galéria megtekintése

„A jog sem garancia, ha egy politikai megbízott dönt”

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 11. számában
jelent meg.

Bita Dániel, Lencsés Károly
Népszabadság

A kormányhivatalhoz fordult Juhász Péter, mert az alkotmánnyal és a vagyontörvénnyel ellentétesnek tartja, hogy a belvárosi önkormányzat a saját rendelete alapján pályázat nélkül adott el 25 millió forintnál értékesebb ingatlanokat. Jogászok szerint a felülvizsgálat kimenetele kétséges, ám a szabályozás több ponton is támadható.

Az alaptörvény szerint nemzeti vagyont csak az értékarányosság követelményének figyelembevételével lehet átruházni. Ez a versenyeztetés elkerülésére szolgáló sukorói telekcseréből okulva került be az új alkotmányba és bővebben a nemzeti vagyonról szóló törvénybe.

Bár az egyetemes jogtörténet ismer világosabb megfogalmazásokat, Juhász Péter, az Együtt belvárosi képviselője szerint az értékarányosság azt jelenti: állami és önkormányzati tulajdonba tartozó vagyonelemeket csak valós értékükön lehet eladni. A szintén 2011-ben elfogadott vagyontörvény a szabályozást úgy egészíti ki: meghatározott értékhatár feletti nemzeti vagyon tulajdonjogát (ha törvény nem tesz kivételt) csak versenyeztetés útján lehet átruházni a legelőnyösebb ajánlatot tevőnek. Az értékhatár 25 millió forint.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

 

A vonatkozó belvárosi rendelet viszont kizárja a pályáztatást, ha az önkormányzati üzlethelyiség bérlője elővásárlásra jogosult. Az Együtt politikusa azzal fordult a kormányhivatalhoz, hogy a kerület által hivatkozott lakástörvény sem tartalmaz olyan előírást, amely mellőzhetővé tenné a versenyt a 25 milliónál értékesebb ingatlanoknál, így a helyi rendelet törvénytelen.

Egy ingatlanügyekkel foglalkozó jogász viszont azt hangsúlyozta kérdésünkre, hogy a lakástörvény lehetőséget ad vételárkedvezményre, így Juhászék beadványa „kivédhető”. Alkotmányjogász forrásunk szerint azonban az önkormányzat csak a vagyontörvény keretei között adhat engedményt, azaz a 25 milliónál kisebb értékű helyiségekre.

Egy közigazgatási ügyeket ismerő, szintén névtelenséget kérő ügyvéd azt mondta: a bérlők elővásárlási jogát fel lehet úgy fogni, hogy a pályáztatás mellőzhető. Csakhogy – folytatta – az elővásárlási jog megállapítása nem zárja ki a pályázati értékesítést, hiszen az elővásárlás elvileg arra szolgálna, hogy a jogosult a legmagasabb ajánlati áron jusson hozzá az ingatlanhoz. A Belvárosban viszont nem így értelmezték az elővásárlási jogot.

Szerinte is támadható a vételárkedvezmény szabályozása, amely a közvagyon védelme szempontjából nem tűnik ésszerűnek. Különösen, ha valakivel csak azért létesítenek bérleti szerződést, hogy mihamarább kedvezményes áron megszerezze a tulajdonjogot – márpedig az V. kerületben többször ez történt. Az is felvethető, hogy mire költötték az ingatlanok értékesítéséből befolyt pénzt. A bevételt ugyanis kizárólag „lakáscélokra és az ezekhez kapcsolódó infrastrukturális beruházásokra” lehet fordítani. Tételes elszámolást azonban eddig nem lehetett látni.

Egy másik forrásunk arra hívta fel a figyelmet, hogy a vagyontörvény alapján az állam elővásárlási joga megelőzi a bérlőkét. A Belvárosban ezt a szabályt beépítették a rendeletbe, ám nem sikerült megtudnunk, hogy az értékesített üzlethelyiségeket mely állami szervnek kínáltak fel. Az önkormányzat nem válaszolt kérdéseinkre.

Az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokat csak valós értékükön lehetett volna eladni?
Az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokat csak valós értékükön lehetett volna eladni?
Kurucz Árpád / Népszabadság

Juhász beadványa „szakszerű, pontosan megfogalmazott, jogilag hibátlan munka” – állítja Lövétei István alkotmányjogász. De szerinte ez sem garancia akkor, ha egy politikai megbízott – a kormányhivatal vezetője – dönt. Lövétei szerint gyakori, hogy egy önkormányzati rendelet nincs figyelemmel magasabb szintű jogszabályokra, és sok esetben a törvényességi ellenőrzés sem működik.

A rendelet részleges vagy teljes megsemmisítésére egyébként a bíróságnak van hatásköre, de a szakértő hangsúlyozta: ehhez a kormányhivatali felülvizsgálat az első lépés. Egy másik alkotmányjogász azt mondta, az ügyészség hivatalból is eljárhat és kezdeményezheti a 25 millió forintnál értékesebb, pályázat nélkül eladott üzlethelyiségek adásvételi szerződéseinek semmisségét, amit polgári peres eljárásban bíróság állapíthat meg. Ahogy az a sukorói telekcserénél történt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.