galéria megtekintése

A buszosnak annyira elege lett, hogy faképnél hagyta a Kliket

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 04. számában
jelent meg.


Kácsor Zsolt
Népszabadság

Váradi Sándor berettyóújfalui cégvezető szerint lassan ellehetetlenülnek a vállalkozások, mert kikészíti őket a bürokrácia és a hivatali packázás. A férfi annyira csalódott, hogy már ajánlatot sem adott állami megrendelőjének.

Fotó: Konyhás István / Népszabadság

Váradi Sándor berettyóújfalui személyszállító vállalkozónak most lett elege az egészből: 1975-ben, amikor a helyi Volánnál elkezdte a buszosszakmát, nem hitte volna, hogy negyven év múlva egy kimondhatatlanul hosszú nevű hivatal fogja megkeseríteni az életét a boldog nyugdíjba vonulás előtt pár évvel.

Pedig kezdetben minden olyan jól ment. Váradi úr a rendszerváltás előtt otthagyta a Volánt, egy ideig oktatóként dolgozott, majd beszállt egy betéti társaságba, amelyet a feleségével együtt immár csaknem huszonöt éve irányít és fejleszt. Tizenegy alkalmazottja van, a telephelyén mintegy két tucat jármű áll, személyautók, mikrobuszok és nagybuszok. Ez sok pénzbe kerül: egyetlen busz egyéves biztosítására Váradi úr kifizet évente 520 ezer forintot.

 

– Azelőtt évente országosan 42 900 forint volt egy kisbusz autópálya-használati díja, most meg már 199 ezer forint – mondja az alacsony, testes ember, miközben a telephelyen körbevezet. – És akkor az ilyen-olyan hivatalos papírokról, igazolványokról, igazolásokról, engedélyekről még nem is beszéltünk.

Cége, a Sori-Busz 2000 Bt. kezdetben önkormányzatokkal kötött szerződést iskolások szállítására, de 2013. január elsejével minden megváltozott:

Váradi úr életében megjelent az a bizonyos kimondhatatlanul hosszú nevű hivatal, vagyis a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ berettyóújfalui tankerülete (Klik).

– Két évvel ezelőtt a Klikhez kerültek az iskolák, azóta velük kell szerződni, és az addig jól működő gyermekszállítás átszervezésével szerintem szabálytalanságok kerültek be a rendszerbe – mondja a vállalkozó. – Járataink egy részét indoklás nélkül csökkentették, előfordult, hogy utolsó napon szóltak, hogy szállítsunk gyerekeket, s ha ez nem volna elég, rendszeresen késve fizettek. Elegem van!

A vállalkozását majd negyedszázada működtető Váradi Sándor áll, a versenytárs busza megyFOTÓK: KONYHÁS ISTVÁN
A vállalkozását majd negyedszázada működtető Váradi Sándor áll, a versenytárs busza megy
Konyhás István / Népszabadság

De bármennyire neheztel Váradi úr a Klikre, bajainak fő okozója, hogy megjelent a konkurencia: van olyan hajdú-bihari vállalkozó, aki nála kisebb járműparkkal rendelkezik, ráadásul drágábban dolgozik, a járatok egy részét mégis megkapja. Nem csoda, hogy Váradi úr megsértődött – nincs erre jobb szó –, és azt írta a Klik egyik ajánlatkérő levelére, hogy köszöni, de nem él a lehetőséggel, míg a másik céggel kapcsolatos kérdések nem tisztázódnak. Egyik reggel meg is mutatja a „bűnöst”, ahogyan a gyerekeket szállítja egyik faluból a másikba: egy öreg Ikarust látunk, amely fekete füstöt okád.

– Ha én csinálnám ezt a fuvart, akkor a szegény gyerekeknek nem kellene negyedórával többet buszozni, de hát nem én csinálom – sóhajt Váradi, s nagy gázt ad a Mercedesnek. Milyen isteni hangja van ennek a vén járgánynak, jegyezzük meg, mire Váradi úr fölnevet: „Mert ez Mercedes!”. Ekkor látjuk először és utoljára vidámnak, amúgy szomorkás ember. Van két felnőtt gyermeke, s mivel egyik sem veszi át tőle a társaságot, nem tudni, hogy mi lesz a cég, s vele a komoly járműpark sorsa, ha Váradi úr nyugdíjba megy. Dolgozott negyven évet, fölépített egy céget, s pár év múlva mindennek vége.

Elégedett volt a Klik

Megkeresésünkre a Klik azt írta:

„A Sori-Busz 2000 Bt. a 2013/14-es tanévben végzett a tankerület iskolái részére iskolabusz-szolgáltatást, a feladat ellátásával a Klik elégedett volt. A szolgáltatásra vonatkozó szerződése határozott időre szólt, így a 2014/15-ös tanévre vonatkozóan új beszerzést kellett lefolytatnia a tankerületnek. A 2014/2015-ös tanév tanulószállítás feladatainak elvégzésére 2014 júliusában kért a Klik árajánlatot a szállítást végző környékbeli vállalkozásoktól, amelyek között a Sori-Busz 2000 Bt. is szerepelt.

A cég írásos válaszban jelezte, hogy nem kíván ajánlatot tenni. A beszerzés több útvonalra eredménytelen lett, ezért ezeket az ajánlatkéréseket meg kellett ismételni. Az új eljárás ajánlatkérőit egy időben postázta a tankerület az érintetteknek, így a Sori-Busz Bt.-nek is, amit a bt. a postai igazolás szerint az ajánlat benyújtásának határideje előtt nem vett át. A beszerzési eljárás eredményeképpen a Klik a legkedvezőbb ajánlatot tevő cégekkel kötött szerződést.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.