly járműpark sorsa, ha Váradi úr nyugdíjba megy. Dolgozott negyven évet, fölépített egy céget, s pár év múlva mindennek vége.
Elégedett volt a Klik
Megkeresésünkre a Klik azt írta:
„A Sori-Busz 2000 Bt. a 2013/14-es tanévben végzett a tankerület iskolái részére iskolabusz-szolgáltatást, a feladat ellátásával a Klik elégedett volt. A szolgáltatásra vonatkozó szerződése határozott időre szólt, így a 2014/15-ös tanévre vonatkozóan új beszerzést kellett lefolytatnia a tankerületnek. A 2014/2015-ös tanév tanulószállítás feladatainak elvégzésére 2014 júliusában kért a Klik árajánlatot a szállítást végző környékbeli vállalkozásoktól, amelyek között a Sori-Busz 2000 Bt. is szerepelt.
A cég írásos válaszban jelezte, hogy nem kíván ajánlatot tenni. A beszerzés több útvonalra eredménytelen lett, ezért ezeket az ajánlatkéréseket meg kellett ismételni. Az új eljárás ajánlatkérőit egy időben postázta a tankerület az érintetteknek, így a Sori-Busz Bt.-nek is, amit a bt. a postai igazolás szerint az ajánlat benyújtásának határideje előtt nem vett át. A beszerzési eljárás eredményeképpen a Klik a legkedvezőbb ajánlatot tevő cégekkel kötött szerződést.”