A tét nagy: ezen a tenderen dől el, hogy 2024-ig ki tehet ki reklámokat buszok, trolik, villamosok, metrók oldalára, a megállók melletti óriásplakátokra, illetve az este kivilágított szekrényekbe. Ráadásul a szerződés négy évvel meghosszabbítható, tehát a győztes akár 2028-ig számíthat garantált bevételre. Nem csak üzleti, politikai vonatkozása is lehet az ügynek: a választások előtt ismét nagy jelentősége lesz e reklámfelületeknek.
A tenderen szeretett volna önállóan elindulni a Peron is, ám több alkalmassági feltételnek nem felelt meg. Az indulását akadályozó szűkre szabott feltételeket kifogásolva a cég februárban a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. A KDB a 22-es csapdáját idéző logikával utasította el a cég beadványát: mivel a Peron nem jelentkezett önállóan a tenderre, nincs joga beleszólni a folyamatba, azaz nem ügyfélképes. A bizottság nem konkrét paragrafusból, hanem a joggyakorlatból vezette le azt, hogy a Peront miért nem érte közvetlen érdeksérelem.
A Peron alkalmassága mostanáig nem okozott gondot a BKV-nak, hiszen az 1999-ben kötött, a felületeinek értékesítéséről szóló szerződésüket a vállalat többször meghosszabbította tender nélkül. Ezt az ellenzék szóvá is tette a Fővárosi Közgyűlésben, de a városvezetés rendre azzal védekezett, hogy a Peron megbízható partner, hiszen a BKV-nak a 25 százalékos részesedésén keresztül ráhatása van a cégre. Ám a leányvállalat mostanra kegyvesztett lett, ugyanis a BKV mellett a Publimont-nak is van tulajdoni hányada a társaságban. A januári közbeszerzés szigorú feltételei pedig arra utalnak, nem is a Peront, hanem Simicska cégét akarják kiszorítani a BKV-s üzletből.
|
Fotó: Szabó Miklós / Népszabadság |
A kiírás szerint az a pályázó is alkalmatlan, amelyik nem rendelkezik legalább négyszáz óriásplakáttal lehetőleg a metróállomások területén. A Publimont egyedül képtelen teljesíteni a kritériumot, ugyanis a BKV-s óriásplakátok értékesítésével a Peronon belül a cég harmadik tulajdonosa, a JCDecaux Zrt. foglalkozik. Ez a cég 2012 óta francia tulajdonban van, ám bírja a Fidesz bizalmát. A miniszterelnök korábbi tanácsadója, Tombor András 2005 és 2007 között a cég vezetője volt, és januárban azt nyilatkozta, nem kizárt, hogy visszatér.
Simicskáék rafinált megoldással próbálnak megfelelni a feltételeknek. Bevették a pályázatukba alvállalkozóként a Peront, amelynek a másik tulajdonosa, a JCDecaux révén megvan a négyszáz óriásplakátja. Ráadásul a Peron bíróságon támadta meg a KDB döntését, mondván, a döntőbizottság azzal egyáltalán nem foglalkozott, hogy jogsértő-e a kiírás, továbbá úgy vélik, a Peron már csak azért is ügyfélképes, mert a tenderen alvállalkozóként részt vesz.
A közlekedési vállalat nem sieti el az eredményhirdetést: 96 nap telt el, de még az sem derült ki, hogy a jelentkezők megfelelnek-e az alkalmassági kritériumoknak.